76

Sqeezqo skrev:

Ok, vad kul, då är vi fler som tänkt bygga bigbore 25hp.
Hoppas du, TobiasL, har överseende att jag lånade din tråd lite.

Kör på, kul att få igång lite diskussion i ämnet!

77 Senaste redigerad av TobiasL (2015-10-10 22:09:07)

Då tar vi en titt på länkaget. Centrumbiten är alltså från CSP, men skiljer sig från de "vanliga"vändkorsen genom att kullederna sitter på samma hävarm så det ena staget skjuter och det andra drar. (denna lösning är alltså egentligen tänkt för Wolfsburg Wests Okrasa kit)

http://www.forumbilder.se/ECR2S/dscf7306x.jpg?width=300
Bild 1: Hävarmen på centrumbiten sedd uppifrån.

För att det skulle funka fick jag göra förgasararmarna så att den vänstra går över spjällaxelns vridpunkt och den högra under.

http://www.forumbilder.se/ECR2S/dscf7310x.jpg?width=300
Bild 2: Vänstra förgasaren med hemmafilad förgasararm.

Detta gjorde det lite klurigare att använda Zenithens originalreturfjäder på vänster sida. Så, i dag har jag bara en på högra sidan. Det funkar, men jag funderar på att klura ut något bättre under vintern.

(Notera att jag satsade på funktion före utseende när jag filade till förgasararmarna. Kanske putsar jag av ytan lite och får på någon form av ytbehandling någon gång. Vi får se.)

78

http://www.forumbilder.se/ECR5J/11745336-10153061925328137-4527816724638852163-n.jpg

Så, då var den äntligen på plats. Henrik B hjälpte till att få i den och starta upp den. Stort tack! Det var inte utan bekymmer. Bland annat började bränslekranen läcka (helt orelaterat till motorbytet), så Henrik och jag fick roa oss med att på ett säkert sätt tömma c:a 27 liter bensin ur tanken.

När motorn skulle i var det slående hur mycket mindre 30 hästaren är jämfört med de nyare motorerna. Jag som är van att baxa runt på 1776:an som jag hade i min ex56:a hade svårt att hitta balanspunkten på denna kompakta 1295:a. Dessutom var jag van att ha löstagbar bakplåt...

Jag återkommer till uppstarten och första provturerna i ett senare inlägg. Först några ord om estetik och teknikhistoria.

Som sagt ville jag att installationen skulle likna vad VW skulle ha gjort om de hade introducerat en Karmann Ghia S 1958. Som synes har jag valt att inte ha ett separat oljefilter som många vintage speed motorer annars har. Tittar vi framåt i tiden på VW's första "prestanda" motor, 1500S, så hade man fortfarande inget oljefilter. Troligen för att hålla kostnaden nere. Detsamma gäller även Porsches pre-A Normale motorer, de hade oljefiltret endast som tillval. Dessutom är Ghians motorutrymme för lågt för att placera ett oljefilter som Okrasa och 356 har, vilket hjälpte till med beslutet (kanske ångrar jag mig i framtiden, jag har en renoverad filterburk ligger).

Andra detaljer är jordflätan. Riktigt tidiga Ghior har en kort jordfläta till karossen, men c:a 1957 flyttades den till motorn. Original var det en kopparfläta och sådana kan köpas från Stoddard (återigen, Dalhems är svensk återförsäljare). De är för Porsche 356 och är något korta för Ghian, men med en liten distans vid motorn funkar det fint.

Batteriet är ett Biltema med dekalen ersatt av en Tudor-dito från VP Autoparts. Original var det nog Bosch, men nu fick det bli en försvenskning i form av Tudor (eftersom min bil är tänkt att motsvara en några år gammal bil är det väl i sin ordning att batteriet är utbytt).

Tändkablarna gick i rör på 50-tals VW's, men jag tänker mig att en nyintroducerad motor hösten 1957 nog skulle haft en modernare lösning. Porsche hade gummifästen i fläktkåpan och sådana fick det bli här också. Återigen kommer de från Stoddard. En annan anledning till valet var att röret skulle varit i vägen för gaslänkaget.

I övrigt har jag försökt hålla det så "original" som möjligt utan extra pynt. Vet ej exakt när bränslepumpen med integrerat filter introducerades, men den är praktisk så det fick bli en sådan.

…som sagt. Fråga gärna om ni undrar över något!

79

frågor... nejnej vi vill ha uppstartsinlägget att mysa till..

80

masen skrev:

frågor... nejnej vi vill ha uppstartsinlägget att mysa till..

x2!!   ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

81

TobiasL skrev:
Sqeezqo skrev:

Ok, vad kul, då är vi fler som tänkt bygga bigbore 25hp.
Hoppas du, TobiasL, har överseende att jag lånade din tråd lite.

Kör på, kul att få igång lite diskussion i ämnet!

Här finns lite mer matnyttig info ang trim 25/30 hp
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=31760

Mkt trevlig och informativ tråd! Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

82 Senaste redigerad av TobiasL (2015-10-13 18:57:20)

http://www.forumbilder.se/ECRC4/dscf6810x.jpg?width=600

Så var det dags för uppstart. Tändningen ställd statiskt, ventilerna justerade, olja i rätt mängd, 98 oktan i tanken, inga bränsleläckor, tändkablarna sitter rätt, brytarna justerade, tomgångsskruvarna grundinställda och så vidare.

Först några varv utan tändstift för att få upp oljetrycket. Sen lite nötande, ett hostande, lite nötande till, sedan igång! Jag tyckte den lät lite arg i början, kanske var den lite ovan vid all rörelse, kanske var jag lite för van med en enkelförgasarmotor med 6,6:1 i komp.

Därefter tog de normala justeringen av förgasarna vid. Först lite vridande på de fyra mässingsmunstyckena för att hitta den bästa punkten. Sedan justera stoppet för spjällaxeln så det blir lika på bägge sidor. Min gamla Uni-sync gjorde ett bra jobb där! Bilen var nu körbar, men det kändes som det fanns mer att hämta. En kvällstur fick det bli ändå (se ovan). Den kändes stark och bra på låga varv, men det saknades fortfarande en del bett på högre varv.

I kommande inlägg fortsätter justerandet och prestandan utvärderas!

http://www.forumbilder.se/ECRC4/12092215-10153264334478576-1894191245-n.jpg?width=150

Så här fånig min får man när den börjar gå bra! (Foto: Lars Ivar Nilsson) ...och så här låter det:

83

ICQ/ag

84

"Så här fånig min får man när den börjar gå bra! "

Det där ser inte fånigt ut, det är en bild på en lycklig man ICQ/ag

Tack för att du delar med dig, alltid kul med motortrådar!

Bubbla -62

85

Fan så härligt ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

86

Glädje i dess renaste form,härligt... ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

87

ICQ/ag nice!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

88

Kul tråd, rolig (och sjukt intressant) läsning.

Eller som min fru just sa, hur många timmar kan man läsa om VW's egentligen? Väääldigt många!

En bubbla som heter Ove (-66 med oval)

Empiriska försök visar att bara för att en nysvetsad metallbit har slutat glöda så är den fortfarande varm, väldigt varm!

89

En riktigt trevlig motor i en fantastikskt trevlig bil....
Det är inte utan att man blir sugen på att bygga oldschool istället för storkubik på nya delar ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

90

Du har väl inte glömt blyersättningen i bränslet?

91

Fan vad fint den lät ICQ/ag
Ett gediget bygge!

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

92

umekille skrev:

Vi är väl överens om att det inte behövs.

Gubbjävel; dvs originalfantast

93 Senaste redigerad av TobiasL (2015-10-14 13:11:04)

umekille skrev:

Tack igen för alla trevliga kommentarer. Jag väljer att köra utan blyersättning . (det finns andra trådar här på Boxerville som tar upp ämnet och från dessa diskussioner har jag dragit slutsatsen att det borde funka)

94

Jag gillar dylika byggen och detta är byggt med en viss filosofi i grunden, motorer utan en filosofisk tanke brukar inte bli lika genomarbetade.  ICQ/ad

Behöver du verkligen 98 oktan till den? Känn som bortkastade pengar och 98 har ju dessutom mindre energiinnehåll.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

95

98 oktan er utan etanol

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

96

Svwerker skrev:

Jag gillar dylika byggen och detta är byggt med en viss filosofi i grunden, motorer utan en filosofisk tanke brukar inte bli lika genomarbetade.  ICQ/ad

Behöver du verkligen 98 oktan till den? Känn som bortkastade pengar och 98 har ju dessutom mindre energiinnehåll.

Vet ej om jag behöver 98 oktan. På min 1776:a kunde jag köra med mer förtändning med 98 oktan än med 95, vilket gjorde den lite piggare. Den hade 8,5:1 i komp.

Du har rätt SVWerker, precis som du gillar jag motorfilosofi

97 Senaste redigerad av TobiasL (2015-10-18 18:53:27)

http://www.forumbilder.se/ECRF8/dscf6947x.jpg?width=600

Innan vi fortsätter vill jag påpeka att jag inte har någon större vana att justera in motorer. Under alla mina år har jag egentligen bara utfört två justeringar på nybyggda/ombyggda motorer (samma motor i två olika utföranden), så det jag skriver är den oförfalskade sanningen från en glad amatör.

Justeringen av tomgångsskruvarna hade känts lite mysko. Svaret var distinkt annorlunda på en cylinder. Efter lite funderande hittade jag att när jag stressmeckat förgasare så hade jag inte dragit de två bakre muttrarna mot insuget ordentligt, så den drog tjuvluft. Så, hela tomgången byggde på luften som kom in den vägen. Det var också nu jag tog tag i saken och kollade flottörnivåerna (se tidigare inlägg). Jag hittade också att vänster förgasare läckte pyttelite när bilen stått över natten. Det var under skruvskallen till locket över munstyckena. Lätt fixat, lurigt att hitta.

Tändningen ville jag kolla dynamiskt också, vilket är lite bökigare med 6 V. Det slutade med att jag köpte det billigaste 12V batteriet på Kjell & Company och klämde fast batteri plus kablar med en tving för att försörja strobelampan. En grön prick målades vid 30 grader BTC för att få lagom koll. Nu byttes också oljan för första gången. Innehållet i silen var inte värre än väntat tack och lov...

Efter detta var det dags för målet jag haft i huvudet länge, men inte vågat uttala till någon annan: Premiärtur till Norrtälje VW marknad!

När motorn hade värmt upp gick den riktigt bra, nu varvade den glatt 4500 rpm på ettan till trean och det gick att hänga med de moderna bilarna i motorvägshastighet. Ibland glömde jag bort mig och la mig i omkörningsfilen när framförvarande bil bara låg i 110. Jag fick påminna mig om att motorn fortfarande var under inkörning.

När jag var framme drog jag ur ett stift för att kolla. Det såg bra ut (men, hade jag dragit ut ett annat stift hade det varit sotigt, men det visste jag inte då)...

Problemet är alltså att stiften blir sotiga. Vissa mer än andra. En ny justeringsvända inleddes. Efter allt annat fixande hade jag inte ställt om tomgångsskruvarna och när jag nu gjorde det visade sig att en cylinder låg fetare än de andra. Med det fixat blev det bättre, men inte bra. Nu byttes huvudmunstyckena från 122 till 115. Detta gav en tydlig effektvinst! Motorn lät "lättare" och accelerationen var tydligt bättre. Nu var den riktigt rolig!

Men, trots att den går riktigt fint vid acceleration så är stiften lite sotiga efter en tur med blandad körning.  Sotar den när man kör den för snällt? Idéer från läsekretsen mottages tacksammast! (Ja, jag borde köra på rullande landsväg, men innan jag gör det vill jag täppa till de värsta felen)

I nästa avsnitt utvärderar vi prestandan i förhållande till målen som sattes upp från början!

98

Även om rullande landsvägsjusteringen återstår tycker jag bilen går tillräckligt bra för en utvärdering av prestandan. Vi börjar med målbilden som ritades upp två år innan motorns drifttagande:

http://forumbilder.se/EC9JF/img-7410x.jpg?width=450

I text löd målen så här (från min blogg):

"1. Vid rödljuskörning i stadsmiljö skulle jag vilja kunna varva lite mer på tvåan för att komma upp i en vettig stadshastighet innan trean slängs i.

2. När jag ligger på fyran i 70 - 90 km/h och det kommer en seg backe så önskar jag att bilen gick att accelerera bättre utan nedväxling."

Nu varvar motorn glatt 4500 rpm på ettan till trean (räknat med 5-10% felvisning på hastighetsmätaren) och fyran är stark redan i 60 km/h. Dessutom kan man kryssa i 40 km/h på samma växel. Så, jag tycker målet är uppfyllt.

Större halsringar (26mm istället för 24 mm) och en vassare kam (eller utväxlade vippor) hade nog gett en fem hästar mer och en varvigare motor. Men, dels ville jag bygga motorn som VW skulle ha gjort den och dels ville jag åt styrkan på lägre varvtal.

Jag är mycket nöjd med karaktären på motorn. Den känns som en välbalanserad sportcoupé från tiden. Chassie och hjul är original med Ghians kränghämmare. Enda moderniseringen är en styrdämpare. Diagonalerna bak släpper ganska kontrollerat vid hård rondellkörning, vilket bidrar till den tidstypiska sportkänslan. Kanske får man inte säga det i detta jantelagsland, men jag är faktiskt riktigt nöjd!

Det har varit ett roligt projekt där jag lärt mig mycket teknik och historia, samtidigt som jag lärt känna flera trevliga människor. Tack alla som hjälpt till! Tack också till alla som peppat här i projekttråden!

99

Årets bästa tråd. Tummen upp!

1968 912
1956 Oval

100

X2

Jag vet inte men låter som mellanregistret går lite "fett".
Borde finns nått munstycke att justera där.

Har du provat utan luftrenarna?
Äldre sportfilter kan ha lite dåligt flöde, även om det var det värsta som fanns då.

"ljushuvud"