Tjo
Har en 1303 75a med växelström. Generatorlampan lyser när jag kopplar på batteriet utan att vrida på tändningslåset, den släcks när jag vrider på låset och startar bilen med generator laddar inte!
Vad händer??
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Generator, generatorlampa vxlström
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Tjo
Har en 1303 75a med växelström. Generatorlampan lyser när jag kopplar på batteriet utan att vrida på tändningslåset, den släcks när jag vrider på låset och startar bilen med generator laddar inte!
Vad händer??
Laddningslampan kan vara felkopplad.
Hur beter sig kontrollampan för blinkersen och oljetrycket?
Anledningen till att jag frågar är att dessa tre kontollampor är kopplade tillsammans till plus, med en SVART kabel. Ibland händer det att nån självkopplare anser att svarta kablar är till minus, jord, och det är ju sällan riktigt då det gäller VW/Bosch.
Kolla alltså bakom hastighetsmätaren hur det är kopplat.
Det är svårt att komma åt på 1303, du måste ta bort ratten och sedan dra ut hela mätarhuset för att komma åt.
Ett annat tänkbart scenario kan vara felkoppling bak vid generatorn. D+ skall ha en förgrening till kontrollampan, och en förgrening till D+ på laddningsregulatorn. Hmm 1975, då har du kanske inbyggd regulator i generatorn, då har du bara två anslutningar, B+ som kopplas till batteriet via anslutningen på solenoiden, och D+ som då kopplas till kontrollampan.
Om nu allt är riktigt kopplat så kan det tänkas att du har ett diodfel i generatorn.
Jag har haft mätaren ute och kopplat allting enligt schemat, Det går en svart + från voltregleraren eller vad den heter från bränslemätaren sen förgrenar sig till dom stiften som kopplar samman de 3 lamporna. Oljetrycket funkade tills för nån dag sen, blinkersen funkar som de ska.
Generatorn har inbyggd regulator. Jag har 3 kablar ut till generator. stora plus som går till batteriet, plus en svart, de skruvas på generatorn, sen en blå som kopplas på ett stift på generatorn som ska gå till lampan.
Ok. Den heter "stabilisator" den hindrar nålen på bränslemätaren att uppföra sig hysteriskt när du åker uppför eller i nedförsbackar...
Då är det nog tyvärr så att generatorn lämnat in en avskedsansökan. Men om du finner en bilelektrisk firma på din hemort så kan det ju vara lönsamt att låta reperera generatorn. En ny kostar väl omkring 1800kr made in china, original Bosch något dyrare.
Jodå jag känner till en bilelektrisk firma. Men jag har en annan växelström generator, med en extern regulator, kan jag inte använda den?
Jodå jag känner till en bilelektrisk firma. Men jag har en annan växelström generator, med en extern regulator, kan jag inte använda den?
Det är klart att du kan, den passar ju bolt on utan annan modifikation än att du får skruva fast regulatorn, förslagsvis i en av skruvarna som håller den runda plåten i fläktkåpan.
Tänk på att det skall gå tre kablar mellan generator och regulator, anslutningarna på båda heter D+, D- och DF. Men anslutningarna har inte samma inbördes placering på generatorn och på regulatorn, om du har tur har du kvar originalkabeln med tillhörande kontaktdon.
DF skall ha en avgrening till kontrollampan.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » Generator, generatorlampa vxlström
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.