ska titta förbi snart, håller på att laga tvåorna på min bil
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Svartråttan Typ1 60á
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
ska titta förbi snart, håller på att laga tvåorna på min bil
Så, nu har det hänt lite... 
Veckans garagemek:
Tisdag:
Monterat skärmar, framlysen, baklysen.
Onsdag:
Gått igenom all el så det lirar som det ska. Verkar dock ha lite glapp i tutan vilket stundtals kan skrämma livet ur en. Bara kolla igenom igen 
Torsdag:
Gjort de sist jobbet på framvagnen, ställt in toe etc.
Monterat startknapp och en switch till tändningen pga av jag inte har något tändningslås.
Fredag:
Beställt nya framdäck.
Bytt olja och sump
Fixat till avgassystemet.
Satt dit kylplåtarna
Ställt tändningen
Monterat benisintanken, bagelucka, motorlucka
lördag:
Gick igenom bromsarna igår och det lirar nästan som det ska men såklart ,det sista jag gör, drar jag av luftnippeln på bromcylindern vänster fram
, suck. Jag hade ingen större lust att försöka dra ur nippeln just då så jag tog en gammal cylinder som såg fresch ut. Luftade bromsarna och testade att bromsa. INGENTING HÄNDER på den, hepp. Tänker aja, jag pumpar mera på bromsen - PANG cylindern mer eller mindre exploderar och det är bromsvättska överalla
- tur i oturen att det gick som det gick när bilen stod still och inte var i rörelse.
Söndag:
Gick till macken och köpte bensin. Tog sen en sväng till mekonomen och köpte några grispittar.
Försökte dra ut den avbrutna nippen på bromscylindern, men icke, den går såklart också av.
Sen försökte jag starta motorn och lyckades
kändes mycket bra.
Film från starten: http://www.facebook.com/v/10150329556999972
Trasig cylinder 

Trasig kran 


/ Joakim
Trasig kran
Kolla så att du får med alla packningar om du köper nya prylar - det glömde jag för någon vecka sedan
.
jh skrev:Trasig kran
Kolla så att du får med alla packningar om du köper nya prylar - det glömde jag för någon vecka sedan
.
Ok, tack för tipset. Kranarna var ju INTE billiga direkt 
Är det värt att köpa en repsats eller ska man satsa på en ny kran direkt?
/ Joakim
Jag har fått bud från två håll; Mycket svårt att montera repsats = = = Mycket enkelt att montera repsats.
Du får nog känna efter själv hur flink du är i mekarfingrarna, och handla därefter 
Så, nu har det hänt lite...
Veckans garagemek:
Tisdag:
Monterat skärmar, framlysen, baklysen.Onsdag:
Gått igenom all el så det lirar som det ska. Verkar dock ha lite glapp i tutan vilket stundtals kan skrämma livet ur en. Bara kolla igenom igenTorsdag:
Gjort de sist jobbet på framvagnen, ställt in toe etc.
Monterat startknapp och en switch till tändningen pga av jag inte har något tändningslås.Fredag:
Beställt nya framdäck.
Bytt olja och sump
Fixat till avgassystemet.
Satt dit kylplåtarna
Ställt tändningen
Monterat benisintanken, bagelucka, motorluckalördag:
Gick igenom bromsarna igår och det lirar nästan som det ska men såklart ,det sista jag gör, drar jag av luftnippeln på bromcylindern vänster fram, suck. Jag hade ingen större lust att försöka dra ur nippeln just då så jag tog en gammal cylinder som såg fresch ut. Luftade bromsarna och testade att bromsa. INGENTING HÄNDER på den, hepp. Tänker aja, jag pumpar mera på bromsen - PANG cylindern mer eller mindre exploderar och det är bromsvättska överalla
- tur i oturen att det gick som det gick när bilen stod still och inte var i rörelse.
Söndag:
Gick till macken och köpte bensin. Tog sen en sväng till mekonomen och köpte några grispittar.
Försökte dra ut den avbrutna nippen på bromscylindern, men icke, den går såklart också av.
Sen försökte jag starta motorn och lyckades![]()
kändes mycket bra.
Film från starten: http://www.facebook.com/v/10150329556999972
Trasig cylinder
Trasig kran
/ Joakim
Tråkigt med den "sprängda" bromscylindern
Angående motorn tycker jag att du ska försöka få ner tongången så lågt att den preeeeecis håller sig igång, och ta ur insatserna i slutrören
då låter den riiiktigt gööt 
Tråkigt med den "sprängda" bromscylindern
![]()
Angående motorn tycker jag att du ska försöka få ner tongången så lågt att den preeeeecis håller sig igång, och ta ur insatserna i slutrörendå låter den riiiktigt gööt
Ja det var lite trist med cylindern
. Ok, ja jag ska försöka få ner tomgången lite mer får se hur det går. Men först måste jag skaffa en ny soppakran.
Efter jobbet tog jag mig en tripp till
För att köpa en ny bomscylinder Hos Raniar:
När jag provstarta motorn så vart jag påmind av att jag inte hade slutfört hela arbetet med avgassystemet. En av pinnbultarna hade gått av. Provade först att svetsa på en mutter viket inte gick allt för bra. När jag försökte dra ut bulten gick den såklart av jämnt med motorn 

Så nu provar jag att borra och använda mig utan en grispitt. Men det går inte heller som jag vill. Ifall jag drar mycket hårdare nu kommer grispitten att gå av.
Så här ser soppakranen ut, tror nog att jag måste köpa en ny, tråkiga pengar. men men...
Såg även att jag behövde spänna muttern till växellådan.
Den "sprängda" bromscylidern
Här är den nya som jag köpte hos Rainiar monterad. 

/ Joakim

skit tråkigt när grejer går åt helvete.. kan du inte dra ut grispitten dvs backa.. borra 6.5 mm gänga 8 mm och locktighta i en ny pinnbult?? ibland när man borrar 6.5 så kan man se gäng varven och kratsa ur dom med en ritsnål.. bästa i mina ögon är att borra med ett vänsterskuret borr. dvs det snurrar åt andra hållet när man borrar.... om resten av pinnbulten lossnar så blir man av med skrotet..dvs det gängar ur sig ur hålet..
lycka till, bara kämpa på så löser det sig till slut!!
Du skulle ha provat med att svetsa fast en mutter på pinnbulten först
Men nu håller jag med michael 
Du skulle ha provat med att svetsa fast en mutter på pinnbulten först
![]()
Men nu håller jag med michael
Hej, det var det jag provade, ser nu att jag har skrivit fel. Det var då den gick av längs med motorn 
Johan W skrev:Du skulle ha provat med att svetsa fast en mutter på pinnbulten först
![]()
Men nu håller jag med michaelHej, det var det jag provade, ser nu att jag har skrivit fel. Det var då den gick av längs med motorn
Det går att bygga upp en kulle på biten som är kvar och svetsa på en mutter trots att den har gått av längs den plana ytan, värmen från svetsen tränger in bättre oxo 
om pinnbulten går av jäms med blocket lägger man en bricka över hålet.. eldar på bra med svetsen i det.. sen svetsar man fast en långmutter/koppelmutter när skiten har svalnat riktigt!!!! lossa.. sätt i en ny pinne..
Jahaa, då var det bara och gå på´t igen efter en vecka i fantastisk misär och bra band på Peace and Love.
Här är den nya beninkranen innan jag monterade den. Införskaffade även packning och filter. 
Tänke kolla hur det såg ut i tanken - Grisigt värre!
Här ser man även lite av den nya bensinkranen och bensinfiltret.
jahaa.. såklart att man ska ha pyspunka på ett däck!! 

Ville åter höra på det fina ljudet ifrån motorn och tänkte starta den nu när jag har en ny bensinkran, men icke. Börjar rodda och kolla ifall det kommer fram soppa. Kunde konstatera när jag skruvade loss bensinröret som går från chassi till bensinpump att det kommer soppa hit. jaha ifall jag lossar bensinröret uppe vid förgasaren då och kör lite på starten borde det komma soppa där också, vilket det såklart inte gjorde!
Började riva i bensinpumpen och tvättade den grundligt. Sen kom momentet när allt ska tillbaka igen.... jaaa juste. Delen på bilden nedan hur ska den monteras tillbaka? Antar även att denna inte ska vara så här böjd?

/ Joakim
Det ska vara böj på spetsen till vänster och pinnen genom hålet i mellan tungans sidor 
Det ska vara böj på spetsen till vänster och pinnen genom hålet i mellan tungans sidor
okey, man tackar och bockar!
då är det bara ut och på´t igen!
/ Joakim
Våra pumpar verkar inte se likadana ut men jag antar att det mer eller mindre är samma princip.
Så här ser min ut.
Idag var jag ute och hämta de nya framdäcken
:D:D:D TYVÄRR hade jag bara min helkassa mobilkamera med mig
men här är en liten bild på hur det vart. Efter besiktningen ska den ner mer baktill.


/ Joakim
Du behöver åka till garaget i morgon igen så vi får bättre bilder 
Du behöver åka till garaget i morgon igen så vi får bättre bilder

Körde bilen för egen masikn för första gången sen jag började äga den
sjukt skön känsla.
Det som jag kände av mest förutom att motorn går dåligt är att hjulinställningen är helt åt fanders.
Förstår inte varför motorn går så dåligt som den gjorde igår. Förra uppstarten gick den bra, enligt mig, men nu lät den sjukt mycket och gick slött och svarade dåligt på gasen. 
aja... får undersöka saken närmare idag.



Fixade bensinpumpen igår också 
Delarna som de ska sitta när de är monterade i pumpen.
Sprinten som syns på bilden ovan

Delarna monterade i pumpen
Smeta i nytt fett
Nu funkar den klockrent igen 
/ Joakim
Jahaa, har jag börjat att grotta ner mig i motorn då...
Status just nu medens jag skriver:
Den går "fint" (håller sig vid liv) ifall man har choken i.
Svarta tändstift.
Måste pumpa på gasen för att den ska hålla sig igång. Släpper jag på gaset dör den nästan omgående.
Betyder detta att den får för lite soppa. och när den väl för soppa så går den för fett?
och det jobbigaste problemet NU är att min kompmätare har fastnat i 2ans tändstifthål. hrm....

/ Joakim
Aja, lyckades ivf få bort kompmätaren.
Körde bilden ca 100 meter idag till tvätthallen sköljde av den med lite vatten. (inte för att det vart någon skillnad, men det kändes bra
)


/ Joakim
Det låter som den går snålt för annars borde det vara blött på stiften.
Hur står sänknings satserna nu?
Det låter som den går snålt för annars borde det vara blött på stiften.
Hur står sänknings satserna nu?
Har för mig att de står rätt lågt ställda. Men den är ett höghus i bak just nu 
Hmm för snålt alltså... får justera ut blandskruven då.
Den har ingen som helst tillstymmelse till tomgång just nu. Vilket är frustrerande.
Antar att jag får riva ner förgasaren, trots att tiden inte finns. 
/ Joakim
Film från en uppstart igår. Notera att jag måste pumpa på gasen för att den inte ska dö vid ett tillfälle, annars räckte det med att hålla gasen nedtryckt en bra bit. vad innebär detta tro, att den inte får soppa? Men vart kan det ta stop? Ifall man öppnar förgasaren är den fylld med bränsle i "bränslekammaren".
Nu funkar motorn klockrent. Plockade isär förgasaren och la den i ett bensinbad vilket verkar ha gjort susen. Men nu har blinkers och bromsljus slutat fungera. Blinkerslamporna lyser, men blinkar inte. Bromsljuset funkar inte alls vad jag kan se. I och med att det är en 60a har den ju blinkersspaken med 6 sladdar och då går, ifall jag förstått rätt, även bromsljuset genom den. Får testa med en annan spak tror jag (har två i reserv
).
Igår var jag ute och testkörde bilen:
Photosession efter lite testkörning
Hemma i garaget igen 

/ Joakim
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Svartråttan Typ1 60á
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.