1

Har en 84a buss som går varm när man kör den en stund. Den har ny vattenpump, ny termostat , vi har även bytt kyl. Prövat å lufta och den höll då bra temp sen när ja körde han så börja han blinka å mätaren sköt iväg. Värme i kupen fanns det efter ett tag när vi luftat klart men inte när jag körde å han blev varm. Det va högt tryck i systemet som släppte ut genom att öppna expansionskärlet. Har läst det kan va locket till expansionskärlet som inte riktigt lirar eller så kan det va topplockspakningen men ser inga ytliga lekage runt motorn .

Nån som har idéer

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a

2 Senaste redigerad av Torpa (2015-10-01 23:15:03)

Kolla om det bubblar och luktar avgaser i expansionskärlet, gör det det så är det toppackning eller spricka i toppen har väl även hänt att kylvätskan frätt hål på alu toppar om den varit av fel sort , prova att köra en stund med locket av och se hur tempen håller sig då, blir den lägre är det toppläcka.
Så som du beskriver det med högt tryck i systemet (hårda slangar) så är det 95% sannolikhet toppläcka.
Finns grejer att trycksätta systemet med genom exp,kärlet.
Du kanske kan bygga nåt eget, trycksätt koppla in en manometer och se om trycket håller sig, testa både varm och vid kall motor.
Typiskt tecken på toppläcka är när du får värme i kupén på tomgång men värmen försvinner när du kör.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Såpass Default/hmm. Ska kolla om det bubblar i kärlet sen idag. Men det tyder ju på att dom kan va spruckna.  Kan det va nån idé å försöka hitta bättre begagnade toppar å fräscha upp eller är dom flesta lika dåliga då kanske

(o\!/o) 66a        lo\/ol 65a+62a

4

Annars kan det där med luftning vara väldigt klurigt att få till ibland, topparna kan vara spruckna ja men jag har flera gånger haft svårt att få ur all luft så enkelt som det beskrivs i handböckerna.

5

Vilken motor är det i bilen?