26

Jo då jag har kompression sen hurvida den är bra eller ej vet jag inte.. Hade ju isär allt igen nu och kollade rubbet på nytt, han startar och går men s fort jag ger nått annat än full gas så vill han dö.. Provade att vrida ner axx-pumpen helt i lägsta läget (så lite soppa som möjligt) och då svarar den mycket bättre över hela registret men spottar och hostar endel när man kör.
Ställde upp den ett steg men fortf samma problem..
Ang stroboskoplampan så har jag ställt den så hacket i remskivan ligger mot skarven i blocket.. Med vakumslangen ansluten, precis som boken säger för min motprbetäckning och fördelarmodell.  Hur kan man fått det fel?
Blrjar luta åt att köpa en ny förgasare då jag måste få den att gå bra nu! Är det bättre att köpa en 30pict1 istället för en 31pict3 som ju verkar va rätt hopplösa..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

27

En 30PICT-1 har en annan borrning av kanalerna till anslutningen för vakuumregulatorn och är därför anpassad för en fördelare UTAN centrifugalreglering. Har du haft bort axpumpens munstucke ( mässings rörböjen) och blåst ur den i motsatt riktning till bränslets strömmningsriktning?? Backventilen i botten på flottörhuset, under mässingspluggen med M4 gänga? Se upp så att du inte tappar den färglösa plastkulan!

28

Såg även att 30 förgasarn är för enkelportare och så vitt jag sett har min motor dubbelportstoppar..
Axpumpsröret har jag blåst, åt vilket håll jag blåst vette fan men säker åt bägge håll..
Backventil med färglös plastkula? Den har jag inte sett, inte heller sett på nån av sprängskisserna jag kollat på, vart är den?:)

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

29

I botten på flottörhuset under mässingspluggen med M¤ gänga? Med hjälp av en lång M4 skruv och en tång, tex sidavbitare kan du lyfta upp pluggen och ta ut kulan och gör en ny rengöring av förgasaren. Jag brukar ha förgasaren fäst i skruvstädet när jag tar bort pluggen. Det kan ock så vara bra att fylla flottörhuset med lämplig vätska innan pipen och locket monteras, och göra några pumpningar för att få bort eventuella föroreningar.
31 och 34 PICT är något besvärligare än äldre förgasare, men inte omöjliga att få ordning på. Det kanske vore ämpligt med en tvättning i ultraljudstvätt?

30

Det där får jag kolla på igen för den har jag inte sett.. Åker på jobb i en vecka nu så nu händer det inget på ett tag.. Hoppas det kan va det då, dock såg inte förgasarn så illa ut vid demontering..  Ultraljudstvätt tror jag inte ska va nödvändigt..  Har inga kontakter till nån sån heller så då blir det nog att köpa ny förgasare istället.

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

31

Fick tag på en gammal reparations handbok från ok (på den tiden det va en mack och inte en kiosk)
Den boken visar en bild på hur fördelaren ska stå med tändläge för cylinder 1.. Om detta stämmer har jag lolaliserat ett stort fel på min bil... Någon som har en bild på hur det ska se ut?
På denna bild livar rotorn med yttersta (den närmast luckan) muttern till bränslepumpen och brytarna är rakt bak mot luckan.. Isf undrar jag hur min bil öht. Kan gå.

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

32

Står även någon om anriktning med/utan kula i boken och min motpr/förgasare har angivet 2x100 utan.
Kan det ha nått med kula du skrev om kjell?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

33

Har kollat fler bilder nu och många verkar visa vad jag skrev tidigare att ettans tändläge ska liva med muttern till bränslepumpen..  när jag har ettan i tdc (enligt markering i remdrecet) så pekar rotorn mot 1'ans cylinder, vilket stämmer med jacket i fördelaren..
Skulle jag vrida fördelaren medsols så att jacket och ettans tändkabel livar med muttern kommer ju inte längre hacket i remdrevet liva med blocket... Suck nu blev jag än mer vilsen. Farligt att läsa på när bilen är 20 mil bort och man inte kan kontrollera sina teorier.

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

34

Nej nu blir jag trött... Bytte fördelarlock, rotor och stift. Bytte även choke elementet vilket gjorde gott, den guldeloxerade r inte alls så otroligt länge på tomgång nu vilket känns bättre.. Men det går inte få den att gå bra! Känns verkligen som ett bränsleproblem. Den går bra på tomgång, svarar bra på gas när man varvar upp men blöddrar och hostar och vill dö om man inte ger fullt.. Kan gå gelt ok en stund men sen host och dö. Då är det full gas som gäller som hoppar han iväg och går..
Måste ställa acc-pumpen lågt annars svarar han inte en bra när man står och gasar utan att köra.. Kan det va pumpen? Har haft isär den och den är inte trasig iaf men nu har jag fan slut på idéer..

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

35 Senaste redigerad av alex.j (2016-05-24 08:08:19)

Väcker liv i denna tråd igen, kan börja med att meddela att det va en bränd ventil som spökade, samt att vacuumet i fördelarn inte fungerade. Antagligen det som orsakade den brända ventilen..
Bytte iaf kolvar och alla avgasventiler samt slipade in alla ventiler så motorn blev kanonfin. Sålde sedan iväg bilen till en väldigt trevlig kille i sthlm. Har nog aldrig såld en bil till så rätt person tror jag så det kändes bra, han uppskattar den verkligen och det känns som han behåller den och använder den som den bör användas.
Det kändes inte rätt att ha den bilen som extrabil åretrunt.

Nu kontaktade han mig med en fråga angående ett litet fel på bilen. Tydligen hänger sig blinkersen, han har provat att byta relä utan framgång. Det sker sporadiskt och med resultatet att blinkerslamporna är helt släckta men indikatorlampan i panelen lyser med fast sken.
Några idéer?

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.

36

Jord-problem.
Betyder att "han" (köparen) måste kolla att varje lampa är jordad.
(vanligt fenomen, som kan få en bil att se ut som en julgarn)

37

Kanon, vidarebefordrar dett och möjliga åtgärder ICQ/ab

Porsche 911
Alfa romeo 159 sw
Vw lt31 lastbil -79
Ford transit husbil -76
Harley shovelhead - 80
Harley wl bobber -42. Mm.