Hej! Jag har två Typ 1: or från sent femtiotal som ska få gå på 12v. Men ett problem är att bygga motstånd till pilarna. Hur gör man det?
Bilder är alltid bra! 
MVH Miche
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Konvertering 6v - 12v, bygga om pilarna?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej! Jag har två Typ 1: or från sent femtiotal som ska få gå på 12v. Men ett problem är att bygga motstånd till pilarna. Hur gör man det?
Bilder är alltid bra! 
MVH Miche
Går i samma tankar som du
...
Det finns motstånd att köpa behöver tåla ca 35w, pröva hos någon radioreparatör.
Finns förstås nytt men har bara hittat dem i Finland, länk:
http://www.hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW%2BAIRCOOLED
Hittade lite om 12v Semaphores på theSamba.
Ett motstånd på 1 ohm x 50 watt och du är hemma enligt den tråden, men du kan väl kolla själv... 
jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånd
jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånd
Annars är det väl bara att linda om spolen som drar kärnan i elektromagneten.
Nicklas skrev:jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motståndAnnars är det väl bara att linda om spolen som drar kärnan i elektromagneten.
"bara" ? 
Elektronik är långt ifrån mitt område då jag aldrig har hållit på med det. Så någon lycklig person kanske har motstånd liggande till salu? 
kolla på: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ELFA_SE-SV
DTurpin hade många goda inlägg på MB om omlindning av pilar och motstånd till pilar, tex här står det en del av intresse:
http://webcache.googleusercontent.com/s … .google.se
Är DTurpin här på BV? Under annat namn kanske? Kanske nån som känner DTurpin kan få han till och regga sig på BV?!
jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånd
då slipper man glömma pilen ute och dessutom måste det se kul ut för medtraffikanter när "innerbelysningen" tänds i varje gathörn... 
Ett rejält effektmotstånd, alt köpa nytillverkade pilar som ju finns i 12v och kränga de gamla på tradera, jag tror faktiskt inte du behöver lägga så mycket imellan då många hellre har "the real deal" fast repro vad jag förstår är bra...
Jag gillar idén med att innerbelysningen ska tändas
Fast kanske lite drygt i längden 
eller om man är försiktig hur länge man har igång pilarna så kan man skita i å konvertera..
dock hoppar de upp som det vore viagra idem! 
Nicklas skrev:jag hade en -58 med pilar
på den hade man sänkt till 6volt med en lampa under panelen fram som ett motstånddå slipper man glömma pilen ute och dessutom måste det se kul ut för medtraffikanter när "innerbelysningen" tänds i varje gathörn...
Ett rejält effektmotstånd, alt köpa nytillverkade pilar som ju finns i 12v och kränga de gamla på tradera, jag tror faktiskt inte du behöver lägga så mycket imellan då många hellre har "the real deal" fast repro vad jag förstår är bra...
lampan satt bakom h-mätaren vid säkringsdosan
på den funkade det bra
Eller köp 12V pilar: http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … ;category=
Kanske testa med ett motstånd/spiral från ACn på SAAB 9000? Kan hittas snorbilligt på skroten. De ger i alla fall rätt hastighet om man kör 12V på 6V torkarmotorer.
Prova spiralen och se om det blir bra
Om det funkar kan man ju köra med det ju 
Kanske testa med ett motstånd/spiral från ACn på SAAB 9000? Kan hittas snorbilligt på skroten. De ger i alla fall rätt hastighet om man kör 12V på 6V torkarmotorer.
intressant. ingen särskild årsmodell?
Från tidigt till mitten av 90-talet tror jag. Kan kolla i morgon om det står något art.nr. på den.
Jag lånar min egen tråd för att fråga, hur länge kan man köra en pil utan motstånd på 12v utan att den tar skada? Lika med torkarmotor.
Jag lånar min egen tråd för att fråga, hur länge kan man köra en pil utan motstånd på 12v utan att den tar skada? Lika med torkarmotor.
Hur lång är en bit rep?
Det är värmen som utvecklas i pilens spole som dödar dem. Efter en stund blir det så varmt att isolering etc smälter och orsakar kortslutning.
Frågan är väl om själva mekanismen tål den (i teorin) dubbla kraften/farten som pilen far upp med.
Samma med torkarmotorn. Fungerar säkert en stund, men du får väldigt snabba torkarrörelser. Säkerligen inte bra för varesig torkarmekanism eller torkarblad.
Vet dock många som, inklusive mig själv, kör med 6V startmotorer (med utbytt solenoid till 12V dito). Dessa körs ju normalt sett bara någon enstaka sekund åt gången, så värmen hinner inte döda dem.
Aha
Anledningen till att jag undrar är för att jag har pratat med läraren på fordonsprogrammet på skolan, och de skulle fixa motstånd till mina pilar. Och vill jag åka med bilen till skolan så de kan fixa den vill jag ju iallafall ha den besiktad och klar, så jag slipper åka olagligt. Så jag tänkte, på besiktningen provar de ju bara blinkers och torkararmar några sekunder, om man kunde åka dit och få igenom den med 12v med 6v på pilar och torkare. Eller kanske man ska utnyttja "kortaste färdväg till verkstad" och sen besikta?
jag har kört med 12v på både pilar och torkarmotor på de senaste 2 bes.
så nog borde du kunna göra det..
I vissa fall går en 6V torkarmotor matad med 12V så fort att den "hinner förbi" parkeringsläget. Den går alltså i dessa fall inte att stänga av....
Borde det inte vara enklare att skruva av en pil samt torkarmotorn och åka bruksbil till skolan?
jopp den snurrar förbi parkeringsläget..
men hur ofta provar de torkarna på en veteranbil egentligen?
sällan jag råkat ut för det iallafall..
ett tips är att ankaret från en saab 96 ?( ursäkta svordomen..) skulle passa rakt av i en vw 6v torkarmotor
kan höra med en i byn som gjort det om du villveta mer..
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Konvertering 6v - 12v, bygga om pilarna?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.