1

Jag har haft en tuff tid med min gamla rostiga pickup. Det börjar med att jag konstaterar att jag fått olja på lamellen i slutet på förra säsongen. Nu skulle det åtgärdas, motor ut, byte av packbox, rengöra lamellen, utföra service. Jag hinner köra fram och tillbaka till jobbet, när jag ska tanka ser jag ett snyggt spår efter pickisen. Det fullkomligen rinner olja ur motorn! Den har ju ett sjukt axialglapp och har funkat i två säsonger och säkert närmare 1500 mil för mig, så det var väl dags. Får ställa in besiktningstiden. Vad göra? Början på säsongen och jag vill ju bra köra. Att hitta en setonhundraspis på lagom avstånd är allt annat än lätt. Träffar en klubbkamrat på jobbet som har en spis att avyttra, han lovordar den och säger att den har få mil. Jag får köpa den för samma slant han gav, det är en saftig utgift jag inte räknat med mitt i säsongen, samtidigt känns det tveksamt då lådans backväxel knappt går att använda. Men jag skrider till verket ändå och ägnar fyra långa dagar av semestern i garaget för att byta motor. Motorn går väldigt fint, men jag tycker att den har lite lägre effekt än vad jag vill minnas att den gamla hade, kanske bara förgasar- och tändningsjusteringar? På väg hem till en polare dagen efter jag färdigställt allt och femtio meter från honom råkar jag ut för nästa fadäs.

På gatan ligger säkert femtiotalet pansarplåtar utlagda då de byter vattenledningar i området. Hafsigt, huller om buller och emellanåt flera plåtar på varandra. Pickisen är ju låg så jag kör försiktigt fram, det är som att åka på en skogsstig, man skuttar fram. När jag ska saxa över sista plåten tar det tvärstopp! Trots att farten är runt gånghastighet om ens det, får jag ratten i solar plexus, tappar andan och ligger och ojar mig på soffan i hytten. Pickisen har tystnat. När jag ska köra vidare fungerar varken styrning eller växling! Efter en bogsering de sista femtio metrarna till polarns uppfart konstaterar vi att jag haft en rejäl otur. Smällen har tagit på hjälpstyrarmens bult, den har i sin tur vridit hela fästet bakåt nedtill, bultens nya vinkel gjorde att hjälpstyrarmen slog uppåt baktill och gav växellänkaget en snygg knäck. När vi river ner framvagnen ser vi att det är ännu värre än vi först gissat. Hela det undre torsionsröret har knäckts! Det har spruckit upp i en av svetsfogarna, jag tolkar det som att det är där det är svagast, inte nödvändigtvis för att det var en dåligt lagd svets.

Jag vill nu ha inflikningar på hur jag kan rädda situationen bäst, inga spydiga kommentarer tack. Pickisen står på polarns uppfart och jag har en tidsfrist på en månad ungefär. Framvagnen ligger hemma på arbetsbänken.

Tror ni det är möjligt att rädda framvagnen? Snitta upp den i bitar och sen svetsa ihop allt igen? Satsa på en annan framvagn kanske?

Sprickan:
http://img27.imageshack.us/img27/337/20110702224.jpg

Här ser man hur mycket det undre är knäckt i förhållande till det övre:
http://img543.imageshack.us/img543/7229/20110702225.jpg

Bultens fäste, totalmosat:
http://img708.imageshack.us/img708/148/20110702227.jpg

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2 Senaste redigerad av michaelth (2011-07-03 22:28:33)

skulle tömt den snittat i sprickan och i ytterändarna i framkant montera i schassiet. pressa med en domkraft mot lämplig fast del i schassiet tills röret är rakt, svetsat i snitten . . snitta bakom styr axeln pressa fram svetsa i en bit stål..i med paketet och armar och dundra (försiktigt) hem.. allt går att fixa.. du löööser detta trust me ICQ/ag bor lite långt från "matrummet" eller var det var du bodde.. annars skulle jag kommit förbi och hjälpt till.. ICQ/ab

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Det där såg inget roligt ut Kee,jag lider med dig !
Allt går att laga men du skulle nog behöva delar ifrån en annan stomme.
Jag har några rör från en uppkapad framvagnsstomme som du kan få gratis men tyvärr inget löst styrarmsfäste.
Jag har även en 50-tals framvagnsstomme som är kortad 78mm med laserskurna splitgavlar ,men även den behöver nya rörbitar vid mittendelen och ett fäste för styrarmen.
Inget supererbjudande direkt ,men det är alltid något.

4

Den som söker, finner annonser i annonsavdelningen med innehåll som kan locka...  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

Det där ska väl gå att laga?
Ser ju ut som den gått i en gammal svets.
Svagaste stället liksom.
Pressa rätt med en verkstadspress och mosa på ordentligt med svets.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

6

Jag tackar för input såhär långt.  ICQ/ab  För att det ska vara praktiskt görbart ska jag försöka få till detta helt och hållet hemma på arbetsbänken. Det kommer bli en del sång från vrålapan i den lilla lokalen. Röret går nog att fixa till, men det blev helt plötsligt ett så mycket större projekt när jag såg detta, innan det upptäcktes fanns tanken att det skulle gå att göra utan att slå isär allt, time is of essence. Jag är mest fundersam på hur det blir att tillverka/reparera styrarmsfästet. En tanke på hur fjädrarna klarat sig finns också, fast fjäderstål som böjs sådär lite borde väl inte vara ngn fara? Att ersätta denna framvagn med en annan kräver ju nästan att den man ersätter med också är sänkt och kortad, annars är det ju nästan mer jobb att korta och sänka på nytt än att reparera denna, men jag tackar för tipset får låta detta gro lite under min nu komna sexdagars arbetsvecka. Sen blire till att ägna resten av semestern till att försöka fixa detta. ICQ/ad

Tror att mycket faller på plats (bildligt talat) när man börjar plocka isär allt.

7

"Hade den varit originalhög så....."

Besvärande, men, det är bara att bryta ihop å gå vidare. Vem har svetsat i sänksatsen? Tänkte eftersom sprickan är där, så är ju frågan om inte svetsningen är lite undermålig.

Lycka till iallafall, för ännu är långt kvar på säsongen

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

8

det är alltid bra att tänka lite innan "vrålapan"  talar.. får du bara ut spänningarna så går det säkert att smeka ICQ/ad  rören till sin original possition.. jag har riktat saker ibland mellan en takstol och golvet med en regel på en domkraft.. think outside the box. sas.. sen fogberedning och mycket kräm på svetsen.. tänk på att när svetsen svalnar så drar den ihop..så du inte kröker avigt ICQ/am
angående styr boxen skulle jag kolla att axeln e okey resten e nu bara vanligt järn.. fjädrarna håller troligen dom e ju gjorda för att böjjas..
det löööser sig.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Det är jag som tillverkat framvagnen och om svetsen är undermålig tror jag endast en kännare kan avgöra korrekt om denne får se svetsen med egna ögon. Personligen tror jag att även den starkaste svets ändå är svagare än omgivande material, eller som de som pysslar med hållfasthet kallar det, det är där man har brottsanvisningen. Visst en typ av härdning kan man få genom att materialet värms upp och sedan svalnar, men då ligger brottsanvisningen i kanten av härdningen istället, eller?

Jag tror inte det är så svårt att få tillbaka rören så att det blir rakt, för när man frigjort skarven (sprickan) helt så är det enda som fixerar rören, plåten i tornen och den är bra mycket tunnare än rören. Om inte från fabrik, så efter dryga 40 år av korrosion. Kör som regel högsta strömmen när jag svetsar i sånt här gods, V-fog och punktning runt om, där varannan punkt hamnar på motsatt sida, sedan samma princip med något längre strängar och därefter helsyr jag. Det tråkiga är att jag måste riva mycket mer än om det bara var fästet som behövde lagas.

10

som innan du fixar detta när får vi se mer bilder på fortsättningen (tänkt som peppning inte kritik!!)    ICQ/ag

11

Jobbar som en idiot just nu (på jobbet), besiktning av bussen på tors, kanske att jag då, om jag känner mig stärkt av framgång hos bilprovarn, börjar riva i aset som ligger på bänken. Sen hade jag tänkt ägna så mycket av resterande semester som möjligt, åt just semester. Även om det kan kännas bra i garaget ibland, så ser jag det inte som rekreation, utan som något vettigt att fördriva tiden med. Och tid är väl det enda jag har, men jag måste få disciplinen att vinna över orken, där ligger problemet. På jobbdagar är det helt kört; någon annan som springer niotimmarsmaraton i dammig varm luft sex dagar i veckan? Default/hmm

Brukar vara dålig på att ta bilder under arbetets gång, blir mer före och efter, men här ska jag försöka bättra mig med anledning av förfrågan.  ICQ/ab

12

På mickes förfrågan: Slog isär framvagnen idag, gick snabbare än förväntat. Men eftersom jag ägnat halva dagen åt annat och eftersom det var så inihelvete varmt att jobba (ja jag vet lyxproblem) så la jag ner när jag kom till den här punkten:

http://img715.imageshack.us/img715/9198/20110707240.jpg

Ägnade någon minuts kontemplation åt att fundera hur vrålapan ska få jobba. Skär nog bort hjälpstyrarmsfästet först, för att sedan skära loss mittklumpen. Därefter ska jag försöka rikta rören, svetsa tillbaka mittendelen. När detta är gjort ska jag se om jag kan massera till hjälpstyrarmsfästet och det sista av reparationen kommer bestå av att svetsa tillbaka detta. När detta är gjort lär jag smeta på lite ny färg och slå ihop aset igen.

Det där sista har jag dock funderat mer över. Undrar om det är bättre att låta grejerna vara isär, och slå dit det på plats på pickisen, för att det då sitter fast och är mindre jobbigt att lyfta på plats, eller om jag ska montera ihop framvagnen först, för en snabb operation vid monteringen som ju är på andra sidan stan? Dock kan jag betrakta även detta som ett lxproblem, för jag är inte där än...  ICQ/ad

13

Och samtidigt så bygger du en "hasplåt" över bulten så slipper du såna här problems i framtiden. Kolla m Thomas Å hur han har gjort på sin ( tidigare..) buss, den plåten räddade oss en par gånger..

Och så var det ju... Heja,heja,snyggt jobb,lycka till,det här går bra det osv. ! ICQ/ad

You´ll never know...

14 Senaste redigerad av michaelth (2011-07-07 21:53:43)

liket lever... tja nästan, men du ser ,ett steg på vägen .. du kom inte långt Default/lol  men med några sådana så är du framme..!!!  bromsa inte nu ÖKA!!!! ICQ/ag  tanken om hasplåt trycker jag verkar behövligt ICQ/ae

15

Näe, jag kom inte långt, men som sagt, jag ägnade halva dagen åt annat. Detta tog kanske ett par timmar och det var varmt att jobba, svetten rann... Garaget ligger i ett hyreshus och såna här mek vill jag sprida ut över tid för att inte fresta på grannarnas tålamod. Det hade hunnit bli kväll när jag tog bilden, jag var hungrig och hade bankat loss diverse prylar, tyckte vrålapan kunde få vila denna dag.

16

HEJA HEJA HEJA....kämpa på bara  ICQ/ag

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

17

Jag kan tycka att plocka bort den är ett stort steg, när den är på bänken så är den snart klar. När den ska bort ska man bara och senare kanske. Heja Heja ICQ/ag

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

18

You can do it!  ICQ/ag  Hejarop är dessvärre det enda jag kan bidra med ICQ/ab

19

Känner du ingen med en riktig press som kan hjälpa dig?

Hör med någon mekanisk verkstad/bilverkstad. Borde ju inte ta så lång tid (dyrt) att få till, nu när den är "renplockad".

Lycka till! Heja heja heja!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

20

Ja ni är riktigt goa som hejjar på,  ICQ/ab  rubriken var väl mer "bildligt talat", ville helst slippa sura kommentarer. Tror nog att jag får ihop det här, men när man kommer till ett sådant kontroversiellt ämne som att sänka, så kommer alltid ngn sur kommentar och det orkar jag inte med.

Men du har Rätt Johan, det ramlar på, nästa vecka är jag ledig, bara jag inte drar mig för det, pga fint väder eller liknande, så är det nog snart gjort. ICQ/ab

21

Idag skar jag upp framvagnen, fick väck styrarmsfästet och kapade bort mittenbiten av det undre, stukade röret. Dock kom jag inte särskilt långt i mina försök att massera tillbaka grejerna. Jag överväger nu seriöst att göra mig ett nytt styrarmsfäste. Plåt har jag, svets har jag, men tid, det är det ont om!   Default/hmm  Cylindern som bulten går genom är loss från fästet, men plåten i fästet är så j-kla svårarbetad att det bara ser förj-vligt ut nu, tog därför inga bilder.

Dessutom funderar jag över hur man på ett säkert sätt kan pressa tillbaka det undre röret så att det blir rakt, testade ikväll med en domkraft och en metallstång mellan golv och tak, men det funkar inget bra och känns som man kan få en rätt så otrevlig kyss av det när(om) det släpper. Testade att banka tillbaka det med en slägga också och det kanske skulle funka med lite ihärdigt arbete, men av ngn anledning känns det inget bra, ingen av de jag talat med föreslår det och det måste ju bero på ngt. ICQ/ad  Chassiet står ju som sagt på andra sidan stan och jag är långtifrån säker på att jag har ngn såpass kraftig och solid del på underredet att pressa mot. Kanske måste man gå på med vrålapan och lossa dem i tornen och rikta dem på det viset? Jobbigt ,em jag kan göra det själv och det kräver mest en massa tålamod.

Summering. Framvagnen är nu mer uppkapad än den var innan, men jag känner inte att jag kommit ngn vart.

22

Denna tråden har jag missat totalt,jäkla otur du har haft ICQ/ac
Angående det nedre röret,det går inte att byta?
Eller går det inte få tag i med rätt godstjocklek,diameter mm?
Jag har inte gjort något liknande jobb men ibland kan det ju gå lika snabbt
att byta ut som att rikta det gamla.Franke kanske vet om det finns rör
att få tag i.Hoppas det löser sig i allafall för denna stenhårda pickup vill vi se rulla igen ICQ/ab

23

Sätt ut en köpesannons på en rostig bayframvagnsstomme. Det borde ju finnas en del sådana i detta land.

Ersätt allt som är krockigt med baydelar. Det borde väl funka. Du behöver väl bara en bit från det nedre röret, om jag fattat allt rätt.

24

Det undre röret har alltså spruckit i en svets och är i övrigt fortfarande rakt. En bit i mitten om ca 5cm är nu urkapad, således består det undre röret nu av två rörstumpar. När jag nu fått sova på saken tror jag att jag genom att slipa upp de inre svetsarna vid tornen, kan jag med handkraft vrida tillbaka de två rörstumparna till rakt läge och slutligen svetsa ihop allt. Torde ta något mindre tid än att byta röret helt och om det inte går så är det ju ett steg på vägen mot att byta röret. Det jobbiga med att byta röret är att det nuvarande är svetsat "kant i kant" (inte riktigt rätt uttryck här men jag hittar inget bättre), med tornen och de svetsarna är svåra att slipa upp utan att fördärva torn och/eller rör. Ett tredje alternativ är ju att bygga sig en helt ny framvagn, men då talar vi tidsperspektiv som inte håller för denna sommar.

Hjälpstyrarmsfästet, är det desamma till bay?

25

hu, inte kul det där.
Har inga bra förslag heller, men hoppas att du lyckas frigöra lite tid och får ihop det igen.
Se detta inlägg som en uppmuntran och ett "heja heja"-inlägg...
Eller som jag sade till frun när hon skulle banta väck lite vikt.... YOU CAN DO IT!!!
nu har jag ett antal kg mindre fru ICQ/ab

än en gång...
YOU CAN DO IT!!!!

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad