1

Hej! Jag har två Typ 1: or från sent femtiotal som ska få gå på 12v. Men ett problem är att bygga motstånd till pilarna. Hur gör man det?

Bilder är alltid bra! ICQ/ab

MVH Miche

2

Går i samma tankar som du Default/hmm ...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

3

Det finns motstånd att köpa behöver tåla ca 35w, pröva hos någon radioreparatör.
Finns förstås nytt men har bara hittat dem i Finland, länk:
http://www.hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW%2BAIRCOOLED

//micke

If it sounds good it is good!

4

Hittade lite om 12v Semaphores på theSamba.

Ett motstånd på 1 ohm x 50 watt och du är hemma enligt den tråden, men du kan väl kolla själv... ICQ/ad

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5

jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånd

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6

Nicklas skrev:

jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånd

Annars är det väl bara att linda om spolen som drar kärnan i elektromagneten.

7

stickan skrev:
Nicklas skrev:

jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånd

Annars är det väl bara att linda om spolen som drar kärnan i elektromagneten.

"bara" ? Default/hmm

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

8

Elektronik är långt ifrån mitt område då jag aldrig har hållit på med det. Så någon lycklig person kanske har motstånd liggande till salu? ICQ/ab

9

kolla på:  https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ELFA_SE-SV

Bubbla -62
Buss -60

10

DTurpin hade många goda inlägg på MB om omlindning av pilar och motstånd till pilar, tex här står det en del av intresse:

http://webcache.googleusercontent.com/s … .google.se

Är DTurpin här på BV? Under annat namn kanske? Kanske nån som känner DTurpin kan få han till och regga sig på BV?!

Buy the ticket, take the ride... - HST

11

Nicklas skrev:

jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånd

då slipper man glömma pilen ute och dessutom måste det se kul ut för medtraffikanter när "innerbelysningen" tänds i varje gathörn... ICQ/ag

Ett rejält effektmotstånd, alt köpa nytillverkade pilar som ju finns i 12v och kränga de gamla på tradera, jag tror faktiskt inte du behöver lägga så mycket imellan då många hellre har "the real deal" fast repro vad jag förstår är bra...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

Jag gillar idén med att innerbelysningen ska tändas ICQ/ab Fast kanske lite drygt i längden ICQ/ab

13

eller om man är försiktig hur länge man har igång pilarna så kan man skita i å konvertera..
dock hoppar de upp som det vore viagra idem!  ICQ/ad

14

johan_l skrev:
Nicklas skrev:

jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånd

då slipper man glömma pilen ute och dessutom måste det se kul ut för medtraffikanter när "innerbelysningen" tänds i varje gathörn... ICQ/ag

Ett rejält effektmotstånd, alt köpa nytillverkade pilar som ju finns i 12v och kränga de gamla på tradera, jag tror faktiskt inte du behöver lägga så mycket imellan då många hellre har "the real deal" fast repro vad jag förstår är bra...

lampan satt bakom h-mätaren vid säkringsdosan
på den funkade det bra

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

15

Eller köp 12V pilar: http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … ;category=

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

16 Senaste redigerad av Balocco (2011-02-22 21:37:44)

Kanske testa med ett motstånd/spiral från ACn på SAAB 9000? Kan hittas snorbilligt på skroten. De ger i alla fall rätt hastighet om man kör 12V på 6V torkarmotorer.

California über alles, über alles California

17

Prova spiralen och se om det blir bra ICQ/ab Om det funkar kan man ju köra med det ju ICQ/ab

18

Balocco skrev:

Kanske testa med ett motstånd/spiral från ACn på SAAB 9000? Kan hittas snorbilligt på skroten. De ger i alla fall rätt hastighet om man kör 12V på 6V torkarmotorer.

intressant. ingen särskild årsmodell?

19

Från tidigt till mitten av 90-talet tror jag. Kan kolla i morgon om det står något art.nr. på den.

California über alles, über alles California

20

Jag lånar min egen tråd för att fråga, hur länge kan man köra en pil utan motstånd på 12v utan att den tar skada? Lika med torkarmotor.

21

Michos Miche skrev:

Jag lånar min egen tråd för att fråga, hur länge kan man köra en pil utan motstånd på 12v utan att den tar skada? Lika med torkarmotor.

Hur lång är en bit rep?
Det är värmen som utvecklas i pilens spole som dödar dem. Efter en stund blir det så varmt att isolering etc smälter och orsakar kortslutning.
Frågan är väl om själva mekanismen tål den (i teorin) dubbla kraften/farten som pilen far upp med.

Samma med torkarmotorn. Fungerar säkert en stund, men du får väldigt snabba torkarrörelser. Säkerligen inte bra för varesig torkarmekanism eller torkarblad.

Vet dock många som, inklusive mig själv, kör med 6V startmotorer (med utbytt solenoid till 12V dito). Dessa körs ju normalt sett bara någon enstaka sekund åt gången, så värmen hinner inte döda dem.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

22

Aha ICQ/ab Anledningen till att jag undrar är för att jag har pratat med läraren på fordonsprogrammet på skolan, och de skulle fixa motstånd till mina pilar. Och vill jag åka med bilen till skolan så de kan fixa den vill jag ju iallafall ha den besiktad och klar, så jag slipper åka olagligt. Så jag tänkte, på besiktningen provar de ju bara blinkers och torkararmar några sekunder, om man kunde åka dit och få igenom den med 12v med 6v på pilar och torkare. Eller kanske man ska utnyttja "kortaste färdväg till verkstad" och sen besikta?

23

jag har kört med 12v på både pilar och torkarmotor på de senaste 2 bes.
så nog borde du kunna göra det..

24 Senaste redigerad av HenrikL (2011-03-03 09:30:01)

I vissa fall går en 6V torkarmotor matad med 12V så fort att den "hinner förbi" parkeringsläget. Den går alltså i dessa fall inte att stänga av....

Borde det inte vara enklare att skruva av en pil samt torkarmotorn och åka bruksbil till skolan?

25

jopp den snurrar förbi parkeringsläget..
men hur ofta provar de torkarna på en veteranbil egentligen?
sällan jag råkat ut för det iallafall..

ett tips är att ankaret från en saab 96 ?( ursäkta svordomen..)   skulle passa rakt av i en vw 6v torkarmotor
kan höra med en i byn som gjort det om du villveta mer..