1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2015-09-20 20:54:36)

I vintern planerar jag att skaffa/bygga/trimma ny motor till splittbussen.

Valet står mellan en vw boxer trimmad 1600 eller kanske upp till 1915 eller en 914 (1973) som jag är erbjuden.

En 1915 motor är inte bredare än en 1600, måste man skära i bussens motorrum för att få plats med en 1915.

Om jag nu skulle välja att skära i motorrummet, hur mycket förstör man och hur svårt/dyrt är att återställa senare. Finns det bilder?

Många frågor. Tackar på förhand. Finns en tråd på The Samba (visserligen till en bay) men inte mycket bilder.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Såvitt jag vet måste man inte skära något i karossen så länge samma motor får plats i en typ1. Har för mig jag hört något om att motorer med längre slaglängd blir bredare, men det där kan nog forumets trimfolk utantill. Det som skulle kunna vara en anledning till att skära i karossen, är tex om man måste dra avgas till en turbo, frigöra plats för förgasare eller liknande, men många trimmade motorer går in utan åverkan.

Men jag följer denna tråden med stort intresse, för det finns nog folk som kan skina lite ljus över detta.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Du kommer inte behöva skära något. 1915 är lika stor utvändigt som en 1600. Finns ju rätt mycket utrymme runt motor listen. Ja om man har längre slag blir motorn bredare men om man planar topparna så blir motorn smalare..

4

innan skrev du en 2 liters maskin.. då kunde man tro att det kanske var en typ 4 maskin...
men en typ 1 även något större är ju marginellt bredare så att vara rädd för att behöva kapa bort något.. var inte det.. sen är ju inte dessa fordon direkt unika.. så skulle du få för dig att kapa bort några millimeter så går det ju lätt att ersätta.. men så länge det inte är en 6 cyl porsche maskin eller en Subarumaskin med dubbla överliggande kammar, och turbo kan du nog vara lugn..
en 1915 är ju "bara" en vw maskin en.. 914maskin är väl däremot en typ 4 maskin som tar något mer plats.. men allt går att lösa..
keep it simple..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Lite beroende på budget men varför inte bygga en större motor? Det mår bussen bra av. Med större volym hamnar effektregistret längre ner i varvtalsregistret och en 2176 eller 2276 blir lite lugnare i karaktären än en 1915 och inte bredare än original.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

Lite beroende på budget men varför inte bygga en större motor? Det mår bussen bra av. Med större volym hamnar effektregistret längre ner i varvtalsregistret och en 2176 eller 2276 blir lite lugnare i karaktären än en 1915 och inte bredare än original.

Tack. Min (blyga) vetskap hittills var att trimmad 1600 var max utan att behöva skära. Nu är man plötsligt uppe i 2176/2276 som är lika breda som original? Det var goda nyheter. Då blir 914 motorn inte lika intressant längre. Finns en "914 motor i bay buss"-tråd på The Samba och dels måste man skära, dels måste delar av motorn byggas om till att passa. Liiiite större jobb än vad jag hade tänkt mig... Tack för dina tips

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

7

michaelth skrev:

innan skrev du en 2 liters maskin.. då kunde man tro att det kanske var en typ 4 maskin...
men en typ 1 även något större är ju marginellt bredare så att vara rädd för att behöva kapa bort något.. var inte det.. sen är ju inte dessa fordon direkt unika.. så skulle du få för dig att kapa bort några millimeter så går det ju lätt att ersätta.. men så länge det inte är en 6 cyl porsche maskin eller en Subarumaskin med dubbla överliggande kammar, och turbo kan du nog vara lugn..
en 1915 är ju "bara" en vw maskin en.. 914maskin är väl däremot en typ 4 maskin som tar något mer plats.. men allt går att lösa..
keep it simple..

Med 2-liters maskin syftade jag på 914-motorn. Har inte räknat bort den än men den har blivit klart mindre intressant.
Vibbar att 914 budgeten blir helt annan jämfört med en vw boxerspis.

8

Svwerker skrev:

Kan du mellan tummen och pekfingret säga vilken budget jag ska räkna med för 2176/2276 (dubbla förgasare) vs att renovera en 914 motor? Jag har inga delar till vw motorn utan det ska vara en blandning av bra begagnade delar (blocket t ex så metallen har satt sig) och nya delar.

9

Här har du riktpris på många av delarna som behövs. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=37973

Stort som saknas är toppar 5-10', förgasare 5-10', avgasrör 1kr - 5', vippor 1.5-2.5', stötstänger 500 och rör 1'. 

Ett billigare alternativ kan vara att köpa nått färdigbyggt. Nyström säljer ju färdiga motorer ibland tex.

10

2,0 t-4 ock Porsche 914 motor e faktisk smalare enn en std 1600 ccm t-1 , dock et par cm längre  ICQ/ab

mvh

JETech , S. Halland

11

Se till att du köper s.k. b-kolvar, de har högre placerad kolvbult och gör att kolvev vänder närmare veven med samma eller längre slaglängd. Kortare vevstakar gör också att motorn blir smalare.. dock kan man med avvikande vevstakslängd behöva shimsa eller svarva cylindrar för att få "korrekt" vändhöjd, dvs squishspalt.

12

På B-kolvbar sitter kolvbulten högre upp och det gör att man inte behöver shimsa upp cylindrarna och det är det som gör motorn bred.
Rent teoretiskt blir en motor med 78 mm vev 9 mm bredare än original och det klarar nog motorrummet av. Med 82 i slag plus B-kolvar hamnar den teoretiskt på samma bredd som original.
Det är alltså inga stora skillnader.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G