1 Senaste redigerad av boxerrock (2015-09-25 14:33:13)

Hej.
Håller på med uppgradering efter ett litet lagerhaveri ICQ/ad

Följande spec:
CB 78,4 vev
CB 5,4 H-profil
Mahle 94b (har även 94a liggande)
Ida 48 med korta insug (skulle haft ett mått på halsringarna men regnar så förbannat så orkar inte gå ut o mäta Default/hmm )
CB 1,3:1 Vippor
Superflo toppar som är flödade med 28" vp insug 44mm avgas 37,5mm ventiler, 56ccm förb rum(kommer planas för rätt komp)

12mm 194 cfm (med insug och förgasare 184,3 cfm)
13mm 199,8 cfm (med insug och förgasare 190,2 cfm)
14mm 204,6 cfm (med insug och förgasare 193,6 cfm)
(Har flödessiffror upp till 16mm)

Avgas:
12mm 156,3 cfm
13mm 161,3 cfm
14mm 164 cfm
kompet kommer jag och försöka lägga på ca 11,5-12 :1

Har åkt med engle W130 och varit ganska nöjd med det, men tänkte kanske skulle pröva nåt nytt ICQ/ag
Hyfsat lätt bil mycket kolfiber och glasfiber (vw 1302s)
Har sneglat lite på CB Eagle2301

Adv. Duration 327°
Dur. @ .050'' 273°
Lift @ cam .374''
Lift w/1.1:1 Rocker Arms .411''
Lift w/1.25:1 .467''
Lift w/1.3:1 .486''
Lift w/1.4:1 .523''
Lift w/1.5:1 .561''

Eller CB Eagle 2300
Adv. Duration 317°
Dur. @ .050'' 273°
Lift @ cam .430''
Lift w/1.1:1 Rocker Arms .473''
Lift w/1.25:1 .537''
Lift w/1.4:1 .602''
Lift w/1.5:1 .645''

Vet att det finns många som har erfarenhet av kam val så hade varit kul och få lite tipps på annat kam val än W130. ICQ/ab

2

Fk 8 eller 10

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Okej,
Vad kan jag förvänta mig för karaktär på motorn, med någon av dessa kammar?
Kör mest på strippen och väldigt lite gata, så mer race än landsväg.

Har låda med ändrad utväxling, på 3:an - 4:an Enkelgavlad IRS, sitter på jobbet så har inte utväxlingen i huvudet.

4

Ring till JPmotorsport "JPM" så tar han fram en
en kam till din motor.

5

Fidde skrev:

Ring till JPmotorsport "JPM" så tar han fram en
en kam till din motor.

X2
Om det är en racing motor  så är det andra kammar som gäller 
Som typ Fk 87 Fk 89  eller en web 251
sen hur avgas systemet är avstämt i varv max (längd på primär o kolektor vinkel)
Det är viktigt att veta vilken utväxling (slutväxel och stegning 1-4 och däck höjd )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Jo bilen går mest på strippen, eller mycket sällan på vägen, men är besiktad ICQ/af
Ska kolla upp infon på lådan, åker MH 26" höga , hittar inga lägre DOT märkta.
Avgas systemet är ett köpesystem 1 5/8, lite ombyggt så sitter stora flänsen på, men tanken är att jag kommer byta till 1 3/4.
Sneglat på CB´s system , men inte hur pass bra dom är.
Återkommer med utväxling på lådan.

7

Web 86b är en helt ok kam men det finns fler.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

JPM har avgassystem i rostfritt som är 3 stegat och finns i 3 olika
storlekar, riktigt fina system.

9 Senaste redigerad av MrPete (2015-09-24 22:47:57)

10% rabatt på dynoday 17/10 också

Edit: hos JPM alltså

10 Senaste redigerad av boxerrock (2015-09-25 14:34:36)

Eftersom topparna är flödade med 28"vp en lite matte grej för att räkna om till 25"vp, vilket Amerikanarna använder så visas också dom flesta flödessiffror på vw toppar i detta. Rätta mig gärna om jag har fel.
Men 28/25 = 1,12 roten ut 1,12= 1060 (lite avrundat)

Så cfm 28"vp x 1060 = cfm med 25"vp
Tex 100cfm 28"vp skulle bli 106cfm med 25"vp

Så omvänt skulle cfm med 25"vp till 28"vp bli
25/28= 0.892 roten ur 0,892= 0,945

Så tex 100cfm (25"vp) x 0,945 = 94,5cfm med 28"vp

Är jag helt ute och cyklar så rätta mig e ju fredag ef och lite sliten Default/lol

11

Det är tvärtom (om siffrorna stämmer vet jag inte) men flödet blir högre på högre pelare

Roten ur (nya trycket / gamla trycket)

100cfm blir 94,5cfm på 25" jämfört med 28".

12 Senaste redigerad av boxerrock (2015-09-25 21:11:24)

ja där ser man  Default/lol ,
Då flödar mina toppar kanske inte så bra trots allt. iofs flödar dom bättre än mina 044 wedgeport 174cfm 14mm 28"vp(med insug och 48idf)
räckte till bästa tid 12.74 402m 7,96 201m 1,69 60fot på min 2109cc med W130 kammen ca 11-11,5 i  komp
Man kanske skulle flöda dom med 25"vp och se va det skulle ge för siffror, hade varit kul o jämföra
Ja Ja så det kan bli.

Ingen som passerar Blekinge den 17/10 eller drar förbi i närheten, tänkte på JPM Dyno Day hade ju varit trevlig.
Så om nån e sugen på samåkning så är jag på.
För o förklara lite vem jag är så, den röda 1302an som brukar väsnas när det är körning i Emmaboda.

Post's attachments

977676_623300137698231_1007896630_o.jpg, 133.36 kb, 1280 x 853
977676_623300137698231_1007896630_o.jpg 133.36 kb, 141 downloads since 2015-09-25 

13

Fick en fundering, var/är dessa superflo toppar oportade? Givetvis anpassade till sätena men inte upptagna kanaler.
Kul med flödesvärden ICQ/ab

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

14

Shit i Engle FK 8 el 10 , aldrig varit nöyd .. Web 86 lite hård .. Scat C25.35 blir toppen , event JPM 08 .. Lykka till..

Mvh

JETech , S. Halland

15 Senaste redigerad av mettis (2017-02-22 23:01:17)

Vet inte, men mina Super-Flo är oxå "oportade" på insug. Gick på 11sec när förre ägaren körde dragracing på 90-talet.
Själv har jag bara tagit upp avgas(ut) kanaler någon mm.
Jag körde 12.1sec i min olättade, med fläktrem/ljuddämpare/originaltunga typ1:a för 10 år sedan....

Verkar funka bra ?

Edit; FK87 IDA48

16

mettis skrev:

Vet inte, men mina Super-Flo är oxå "oportade" på insug. Gick på 11sec när förre ägaren körde dragracing på 90-talet.
Själv har jag bara tagit upp avgas(ut) kanaler någon mm.
Jag körde 12.1sec i min olättade, med fläktrem/ljuddämpare/originaltunga typ1:a för 10 år sedan....

Verkar funka bra ?

Edit; FK87 IDA48

Intressant
12,1 sekunder med 820kg ger enligt http://www.mopar70.com/html/hkr.php 238 hk i motor, grovt räknat. Då flödar de med andra ord tillräckligt för 100hk/liter slagvolym.

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

17 Senaste redigerad av mettis (2017-02-23 17:10:08)

nwiderlund skrev:

Intressant
12,1 sekunder med 820kg ger enligt http://www.mopar70.com/html/hkr.php 238 hk i motor, grovt räknat. Då flödar de med andra ord tillräckligt för 100hk/liter slagvolym.

Man får nog ta bort några hkr i beräkning... bilen var ganska lätt, 810kg original tjänstevikt, nu utan full tank eller reservhjul, plastkofångare, lätta fälgar......
Och 12.17, med 60-fot 1,50s (bra start ger ett par tiondelar i mål!) Kompression 15,4 : 1 på E85 gav skillnad mot "liknande" 2387:or ?

Men Apell körde väl hyfsade 11:or med sin race-buggy på 90-talet med mina toppar.

18

skulle tro att din bil väger 690 kg
En räs byggy brukar ligga under 600 kg min vägde 545 kg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke