1 Senaste redigerad av gusten (2015-09-09 21:51:28)

Jag har en maskin med följande problem som jag inte får någon rätsida på. Maskinen gick på tre cylindrar, kompressionsprov visade att kompressionen var kass på ena toppen. Det visade sig att det var ett jätte spel ventil-ventilstyrning, vilket åtgärdades. Maskinen startades gick tills n början helt utan problem på alla 4 cylindrar men …. Rätt som det var gick den på 3 cylindrar igen. Ventilkåpan på den "döda" cylindern lyftes av och det visade sig att det inte fanns något ventilspel, konstigt tänkte jag men justerade till 0.15 igen, maskinen fungerade på 4 cylindrar igen, men när maskinen blev varm, så blev det ventilslammer, tog av ventilkåpan, allt för stort ventilspel….hmmm Jag blev konfunderad, tänkte att det kunde vara vippan som kärvade/hade skurit på vipparmsaxeln, vilket jag har sett varit fallet på en del typ 4:or(det är en 1,7 typ 4:a). Det fanns något litet, jag åtgärdade detta men problemet kvarstår?????…. Efter att den gått på 3 cylindrar och den kallnat kan det hända att den ibland fortsätter att gå på 3 cylindrar och ibland på 4 cylindrar tills den blir varm…då blir det 3 cylindrar igen.  Detta ger mig ….. HUVUDBRY.

SammanfattningsvisDet verkar som om ventilspelet försvinner på en cylinder när maskinen blir varm, min teori om en kärvande vipparm var fel. Finns det någon som har stött på något liknande eller har någon teori så vore jag tacksam….det kan lindra mitt huvudbry…för ett löst ventilsäte(vilket ju inte är helt ovanligt på typ 4 vad jag förstår) borde väl inte ge detta symptom eller …. som sagt huvudbry….

2

det kan vara att ditt ventil säte har låsnat från toppen  då kan det bli så här som du beskriver
Om dina toppar är mjuka i aluminumen  så kan det läcka mellan sätet o topp  ventilspelet ändrar sig 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tack för svar Micke, men det som talar emot att det skulle vara ventilsätet enligt mina tankar är:

1. Det är samma cylinder som är "död", d.v.s. utan kompression nu som innan jag bytte toppar, men det klart att det ändå skulle råka bli samma cylinder.

2. När jag satte dit toppen, såg allt OK ut och jag slipade in ventilen, och när sedan maskinen blir varm så försvinner ventilspelet vilket skulle innebära att ventil och ventilsäte förflyttat sig in i toppen, det verkar väl inte särskilt sannolikt om ventilsätet lossnar, då borde väl spelet bli större eller ….?

4

Du kan inte se om dom är lösa för det är värmen som blir i toppen som gör att det lossnar
Detta felet är vanligt på typ4 toppar
Det enda sättet är att slipa in ventilen i sätet dit med ventilfjärder  sätt dit tändstift  värm upp toppen mellan 50-70 grader c  då skall du ha fotogen eller liknade vätska som blir tunnare av värmen då kan man se om det läcker igenon på baksidan av ventilen eller sätes ringen
Ps aluminum expanderar mer än en tiondels mm i 100g c det gör inte stålringen som sitter i toppen
Man monterar dit dessa ringar i 70-100grader c  med presspassning för dom inte skall släppa (då är ringen kyld oxå)
om toppen har blivit jätte varm (vanligt på t4) så mjuknar aluminumen och dom släpper)
Du kan täthets kolla på detta viset
Du kan kolla om du kör in luft i cylinden genom tändstifts hålet  då kan man höra var det läcker
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

Gustaf hade samma problem. Då var kammen som hade gått ner sig.

6

kamlyftare som setter seg fast..

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

7

Tack för era svar, det blir väl till att riva isär och kika antar jag.

Om inte…för jag förstod inte helt vad du menade Micke när du skrev  "Du kan täthets kolla på detta viset
Du kan kolla om du kör in luft i cylinden genom tändstifts hålet  då kan man höra var det läcker"  Menade du att detta skulle gå att göra när maskinen satt ihop?

8

Man använder en leak down testare  = att man kör in tryckluft i genom tändstifts hålet
Vi som leker med tävlings bilar kollar ofta genom läcket i kolvringana 
en film så kan det vara lättare att förstå
https://www.youtube.com/watch?v=ofSiTGeLXvc
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Tack igen Micke
Just det, har sett det förut, men tack. Men om det nu är så att jag ska försök att ta reda på om det läcker mellan topp och säte, tror du att jag med varm motor och kollar att det är ventilspel, men utan tryckklockorna kan bara höra var del läcker, och för att lyssna på avgas räcker det med att lägga örat mot "avgasarört" eller bör jag ta bort värmekammaren? Ursäkta om frågandet blir tjatigt för dig.

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-09-30 17:41:24)

Du kan lyssna i dit avgas rör  om det är läck i avgas ventilen  Om där i mot läcker i en insug så kan du lyssna i luftrenar boxen eller i insuget
Skulle det läcka i mellan kolv å ringar så går det bra att lyssna i oljepå fyllningen (om en kolv är sprucken så blåser det bra där)
Det funkar med vanlig tryckluft som är reglerad till 3-6 bar  ICQ/ab   
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke