Jag håller på och ser över min 58:a bubbla och dess 30hk. Jag upptäckte att den gått med lite väl litet brytaravstånd ett tag. Dessutom skruvade jag ur stiften och såg att de var sotiga. Efter det började jag pilla på förgasaren. En 28PCI. Jag behöver ju uppenbarligen ha den att få lite mer luft i förhållande till bensin men vad exakt gör riktningen på blandskruven?
Nu skruvade jag in den till motorn började "stalla" och sedan ut 1/4 varv och hamnade på samma ställe där den stod innan. Ökar jag mängden luft om jag skruvar ut den ytterligare lite eller är det tvärtom?
Ska man vara riktigt petnoga så är väl egentligen mängden luft konstant, men när du skruvar ut blandningsskruven får motorn mer bränsle (fetare blandning) och tvärtom när du skruvar in skruven.
Ja det var ju kanske en liten ogenomtänkt formulering...
Men då skall jag nog försöka magra på blandskruven. Svårt när man inte har något som man kan mäta på avgaserna med.
har du varv räcknare eller bra öra kan du höra när blandningen blir snål metoden är ingen exakt vetenskap men funkar ,varva upp motorn o släpp gasen om varvtalet dalar o stannar på säj 900 går den fet om den dalar under 900 efter gas släp o sedan stiger till baka till 900 går den snålt jag brukar just så droppet precis försviner