1

Har ett problem med min T1 -59, med 6 vols system.

Har ett vad jag tror friskt batteri, 2 år. som underhålls laddats vintertid.
Nu har jag varit ute på långturer några helger i rad, med bra med ström vid avresa, men efter en dag så orkar den inte starta.

Ingen laddlampa lyser under färd.. nåt bra tips på var felet kan va? Liknande fel?
Ska kolla kolen nu i helgen, men det kanske är regulatorn som spökar?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

2

Redwee220 skrev:

Har ett problem med min T1 -59, med 6 vols system.

Har ett vad jag tror friskt batteri, 2 år. som underhålls laddats vintertid.
Nu har jag varit ute på långturer några helger i rad, med bra med ström vid avresa, men efter en dag så orkar den inte starta.

Ingen laddlampa lyser under färd.. nåt bra tips på var felet kan va? Liknande fel?
Ska kolla kolen nu i helgen, men det kanske är regulatorn som spökar?

Det kan ju i alla fall vara batteriet.Många nya batterier håller inte längre om man har osis.

3

Laddlampan kan vara "släckt" och ändå så laddar det inte så bra... Mät spänningen så du har iallafall över 7V vid "normalt" varvtal, 8 för mycket, allt imellan borde funka drägligt tycker jag har inte sån "detaljerfarenhet". Kolla även med belysning/radio etc att inte spänningen droppar då... Kan ju faktiskt vara så att gen inte orkar både ladda och driva om du har mycket igång hela tiden...

Hade låg spänning på min oval men laddlampa lyste ej, bytte laddrelä och fick högre laddspänning och mindre problem... men med ett par djupurladdningar är det lilla batteriet tyvärr risk för kaputt redan. Varje djupurladdning äter kapacitet. Och med 6V 77Ah finns inte mycket att ta av...

Nya batterier som inte håller skulle jag säga beror på missskötsel (eller tillverkningsfel) - sen kan missskötseln uppkommit redan i butik... Underhållsladdade och ej djupurladdade batterier bör hålla "hur länge som helst" = minst 5 år troligen det dubbla...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

ok, fint.. Får kolla upp laddningen, batterisyran visar väl hur batteriet mår?

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73

5

Kolla även kopplingarna mellan säkringshållaren, nyckeln och skarven till startmotorn under panelen ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Tack för tipsen, blir förhoppningsvis att kolla nu i helgen..

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73