1

Har haft endel problem med att få mkn 1302'a att gå ordentligt. Han vill dö av allt annat än full gas och hostar och spottar för att sen sprätta iväg när man håller plattan i botten. Går bra på tomgång.
Har bytt alla membran i förgasarn och tvättat och gjort rent efter konstens alla regler. Har även bytt rotor, fördelarlock, tändkablar och stift. Choke elementet är nytt och ändå går han på samma sätt.. Ställt brytare och ventiler och juaterat tändningen med strow. Nu konstaterade jag att när jag suger/blåsre i vakumstlangen hör jag ett membran som knäpper/flärpar men jag kan inte få fördelarn att röra sig! Kan det ligga nått i detta? Fördelarn är inte stum för den rör sig när man ska ställa brytarna och skruvar på dom.

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

2

när du suger i slangen till vakumklockan skall plattan som håller brytana röra sig
Om det är någon som har bytt skruvar till klamman som håller fördelar locket kan skruven vara förlång så den låser plattan
Sen skall det ha en droppe olja i mitten på axelen som håller rotorn (Där skall ligga en filt bit som skall behålla oljan )
Du har inte bytt luftrenare eller avgassystem
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Den rör sig men jag får suga jävligt hårt och det är inte mycket den rör sig, inte alls hela spannet den kan röra sig på och jag måste dom sagt suga så hårt jag kan för att den ska röra sig alls.. Har inte bytt något, varken skruvar eller avgas/luftfiltet..
Hittar ju ingen som säljer vakuumdosa till min bil heller... Suck.

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

4

Tog isär fördelaren och gjorde rent från gammalt torrt fett och smuts.. La ett tunnt lager fett på alla friktionsytor och satte ihop allt igen, nu löper allt som smör i en teflonpanna men jag orkar ändå inte röra plattan mer än märkbart hur hårt jag än suger. Det lilla jag får den att röra när jag suger, håller den inte kvar när jag sätter tungan över slangen så det verkar iaf som att vakuumklockan är kass.. Problemet är att den vakuumdosa classic vw up north säljer är från 73- jag har en -71a.. Några tips på vad som kan passa?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

5

Testa att leta begagnat. 70-tals fördelare borde det finnas gott om i garagen.

6 Senaste redigerad av alex.j (2015-10-01 11:07:40)

Har hört mig för här i stan och hoppas nån har.. Behöver ha igång bilen innan helgen är över för då tar jag den andra bilen till Norge.. I värsta fall får hon väl ha porschen i veckan men jag undviker helst det...
Letar alltså efter en komplett fördelaren helst efter -73. Ringde till vwcsp och han slog numret på min fördelare och konstaterade att den vakuumdosan inte finns att få tag i.. Att hitta en begagnad dosa från rätt fördelare (enbart 71-72) som dessutom är i bra skick och inte kommer lägga av om en vecka eller 2 känns mindre troligt. Känns som att bättre alternativ att få tag i en något nyare fördelare där jag sen kan köpa en ny vakuumdosa den dagen den bestämmer sig för att lägga av..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

7

Fick tag på förgasare och fördelare från en 1300 -70 som jag kasta på.. Efter byte av menmbran och genomgång av förgasarn går han nu riktigt bra.. Avgassmäller endel vid avslag från "höga" varv. Ska ställa om acc-pumpen ett steg med saxpinnen och se om det hjälper.. Nya förgasarn är en 30 pict-2. Går klart mycket bättre iaf och orket är tillbaka så kompet verkar bra..
Däremot går det inte ställa tändningen efter markering i svänghjul med stroboskoplampa längre, gissar att denna fördelarn ska ha annan förtändning än den gamla?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

8

Någon som har tips om hur man ska ställa tändningen rätt när man bytt fördelare? Den nya fördelarn är från en -70 1300 motor.. Kan jag mät från det befintliga strecket på remskivan? Vill ca säker på att tändningen står rätt innan jag forskar mer i förgasarn.. Antar att det är större munstycke som gäller sen om den nu går snålt? Verkar ju inte gå att justera förgasarn då det vara finns en skruv..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

9

Vad hade du för fördelare, förgasare och motornr från början. Om det är något man inte skall ta för givet är att det sitter samma sak på som det gjorde från början.

Om jag inte minns fel så är en grad på remskivan ca 1,5mm.

http://henrikvw.se/tandning/Typ1_1.jpg

10

Gamla fördelaren stämde överens med vad som skulle sitta på motorn.. Dock finns inte den vakuumklockan att uppbringa dårav mitt byte.. Den förra fördelarn va med vakuum med dubbla anslutningar, och en 32 pict-3 förgasare. Nu har jag en 30 pict-2 förgasare med tillhörande fördelare. Som jag förtått ska orginal upplägget ha 5grader eöd och nya upplägget ska ställas 7,5grader föd.. Så då ska det ju bara va att mäta bak 18,75mm på skivan?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

11

Här hittar du info http://boxerville.se/forum/viewforum.php?id=27
och här är remskivorna  http://vwfiv.se/Repbok/1-Enklare-underhallsarbeten.pdf
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Den remskivan jag har har 1 hack.. Det hacket utgår jag är tdc? Då ska det ju funka att mäta 7,5grader (7,5 x 1,5=11,25mm) bak på skivan och göra ett nytt streck? Eller är hacket markering för 5grader eöd som bilen ska ha orginal?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

13

Har remskivan ett hack är det där tändningen skulle ställas, dvs 5 eöd.

14

Ahh kanon. Då blir det att mäta bak 18,5-19 från det hacket och prova hur han går där..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

15

Herregud vad less jag är på den jävla bilen nu... Mätte upp och stälde tändningen med stroboskoplampa.. Gick inte nå värre bättre för det. Bytte till huvudmunstycket från den gamla förgasarn = 125 --> 130. Ingen större skillnad nu heller.. Han startar rätt lätt varm som kall. Orkeslösheten är borta men han missar och hackar när man kör.. Spec runt halv gas. Ger man fullt så hackar han en stund för att sen komma iväg och varva ur rent till nästa växel läggs i då är det samma visa på nytt..
När han står still och man gasar med handen på förgasarn är det svårt att höra några fel, då svarar den bra hela varvregistret och bluddrar inte märkbart vare sig vid snabbgas eller sakta ökning av gasen. Dåremot puffar han i avgasröret efter varje uppvarvning.. Hur fungerar acc-pumpen på den här förgasarn? Sitter en saxpinne på stången som sköter pumpen. Som jag ser det får den mindre bränsle ju längre in på stången jag sätter saxpinnen? Nu sitter den så långt ut det går. Choken fungerar klanderfritt

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

16

Sitter acceleration munstycket kvar i förgasaren, det som ser ut som en kran som sitter under choke spjället

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

17

Japp det är på plats.. Någon som har koll på justeringen på acc-pumpen..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

18 Senaste redigerad av alex.j (2015-10-25 20:12:55)

Idag tröttnade jag. Pratade med en lokal guru som menade att en bränd ventil kunde ge de mest märkliga besvär med gången på bilen.. Så jag plockade ur motorn.. Allt ser väldigt fint ut! Kommer slipa in ventilerna och mäta upp ringarna men tvivlar starkt på nått värre slitage då cylindrar såg ut som nya invändigt...det enda jag såg som kan ha orsakat något skulle väl va att ena insuget kändes dåligt åtdraget..
Jaja nu får jag gjort en ordentlig genomgång av motorn inför vintern iaf! Passar på att göra rent så gott det går och måla upp alla värmeplåtar oxå när den ändå är nere.. Blir mer och mer imponerad över hur oskruvad den här bilen faktiskt är!

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

19

Vid närmare inspektion visade det sig att 3'ans av. Ventil har slagit sig.. Så nu blir det att beställa delar.. Motorn är ordentligt rengjord och alla värmeplåtar är uppmålade ICQ/ab

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

20 Senaste redigerad av alex.j (2015-10-31 13:06:04)

Sådär då va motorn renoverad med mira frästa avgassäten och insklip ade ventiler.. Ins.ventilerna räckte att slipa med ventilpasta så vart dom täta:) nya ringar och honade cylindrar och 2,5 liter gulf classic 20w-50 med extra zink:) söker fortfarande en grundinställning till acc-pumps armen/saxpinnen!?  Bilen startar och låter bra men har inte släppt ner han på hjulen än då jag vill se att allt är tätt först.. Det enda jag reagerade på vid uppstart va att han låter mycket mulligare!  Nya avgaspackningar och avgas systemet va helt och fint.. Kan väl kanske komma sig av att det blåst rakt igenom förut då ringarna va ganska slappa och inga avgasventiler va täta..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80

21

alex.j skrev:

nya ringar och honade cylindrar och 2,5 liter gulf classic 20w-50 med extra zink:)

20W50 är olja för värmare orter enn det finns i Sverige ...

Håppas det löser sej ICQ/ab

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.