har en 69:a som någon gång i tiden blivit " Förskönad" med en skyport.
Är det någon som lagt in soltak i sin buss och kanske har några bilder att dela med sig av.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ2: Baywindow » Lägga i soltak...
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
har en 69:a som någon gång i tiden blivit " Förskönad" med en skyport.
Är det någon som lagt in soltak i sin buss och kanske har några bilder att dela med sig av.
Följer detta med intresse.
Klurar även jag på att lägga i soltak.
Såg att det var någon som sålde soltak på blocket från twingo.
Och det stod i annonsen att han hade monterat i baybussar
DH är inte så ovanligt, men jag skulle vilja se något på en buss.
Principen för att lägga i ett soltak i en buss, mot samma operation i en DH är i sig den samma. Det är relativt straight-forward, mest mätande och planerande. Troligt är att man sätter soltaket längre bak i en buss dock, samt att man kan få plats med ett större soltak om man råkar komma över ett sånt. Jag skulle tro att man sätter det mellan B- och D-stolparna. På så vis tar man "bara" bort balken vid C-stolpen. Vill man, förstyvar man karossen nedtill, som hos original soltaks- och dubbeldörrsbussar, med en plåt/balk mellan ram och tröskel. Men det är knappast nödvändigt. Bussen är byggd för närmare ett tons last och ska då klara krockar och omkullkörningar med den vikten. idag när vi packar ett par sovsäckar och en kasse öl i bussen och främst kör på sommaren, ser iaf inte jag något behov av att kompensera i karossen.
Men jag håller med, det vore kul att se någon i Sverige som gjort det. Ett par DH:ar har jag sett, och på varianter sitter de som en smäck, men bay?
Soltak är en kul option, även om man väljer ett modernt el-tak. Jag har faktiskt monterat ett original soltak i min 69a en gång i tiden. Då kapades donatortaket i stolparna och resterande nederdel kapades och slipades bort så att taket kunde läggas på som ett nytt "lock" på bussen igen. Detta svetsades sedan runt om i dropplisten och framrutebalken. Nu var detta för att konstruera ett grundchassie för resten av westyinredningen som följde med soltaket och inte en "ren soltaksbuss, men principen är densamma. Är det någon som har ett liknande projekt och vill veta mer ställer jag gärna upp med mer detaljer kring hur jag gjorde. Back in 05-ish när det begav sig.
"Vw swing" gjorde det på en bay, såg den på chill och grill.

Ja titta min buss ;-) de e ganska lätt gjorde de på 8 timar ja med en lunch inräknad
Jag satte in ett twingo soltak och de sitter som sagt mellan B och c stolparna då
Sitter de som på bilden :-)
Mvh kalle
Hur plug'n'play är det?
Kapa och skruva i eller är det en hel del svetsande osv?
Twingo taken är skruvade så det är ingen svetsning alls. När jag köpte mitt å satte i bussen så följde en bit av Twingons tak med så den använde jag som mall å sen kapade jag bara upp ett likadant hål med sticksågen.
Mitt tak satte jag långt fram bara för att bli av med en läckande skyport.. Men skulle jag sätta i ett tak igen skulle de nog också komma långt fram, skönt å kunna öppna helt å stänga taket medans man kör..
Ska se om jag kan hitta på bilderna från monteringen, men lite syns här iaf
Ja jag tyckte de va ganska enkelt som åvan
Mest en massa mätande och kapade men inte svårt om man tar sig lite tid :-)
car_l: Precis sådär jag tänkte
så har du lite fler bilder så skulle jag uppskatta det 
Här kommer de bilder jag hittade
Å nåra till
Takbalken som syns på bilderna kapade jag bort sidorna på å knackade upp botten mot taket, sticker ner i innertaket annars.
Det tog inte så lång stund att lägga i taket, gissningsvis 2-3 timmar
Mallen har jag kvar om nån vill låna, skickar inte...
Hade innertaket varit mjukt å fint i framkant så hade jag spänt det som ett äkta tak så man slipper se metallkanten, tyvärr så var de hårt å sprucket så det gick inte.
Fick inte med original täckbitarna när jag köpte taket så jag dolde de med vita kabelkanaler, syns lite mindre iaf å så slipper man slå skallen i bultarna
Föjler med intresse. Vad anses skäligt pris att ge för ett schysst komplett twingo soltak...
Handlade mitt på ebay tyskland fick ett för 800kr tyvärr utan främre gummikanten... Iofs fick jag transporten fixad genom min svåger i tyskland..vilket ju sparar en del pengar... 
Tex
http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-auto … ach/k0c223
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ2: Baywindow » Lägga i soltak...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.