1 Senaste redigerad av johan_l (2015-10-14 12:41:12)

Har en saab 9000 i hyfsat bra skick av sista årsmodellen som en tysk vill köpa, jag tänkte först scam, men nej, han säger sig komma till mig och betala cash isåfall. Hade det vart en BMW så hade jag dragit öronen åt mig, men troligen finns inte så många saabar i tyskland? En gammal fin saab 99 jag hade var svår att bli av med men tillslut köpte en svensk den osedd, hämtade med biltransportlastbil (altså på uppdrag, inte själv) och en månad senare var den exporterad. Min spitfolka ville ingen i sverge köpa, så den gick till finland.

Vad har jag att förlora? Måste jag kräva att få behålla skyltarna, eller kan jag låta honom köra hem med dem?
Får jag pengar i handen, vad kan jag förlora?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Hej
Jag behåller alltid skyltarna och skicka dom till transportstyrelsen samtidig skicka jag med ägarbyten där man kryssa EXPORT på.
Ville han köra hem med bilen kan han köper skyltar för en kort tid eller låna från nån bilverkstad,det är hans problem du sälja bilen avställd.

T2b taigagrön ´77

3

Kontanter kan du lugnt ta emot om dom är i svenska kronor.

T2b taigagrön ´77

4

....eller euro antar jag...

får jag skatten om jag ställer av?

5

...jag säljer bilen "skattad", så en deal kunde ju vara att han får låna skyltar och jag skickar skatten när jag får tillbaka den och skyltarna, eller är detta en kass deal som jag kan hamna i trubbel på? Vi har inte diskuterat skyltar, ska fråga hur han tänkt, om han nu vill köpa...

6

Den som är ägare av bilen när den ställs av får tillbaka överskjutande skatt, så ställ av bilen innan den byter ägare om du vill ha tillbaka pengarna. Har dock ingen koll på hur ägarbyte och sånt fungerar vid export.

/foppa

7

Beställ nya skyltar innan du säljer så att du har två uppsättningar. Då kan ni få en uppsättning var.

Pickup EH -76
1303 cab -78

8

"Inte många Saabar i Tyskland ? ?"   Vet en firma i Skåne som under många år importerat massor av fina välutrustade Saabar FRÅN Tyskland.  ICQ/ae

Den ena skylten kan Tysken få med om han vill, den andra ska du klippa/makulera och skicka in tillsammans med exportpapper osv.
Förr var det alltid den bakre skylten med skattemärke nu spelar det ingen roll. Viktigast är att du blir avskriven som ägare.
Ska du ta emot kontanter så är det dumt i Euro eftersom du åker på någon form av växlingsavgift samt sämre kurs.

Och i övrigt har du väl inget att förlora, du blir ju av med Saaben.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9 Senaste redigerad av johan_l (2015-10-16 09:13:11)

Tror inte det blir nåt, jag var lite ovillig att släppa bilen påställd i mitt namn för en resa hem till tyskland och han ville inte skaffa temporära skyltar. Jag antar att jag kan få betala tullar, fortkörning, böter etc.? Eller är jag nojjig. Eller kan man bakdatera pappren, så man skriver över och ställer av bilen samma dag man säljer, men väntar 2-3 dagar att skicka in papprena och om nåt inträffar under den tiden kommer det gå till honom och inte till mig? Dessutom skulle man fylla i en blankett som bevis att den är exporterad, och inget av alternativen passade, annat än att den skrivs över när han reggar in den, men hur ska jag veta att det sker inom rimlig tid, vill inte stå med en bil jag inte vet var den är som jag får pröjsa skatt och försäkring, böter etc på?

Hur gör folk i allmänhet när man säljer till utland? Det verkar jävligt bökigt om man inte tar bilen på biltransport...

Detta är en (iofs fin och fullutrustad med låga mil) saab 9000 men som jag bara vill ha 9000 spänn för skattad och besiktigad, så risken att få massa böter är inte värt det...

10 Senaste redigerad av mettis (2015-10-16 16:25:03)

Vet inte hur det är idag...
Men när jag sålde en VW till Danmark för 12 år sedan gick det inte att "skriva över den" förräns den var intullad och inreggad (!) av nye ägaren i Danmark.
Blev inte så....när jag mailade köparen fick jag till svar "du kan ta bort den ur registret (skrota den)" !?

Fick vänta tills nästa skattemärke kom, så jag kunde skrapa det och ställa av bilen, och senare ta bort den...;-(

Vad hände med EU (och föralldel Norden!) och "öppna gränser" ?
-Varken bil eller banköverföringar funkar för oss privatpersoner mellan länder ,-!

11

Hm, jävligt krångligt. Jag kollade blanketten man ska fylla i och det fanns typ, godkänd transporterare, intullad och inreggad och några mer att kryssa i, inte bara att köparen körde iväg med bilen. Måste vara ett inte helt ovanligt problem. Även om han skulle skaffa interrimsskyltar så lär detta lösa sig, enda skillnaden är väl då att jag slipper oroa mig för böter, men bilen kan jag riskera att den aldrig reggas in...

Köparen verkar dock seriös och bor nästan vid danska gränsen. Vågar man släppa bilen med mina svenska skyltar, eller kommer jag för alltid vara ägare till en saab 9000 som då och då genererar en faktura i form av böter eller liknande?

12

Hej igen

Det är jävligt bökigt att blir av med bilen på pappret om du sälja till utlandet och köparen bara kör iväg. Du kan inte bevisa att bilen exporterades, enklare är det när den går med färjan till England eller USA.
Åker han på din försäkring med dina skyltar och allt går bra med ägarbyten får den tyska skyltar ganska omgående och du får besked inom 4-6 veckor att bilen är tysk reggad. 
Blir det problem då blir det riktiga problem och det är du och ingen annan för att det är du som står som sista ägare, det är dina skyltar på bilen...du blir aldrig av med bilen om den ej blir inreggad i nya landet!

2008 sålde jag ett renoveringsobjekt till Danmark, förra månaden blev jag av med den på pappret. Dansken betalade 2500:- kr mer än vad jag kunnat ha fått här men det gör jag aldrig om igen.

Har du nån med svensk personnumret som betala 5.000:- sälja till han det blir enklare.

T2b taigagrön ´77

13

EU... inte bra för nåt? Allt verkar skitkrånligt...

Kan man anmäla bilen som stulen, eller hamnar den i limbo?

14

Visst kan du anmäla bilen som stulen men den är det ju egentligen inte.

T2b taigagrön ´77

15

Jag sålde en vagn till en Vitryss, bosatt här. Men eftersom han inte hade några sista siffror, gick ägarbytet inte igenom. Jag stöldanmälde då bilen och slapp ett par sköna böter han hann dra på sig de dagar som gick mellan affär och utredande. De var lika novisa och oskyldiga som jag och jag fick en flaska vodka för besväret.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

Jag sålde en buss till Tyskland för 5 år sen. Köparen lovade att regga in den i Tyskland, först då skulle jag bli av med ägandet på papper. Det har inte hänt än....
Jag beställde skylt och extra regbevis innan jag sålde, så jag får väl skicka in skylten och skrota den snart.

Jag vet inte om han får problem att regga in den i Tyskland om den är skrotad i Sverige? Men jag bryr mig inte nämnvärt om det längre...

Det var f.ö en mycket seriös köpare som var noga med att allt gick rätt till. Iaf tills han kom hem ICQ/ab

Hur funkar det? Kan han ha reggat in bussen i Tyskland trots att jag står kvar som ägare i Sverige?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

Det bästa är om det kommer en transportfirma och hämtar bilen.
Då får du ett transportpapper som visar att bilen exporteras till utlandet.
Det papperet tillsammans med skyltar och exportdokumentet (som du laddar ner från transportstyrelsen) skickar du in till transportstyrelsen.
Cirka en vecka senare får du ett papper på att den är avregistrerad. KLART...

På det sättet slipper man vänta på att den ska registreras in i det nya landet.

Ta kopior på allt och skicka rekomenderat...

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

18

Har vinkat adjö till en mycket trevlig köpare från tyskland. Ska jag safe:a och beställa en uppsättning skyltar? Han sade att han köpt en bil från sverige tidigare och att tyskland själva skickar skyltar tillbaka till transportstyrelsen när man reggar in bilen där, dvs att jag inte behöver göra något. Det borde vara så att jag har på mig fram till han reggar in bilen att beställa skyltar - om han reggar in bilen så är ju problemet för mig vad jag förstår löst. Om han inte reggar den borde jag stå som ägare och kunna beställa skyltar... Eller??? Har har incitamentet att han ska få ev återbetalad skatt som var på ca 2000kr insatt på sitt konto utav mig (jag antar jag får den tillbaka, eller?) och jag förstår inte varför han inte skulle regga in den...

19

Jag har nu fått kopior på att bilen är reggad i tyskland. Har inte skickat in nåt alls till transportstyrelsen. Kommer det gå automatiskt? Jag beställde ut en extra uppsättning regpapper och skyltar som ligger hemma och väntar, inkl blanketten för export som säljarn skrivit på. Men kanske behöver jag inte skicka in allt detta, ska jag bara vänta? Bilen är avställd, och papper finns ju att den är reggad i tyskland, så jag känner mig inte så orolig att jag ska råka ut för några extra avgifter eller nåt.

20 Senaste redigerad av Edström (2015-11-02 16:18:50)

en sak att tänka nu när de talas om att beställa en extra uppsättning för säkerhets skull ,
är att om man beställer nya regpapper på en bil är de de som gäller & ev ägarbyten på de gamla blir ogiltiga.....

Ex i blockets underbara värd har ja många gånger hört valsen....
- Har beställt nya ägarpapper i dag för ja trodde inte ja hade , men hittade dem så vi kan skriva.....
i de fallet kan han sedan skriva över bilen me de nya pappren som kommer senare & de är de ägarbytet som gäller.
de papper han skrev som var gamla kommer nekas av transportstyrelsen även om de nya inte skickats in.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

21

Ok, då skickar jag in mitt senaste, kryssar i export, det finns inget krav på att köparn ska skriva på. Bilen är redan reggad i tyskland, de tyckte tydligen det räckte med det regbevis jag skickat med och skrivit på...

Så väntar jag väl med blanketten och skyltarna...

22

Jag mailade transportstyrelsen min fråga, och som svar fick jag att bilen redan är avregistrerad. Jag har inte skickat in ett enda papper, dock fyllde jag i och skickade med regbeviset med export ikryssat. Kan konstatera att tyskarna verkar ha koll på situationen.