Nu startar inte fanskapet igen, gick ju dock bara några sekunder igår.. Har helt nytt tändsystem rakt igenom, men är det noga att kondensatorn är precis den som ska vara till just min bil? När jag köpte ny kondensator så sa killen bakom disken, det går nog lika bra med denhär, också gav han mig en någorlunda lik, den som jag skulle ha, för den modellspecifika som jag skulle ha fanns inte hemma. Kan det ha att göra med att den inte startar??
Kondensatorns uppgift är ett släcka ut den icke önskvärda gnistan som skulle uppstått mellan brytarspetsarna.
Kondensatorer släpper igenom växelström, som då i detta fall jordas och leds bort i fördelarens gods, men de utgör en spärr för likströmmar.
Tändspolen producerar ju en högspänningspuls varje gång strömmen till den bryts (av brytarspetsarna), men den ger också en del "skräp" bakvägen, i form av en mindre växelsspänningspuls bakåt i elsystemet, denna vill man ju få bort då det skapar radiostörningar och då framförallt en ger en oönskad gnista mellan brytarspetsarnas kontaktytor, som då på sikt bränner sönder dessa.
Kondensatorers kapacitans mäts i enheten fahrad, oftast mikrofahrad, uF.
När det gäller "kondingar" i bilar så är det nog ungefär samma kapacitans för samtliga bilar med gammaldags brytarsystem, det är väl mer det fysiska formatet med hålbilden för fästskruven och kabelns längd etc som kan skilja sig åt. Bosch tillverkade ju fördelare med väldigt snarlik konstruktion till flertalet samtida europeiska bilar och då man använde standradkomponeneter till dessa så tror jag man gjorde det till kondensatorerna också. Möjligen kan det skilja sig åt mellan 4-, 6- och 8 cylindriga bilar, men om det vet jag egentligen inget, utan gissar. En av mina kondingar var märkt Bosch/Volvo med två artikelnummer, och den funkade ju också, men nu har jag brytarlöst och då behövs inte kondensatorn.
Men du, kolla dina spetsar, kolla att du inte har brännmärken på kontaktytorna, eller värst av allt, de kan ha svetsats i hop.
Sedan får du ju kolla att brytarspetsarnas bas verkligen har kontakt med plattan i fördelaren, att denna platts lilla jordfläta sitter fast i båda ändarna, liksom att den gröna kabeln från brytarspetsarna har kontakt med minusanslutningen på tändspolen.
28 2015-08-25 12:14:07 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-25 12:18:27)
Kondensatorn hjälper också till med att snabba upp uppbyggnaden av magnetfältet i tändspolen (egentligen huvuduppgiften).
Och utan magnet fält som kollapsar snabbt blit det ineg gnista.
Om den bara skulle släcka gnistan, skulle motorn gå utmärkt utan kondning förutom att brytarna skulle "ätas" upp snabbt.
Men det gär det ju inet som vi vet.
Med detta sagt så tar men en kondning från en bil med samma amtal cylindrar så burkar det gå bra.
Själv kör jag med Chevrolet 1954 Kondning i min Lucas V8 Fördela på Sidan.
Kör även men samma kondning i med Harley shovelhead, har dock inte kört så många mil,men det ska funka bra enl gammelgubbarna i Amirka.
HD kondning DYR och svår att få tag i Cheva kondning billig och lätt att få tag i.
Jag bytte två nya DYRA HD kondningar inna jag bytte till Cheva, sen har det gått jättebra.
Så nytt kan vara dåligt också, idag tyvärr.
Du sa att den bara gick någar sekunder, låter som du har problem med strömförsörjning alternativt förgasarproblem.
Har du provar med en kabel från batteriplus till tändspole + och en sladd fråm tändspole - till brytarna??
Då har du uteslutit många felkällor.
Sen kan man köra på starten med enn tändninginställningslampa och se att den tänder på rätt ställe. Mycket kan vara glappt och löst i en fördelare.
Jo, jag vet att kondensatorerna skall fungera som en buffert som lagrar energi till nästa urladdning från spolen, men 0,18 - 0,20 mikrofahrad, som kondingar till förbränningsmotorer vanligen har, är nog i minsta lagret för att kunna lagra den energin, fela mig gärna om jag har rätt
Om jag aktiverar rimlighetscentrum i hjärnan så skulle jag gissa att man behöver nånstans mellan 100 och 1000 uF för att kunna ge en skjuts till nästa gnista, men som sagt det händer emellanåt att jag har fel, tro det eller ej.
Ni som bygger monsterstereo och kopplar kondensatorer innan effektförstärkarna vet vad jag menar, här är det väl en del kilofahrad snarare än mikro som krävs för att få bra bas och snabba transienter till diskanten..?
Snabba energikickar som inte batteriet klarar av att leverera...
Åter till problemet:
Och som spin off till Mr 56:
Om motorn helt plötsligt stannar utan förvarning så är det mest troligt att det är ett elektriskt fel.
Om motorn hackar och tappar orken och liksom förvarnar, så är det i allmänhet fel med bränsle/lufttillförseln.
Hur var det föresten med rotorn? hade du en "såndäringa" med varvtalsbegränsare?
31 2015-08-25 16:34:42 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-25 16:38:19)
Ok dålig Svenska.
Kondensatorn och primär spolen bildar en oscillerande krets. Som gör att man får ut bättre gnista än om den saknas.
Sen har den en gnistsläckande funktion, och det bidrar säker till förvirringen.
##################
The principle of operation is simple. When the contact breaker closes, it allows a current from the battery to flow in the primary winding of the ignition coil. (The current does not flow instantly because of the inductance of the coil.) Once the magnetic field has built up in the primary, the contact breaker is opened by the rotor. Since it has a capacitor connected across it, the primary winding and the capacitor form a tuned circuit, and as the stored energy oscillates between the inductor formed by the coil and the capacitor, Current ceases flowing and the magnetic field in the primary collapses.
##########################
The "condenser" is an old name for a CAPACITOR. In the BMW's with a condenser (all models up to the 1981 change to electronic ignition), their is a condenser, that is electrically wired to the points. Inside the condenser are two very long pieces of very thin aluminum foil, and a means of insulating these two pieces of aluminum foil from each other, and the long pieces are wound into a tubular shape. A capacitor has the ability to store an electrical charge directly. A battery does NOT, in case you were wondering about that...a battery stores potential electrical energy as a CHEMICAL reaction. The condenser (capacitor) stores excess electrons on one of the long strip pieces of aluminum, with regards to the other piece. A capacitor takes TIME to fully charge from any applied voltage, and the faster it is charged, the more current flows during that period of time. The purpose of the capacitor is TWO-FOLD. (1) It greatly improves the quality of the spark, by making sure that nearly every bit of the energy stored in the coil is used...to transform...the primary coil magnetic energy....to the secondary high voltage...just how it does this is rather complicated; (2) the capacitor greatly reduces the erosion of the points by dampening the spark at the points as they open.....this is actually a function, to simplify this for you.... of the capacitor giving up its energy SLOWLY when the points open, just exactly the reverse of the FAST charging time (not exactly, but good enough for our purposes here!).
Det finns CDI tändsystem de använder kondningen för att skjuta in energi (Ström) i spolen, och de hat mycket riktigt STORA kondningar.
Men det är en annan tråd...
Ok, men jag tror att Aaerosport skall kolla sin rotor och berätta vad det är för en typ.
Ok, men jag tror att Aaerosport skall kolla sin rotor och berätta vad det är för en typ.
Absolut.
Och ett foto på fördelarens innandöme är inte fel heller :-)
34 2015-08-27 19:58:36 Senaste redigerad av Aerosport (2015-08-27 19:59:32)
Hej och tack för er engagemang:) bilen har inte längre några tändproblem, nu är problemet att den startar för att sedan rätt omgående stanna, den har alltså ingen tomgång, jag tror mig ha lokaliserat felet till lmm, går detta att åtgärda?
Ni som kan detta ser att "slitbanorna" är utslitna i början av banorna, går det stt åtgärda på nått sätt? Mvh
35 2015-08-28 14:43:36 Senaste redigerad av Björn J. (2015-08-28 14:47:47)
Jag vet egentligen inget om luftmassemätare, men en del om elektronik.
Det är alltså den förtennade kopparfolien på kretskortet du pratar om när du skriver "slitbanorna"?
Om folien är helt bortnött är det ju svårt att laga.
I ett helt annat sammanhang skrapade jag bort sådan kopparfolie från ett kasserat kretskort från nån annan sorts elektronikpryl, och limmade den "strippen" på kortet, och försökte sedan löda ihop det hela, nej det höll inte.
På en annan grej (en gammal marin VHF-radio med en skjutomkopplare) med sådana banor målade jag med elektriskt ledande färg, sådan finns i bland annat modelljärnvägsaffärer, det höll betydligt bättre, men är inte tillräckligt slitstarkt. Men det kan vara värt att prova. Möjligen har Conrads den elektrisk ledande färgen.
Det är nog vanskligt men om man är försiktig kanske man kan löda i litet lödtenn, men risken är då att man gör skadan värre än den är, beroende på vad det är för material i kortet.
Om nu dessa banor bara är oxiderade kan man ju försiktigt putsa dem med exempelvis "Häxans silverputs" på en tops. Isoproanalkohol kan kanske hjälpa också, eller riktig elektronikspray, obs, inte feta grejer som 5-56 och liknande!!
Sedan kan det ju vara oxid och dålig kontakt på motparten också, det som kallas för "släpskor" eller "släpkontakter" och sådana kan bli bockade och förlora kontakten med folien, kolla det också.
Undrar föresten om den svarta folien inte är i något kolmaterial, och skall fungera som ett glidmotstånd...? att det blir högre eller lägre resistans (=motstånd) när spjället stängs/öppnas..?
Det står ju ett Bosch reservdels nummer googla och se om det går att köpa som reservdel.
Tror Inte det går att reparera på ett hållbart sätt.
Hur gick det sedan? 
