1

Tjenare. Har ett problem med min 1200. Så fort jag vrider på nyckeln(första läget) så börjar startmotor gå. Kör 12v med 6v startmotor. Har provat byta tändningslås. Kan det vara solenoiden som gett upp?

Letar nytt luftkylt projekt

2

Jo, riv och kolla kan vara något enkelt ICQ/ab  prova att koppla bort den grova kabeln i skarven under hastighetsmätarn och testa först Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3 Senaste redigerad av Michos Miche (2011-07-08 16:40:47)

Samma sak hände för mig när jag monterade ett tändningslås från en -67:a i min -58:a genom att placera kablarna efter -58:ans ordning på blecken tillhörande låset från 1967. Jag provade att byta plats på kablarna så var problemet löst! Förmodligen har du kopplat fel enligt det nya tändningslåset för att du har kopplat som du gjorde med det gamla.

Ett tips är att du kopplar loss batteriet när du flyttar på kablarna då det ligger ström på en av kablarna. I min -58:a är det tre kablar, vet ej hur många det är till din då jag inte vet årsmodell. Kommer tyvärr inte ihåg vilka kablar jag böt plats på, om det bara var två eller alla tre. Du får prova dig fram och gärna ha ett elschema till hands.

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php (Elschema)

Lycka till! ICQ/ab

4

Tack för svaren! ICQ/ab
Problemet är att den har fungerat klockrent länge. Hade igång bilen och polerade remskivan när den plötsligt stannade. När jag vred igång tändningen igen så började problemet. Tror jag provar byta startmotor ICQ/ab

5

Om startmotorn snurrar när du vrider på tändningen så är det absolut inte fel på startmotorn utan på tändningslåset eller på inkopplingen av tändningslåset.

6

stickan skrev:

Om startmotorn snurrar när du vrider på tändningen så är det absolut inte fel på startmotorn utan på tändningslåset eller på inkopplingen av tändningslåset.

Det är ju just det som är så konstigt. Har fungerat i över 1 år, alla kablar sitter med lödskarvar och krympslang. Kan inget ha brunnit ihop inne i solenoiden? ICQ/ab

7

Jo men då går den såfort du kopplar på batteriet

8

Johan W skrev:

Jo men då går den såfort du kopplar på batteriet

Solenoiden får ingen ström förrän man vrider tändningslåset i startläge.Om den får ström i läget "tändning på" så måste låsets elkontakt vara defekt.

9

Jo visst är det så, men om den fastnat lr gått av så den ligger och kortsluter polerna i solenoiden så kommer den att gå såfort den är kopplad till batteriet Default/hmm
Men jag håller med om startlåset det var det jag menade med att han skulle testa mad att koppla dän kabeln under hastighetsmätaren ICQ/ac

10

Johan W skrev:

Jo visst är det så, men om den fastnat lr gått av så den ligger och kortsluter polerna i solenoiden så kommer den att gå såfort den är kopplad till batteriet Default/hmm
Men jag håller med om startlåset det var det jag menade med att han skulle testa mad att koppla dän kabeln under hastighetsmätaren ICQ/ac

bra tips johan dock inte på min bil då förra ägaren har gjort ett eget elsystem så inget stämmer ICQ/ac aja, minst jobb är det nog att prova byta startmotor då jag har ett par fina liggandes, det är bara orken som sätter stopp för det  Default/lol

11

Om den snurrar när du kopplar på batteriet ICQ/ad   Den har kanske en elektriskbatterifrånskiljare Default/hmm
Annars är det bortkastad tid och då får du riva tändninglåsets anslutningar ICQ/ac