1

Hej på er. Jag har en mätare som inte stämmer när man kör. Den går ca 20 km fel. Ligger man i 80 så visar den 100 tex. Är detta något man kan justera själv eller måste man leta ny eller skicka iväg till någon som kan sånt.

2

Har du orginalstorlek på däcken?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Har aldrig hört om kalibrering av mätare, men går det så är det ju intressant!

Har du originalstorlek på däcken? Då kan du ju skaffa en ny!
20 km/h känns rätt mycket fel, men har du andra däck så lär det inte bli nån skillnad!
Känns som att du har lägre däck än original...  ICQ/ad

4

Haha... same-same, lasslo...

5

Mycket konstigt fel då det skiljer så mycket som 20 km/h! Jige tror jag kan göra en låda med utväxling som du sätter på vajern. Antar att man klipper av vajern då och stoppar in respektive ände i lådan. Jag har ett fordon med bytt växellåda som skiljer 30km/h och tänkt att göra detta men vant mig och prioriterat annat.

http://instrumentjige.se/

6

Jag kör med original fälgar men med lägre profil fram. Men tycker inte det ska gör så mycket som 20km/h för att man kör med lägre profil.
Sen har jag satt in en bubbla vxl-låda fast det ska väl inte göra något på framhjulen det blir "bara" annan utväxling så den inte varvar så jävligt ICQ/ab

7

Vad har du för profil?
Original är ju 185/80 14".
Har du exempelvis så lågt som 165/45 14" så är profilen hälften av original, kan nog bli rätt stor skillnad på mätaren då.

Ät gul snö, det kan vara öl.

8

jag kör med 15" däck med ett snäpp lägre profil än orginal
på nyare 740. då min 744 skall ha 14" så börja jag fundera
varför jag blev omkörd så ofta tills jag montera in en navigator
och såg till min förvåning att vid mätarens 90 gick bilan bara runt 80.
Övrigt så är det en inbyggd felkalibrering på några % så att biltillverkaren
står mrd rygen fri...oftast är det 90 på mätaren och 86 i verkligheten på
bilarna.

9

Det blir så. Ställ ett 6.40-15 brevid säg ett 155/60-15 så är skillnaden ganska rejäl.

10

Jag har tänkt på detta en del också, då jag haft liknande bekymmer i min bay. Dels tror jag att vajerns smörjning och kondition påverkar värdet, sen faktumet att diagonaldäcken är högre än det som anges som "motsvarande" i radialstorlek och effekten av lågprofil ska man inte underskatta, varken på fram- eller bakaxeln.

Med det sagt tycker jag att en kalibreringsmöjlighet av originalinstrumentet låter som en lockande tanke. Inte till vilket pris som helst dock, man vänjer sig trots allt efter ett tag, om man vet att 100 på mätaren är 90 i verkligheten så kör man utifrån det. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't