Någon som har erfarenhet med att handla i USA? Handlar främst om motordelar från tex CB
1303s -73
Typ 1 - 61
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Delar säljes » motordelar
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Någon som har erfarenhet med att handla i USA? Handlar främst om motordelar från tex CB
Jag köpt lite delar direkt från Cb för en klubb kompis, inte den minsta problem.. Dom hjälp mig med alla frågor om frakt etc... 
Det känns som en bra affär att handla även om man lägger på moms frakt o tull
Bara att testa då.
tull är 25 % från usa eller vad ligger den på?
Av egen erfarenhet skulle jag säga att det inte är lönt att småhandla från Usa.
Om man använder sig av en s.k. shipping forwarder så får man en adress i Usa, dit skickar man allt man handlar och har 3månader på sig att samla ihop delar. Många säljare erbjuder fri frakt inom Usa.
När man sedan har handlat och grejerna kommit till adressen i Usa beställer man en repack, dvs att de packar ihop allt till ett paket. Sen väljer man vilket fraktbolag man vill använda. Priset skiljer ganska mkt mellan de olika fraktbolagen och även tiden det tar innan det kommer hem (samtliga är flygfrakt). Priset beräknas på vikt och volym, s.k. dimensional weight.
Det är man själv som skriver vad paketet innehåller och hur mkt det är värt. Skriver man ett lägre värde blir avgifter mindre (utom adm. avgift som de alltid tar ut), men om det skulle hända något med paketet så får man också lägre ersättning pga lågt angivet värde).
Jag har köpt hem sammanlagt långt över 100kg delar i omgångar om ca 20-25kg, frakten 800-1000:- +3-400:- avgifter.
De olika fraktbolag jag använt mig av gör lite olika.
Fedex skickar en räkning på beräknat belopp (det man angivit +adm avgift).
TNT vill ha ett mail med beskrivning av varor, detta vill de ha innan paketet körs ut. Sen får man räkning med posten
Aramex, har jag bara använt mig av en gång och de var inget vidare.. Det tog tid innan de kom fram och gick inte att spåra (stod att de befann sig i Omar eller nåt sånt)
Shipping forwardern jag använt mig av är www.viabox.com
Dock tycker jag de har blivit lite sämre på senare tid, och de håller på och ändrar adressen med jämna mellanrum.. Jag har dock använt den ursprungliga hela tiden och den har funkat bäst.
Man får komma ihåg att skicka hem efter 3månader, annars slänger de paketet (eller vad de du gör med det).
det jag tänkte köpa i USA är 2 st toppar, vevaxel, kamaxel och lite smått och gott. Då borde det löna sig rätt bra?
Jag kör med http://www.jetcarrier.com/cms/sv/
Man får adress i USA, och kan välja mellan Flyg eller båt.
Om man flyger och paketet är hos dom Torsdag före 10:00 så är det i Ljungsbro nästa Torsdag.
Man bör handla för minst Tusen kronor för att det ska "löna" sig.
Jag beställer från www.piersideparts.net
Dom är bra och går att snacka med, har alla CBs grejer plus mera.
Går att ändra värdet på det som skickas om man nu vill det...
Shopusa är ett svenskt alternativ
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Delar säljes » motordelar
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.