Jag har en maskin med följande problem som jag inte får någon rätsida på. Maskinen gick på tre cylindrar, kompressionsprov visade att kompressionen var kass på ena toppen. Det visade sig att det var ett jätte spel ventil-ventilstyrning, vilket åtgärdades. Maskinen startades gick tills n början helt utan problem på alla 4 cylindrar men …. Rätt som det var gick den på 3 cylindrar igen. Ventilkåpan på den "döda" cylindern lyftes av och det visade sig att det inte fanns något ventilspel, konstigt tänkte jag men justerade till 0.15 igen, maskinen fungerade på 4 cylindrar igen, men när maskinen blev varm, så blev det ventilslammer, tog av ventilkåpan, allt för stort ventilspel….hmmm Jag blev konfunderad, tänkte att det kunde vara vippan som kärvade/hade skurit på vipparmsaxeln, vilket jag har sett varit fallet på en del typ 4:or(det är en 1,7 typ 4:a). Det fanns något litet, jag åtgärdade detta men problemet kvarstår?????…. Efter att den gått på 3 cylindrar och den kallnat kan det hända att den ibland fortsätter att gå på 3 cylindrar och ibland på 4 cylindrar tills den blir varm…då blir det 3 cylindrar igen. Detta ger mig ….. HUVUDBRY.
SammanfattningsvisDet verkar som om ventilspelet försvinner på en cylinder när maskinen blir varm, min teori om en kärvande vipparm var fel. Finns det någon som har stött på något liknande eller har någon teori så vore jag tacksam….det kan lindra mitt huvudbry…för ett löst ventilsäte(vilket ju inte är helt ovanligt på typ 4 vad jag förstår) borde väl inte ge detta symptom eller …. som sagt huvudbry….