Skall fråga expertisen här om ett litet bromsproblem eller väldigt stort.
Är inte mekaniskt kunnig men kan ändå fixa saker bara jag vet vad jag skall börja med.
Var ute och körde märkte då vi ett tillfälle att bromsen inte tog riktigt som den skulle men vid nästa inbromsning var det inte något problem. Körde vidare den dagen och ställde bilen i garaget.
Dagen efter skulle jag och frun ut på en liten söndagstur, märkte då att bromsarna nästan inte tog men fick stopp på bilen, valde att köra hem direkt och provade bromsarna på vägen hem. Visst tar bromsarna men inte med mycket. Kan tillägga att bromspedalen går i botten, har visserligen tagit väldigt långt ner sen jag köpte bilen men den har ändå varit stum, det är den inte längre.
Hissade upp bilen och justerade bromsarna det var inte mycket jag kunde röra justeringen innan bromsarna satt så tror inte det är problemet. Hittar inga läckor någonstans men har inte plockat av trummorna. Om någon cylinder läcker där borde man väl se det på undersiden av trumman, eller jag har fel där.
Ingen bromsvätska saknas i bromsvätskebehållaren. I min värd borde det inte vara en läcka någonstans då men kan ha fel där också. För är där en läcka så borde det sjunka i bromsvätskebehållaren.
Skulle det kunna vara en packning i huvudcylindern?
Eller vad tror ni.
Det är en Typ 1 från 1960
Tacksam för svar