Bäst är ju m kod 030. Idiot light.....
Haha ja! Där tänkte dom till.
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
28 2015-02-09 23:04:45 Senaste redigerad av Wompa (2015-02-09 23:04:58)
Ungefär som min Corrado.. Tillverkade Oktober 91, reggad som 92:a. Inget konstigt med det 
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan
29 2015-02-10 06:58:43 Senaste redigerad av Löf (2015-02-10 10:05:27)
Tillverkningsåret gick från augusti-juli, ändrades i -55 och till dess följde det kalenderår, så din Oktober -62 är en 63'a likaså en som är tillverkad i Juli -63.
Okej dåså! Då har vi rett ut det! 
Volks Of Hälsingland
Tillverkningsåret gick från augusti-juli, ändrades i -55 och till dess följde det kalenderår, så din Oktober -62 är en 63'a likaså en som är tillverkad i Juli -63.
För bubblorna ändrades det -55, men för bussarna kom det först med årsmodell -59. Dvs hösten -58. Likaså var det med Karmann Ghiorna. De hade inte heller fasta brytpunkter i början. Men det är ju en sak som det tvistas om.
Men om man ser till bussarna och ghiorna, så hände det inget speciellt i augusti i början. Utan förändringarna löpte på allt eftersom. Första gången som bussarna fick samlade ändringar i augusti, var just 1958.
Löf skrev:Tillverkningsåret gick från augusti-juli, ändrades i -55 och till dess följde det kalenderår, så din Oktober -62 är en 63'a likaså en som är tillverkad i Juli -63.
För bubblorna ändrades det -55, men för bussarna kom det först med årsmodell -59. Dvs hösten -58. Likaså var det med Karmann Ghiorna. De hade inte heller fasta brytpunkter i början. Men det är ju en sak som det tvistas om.
Men om man ser till bussarna och ghiorna, så hände det inget speciellt i augusti i början. Utan förändringarna löpte på allt eftersom. Första gången som bussarna fick samlade ändringar i augusti, var just 1958.
Jaha minsann, de va nytt för mej, så modellåret följde kalenderåret på bussarna fram till -59 och ändrades då till Augusti-Juli?
Jag som brukar irritera mej på folk som skriver saker som sanning utan att ha gjort en riktig källkontroll och inte bygger sina påståenden på fakta...
Tackar Demian för information! Fast just i det här fallet så stämde det ju i alla fall då det va en 60-talare de va snack om 
Ja man lär sig något nytt nästan varje dag!
Verkar inte finnas någon ände i bildandet inom vw-sjukan.
Volks Of Hälsingland
Demian skrev:Löf skrev:Tillverkningsåret gick från augusti-juli, ändrades i -55 och till dess följde det kalenderår, så din Oktober -62 är en 63'a likaså en som är tillverkad i Juli -63.
Jaha minsann, de va nytt för mej, så modellåret följde kalenderåret på bussarna fram till -59 och ändrades då till Augusti-Juli?
Ja, det är väl egentligen nörderi på högnivå att diskutera när bussarna började byta årsmodell i augusti. Men lite roligt är det
Det finns ju också många som säger att bussarna började byta årsmodell i augusti -55 just för att bubblorna gjorde det. Så det finns väl egentligen inget rätt och fel.
Men det faktum att bussarna hade sina årsmodelländringar runt mars tidigare och att Hannoverbussarna började tillverkas i mars -56 motsäger ju augusti -55
Och likaså att det inte ändrades någonting i augusti 1955, 1956 och 1957.
Demian du är snart en fullfjädrad thermosfarbror ! !
Kofta, pipa a la Bengt N så är det klart !!
Ja, det är helt sjukt att jag går den vägen... Jag kan inte motstå det. Jag köpte en pipa igår...
Demian du är snart en fullfjädrad thermosfarbror ! !
Kofta, pipa a la Bengt N så är det klart !!
+ 2st vinande reduceringsväxlar!

Här händer det inte mycket!
Mycket annat som tagit min tid, bla renoveringen hemma som nu äntligen är klar.
Däremot har jag en bubbla helt riven stående i garaget.
Den ska lackas och byggas färdigt sen blir det annons på den.
Men har grejat med en uppsättning fälgar som ska på bussen till en början sedan.
Lite jobb nedlagt och allt är väl en test i sig för att se hur det blir.
Men går åt rätt håll tycker jag.
Tanken är att de ska efterlikna slitna orginal hjul.
Fick för mig att testmontera hjulen för ett tag sedan, är lite fler grejor jag ska prova på dom innan det troligen blir att gräva ner dom över vintern!

Blir nog grymt stuk med äldre skärmkanter runt om sedan!
Sen hittade jag en liten grav i sommar här också.
Tog reda på de som var något att spara.
Bara massa rost, men kanske finns något värt att spara...

Har inte hunnit gått igenom alla delarna ännu, men kan säkert komma till användning. Inte av mig dock..
Annars har jag bara hållt på att samla delar till bussen.
Har fått tag i både de ena och de andra trevliga tillbehören etc! 
Men så fort bubblan är färdig och såld ska jag beställa allt jag behöver för att få ut bussen på vägen.
Så slipper jag stå och stampa när tid och tillfälle för att meka kommer.
Volks Of Hälsingland
Härligt Seb och den där bilden mot molnig himmel är grym! Fototapet i mancaven? ;-) 
Fälgarna blir riktigt bra...
Blir kalas med fälgarna.
Ursäkta trådkapningen men jag är lite nyfiken på om du vet om han som köpte din blå/vita har någon renoveringstråd...? Den påminde ju så mycket om min 54 så man fick lite speciella känslor där 
Kommer bli kanon det här Spaan, hoppas du får tid över så du an börja med denna snart...
Den här bilden är ju kanonfin, blir klockrent med BRM på den...
/foppa
43 2015-09-18 10:17:37 Senaste redigerad av Spaan (2015-09-18 10:36:01)
Tackar! 
Tror inte han har någon projekt tråd ännu, men jag får någon bild på mailen ibland.
Ska se om jag hittar något mer sedan. 
Fyndade säten i våras som ska moddas lite sedan.
Inte original, men för mig är de skitsamma. Ser bra ut och grymt skön!
Enkelsätet ska såklart vara vid ratten. 

Köpte även en lite vässad motor, ska bli spännande att få ihop den sedan.
Ska tydligen röra på sig rätt bra! Men om de är rätt motor för en buss låter jag vara osagt!
Bara en mockup, blir weber 44or sedan, och plåtkåpor istället för glasfiber plus lite annat lulllull. 

Samlar som sagt på mig massa smått och gott till bussen.
Det kommer bli gasolsystem med kylskåp och denna fina kamin jag fick tag i.
Med termostat till och med. Kommer sitta som en fläskläpp i stöveln. 
Igårkväll fick jag en del gjort på bubblan utan problem vilket kändes väldigt bra! 
Ett steg närmare att få börja jobba med bussen!
Fick dock börja med att städa i nästan två timmar då de var nå överjävligt med grejor överallt.
Från allt skit man släpar hem och till attackmek vid dom få tillfällen jag fått innan att greja i garaget.
Men fixade äntligen till den efterlängtade kaffehörnan också! Viktigt! 
Volks Of Hälsingland
Det där är en typ4-maskin, men det visste du säkert redan... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Jodå, de är en GE 2l insprutning från början.
Ska byggas om till typ1 stuk med separat oljekylning etc.
Är väl lite godis i iaf.
Värre vev, mekaniska lyftare. 99 kolv/cylinder, Alu-toppar, värre kam, större koppling etc.
Ska enligt uppgift varit cirkus 150kusar med 44or.
Borde bli lagomt i bussen. 
Volks Of Hälsingland
Håller på att färdigställer min 63a bubbla jag råkade riva ner helt när jag bara skulle byta hjullager bak i våras..
Var sjukt less på den här bilen i somras då jag tappat intresse för den helt och egentligen vill lägga tid på bussen.
Sen hade jag en bra diskussion med Foppa som fick mig på rätt spår igen! 
Så då var tanken att jag skulle sänka den, lacka och knacka ihop och sälja för att få lös tid och pengar till bussen.
Detta har varit tanken hela tiden. Och sen jag vart klar hemma med de större renoveringen jag grejat med under året så har jag lite mer tid nu.
En kväll i veckan har jag lagt i snitt och börjar nu se ett slut på det hela!
Men för ett par veckor sedan grubblade jag och beslutade mig för att göra klart och följa planen med bubblan.
Fast jag behåller och kör den nästa sommar, för pallar inte gå utan folkvagn en sommar till. haha.
Och med en ettåring och en till på gång till våren samt hus och nu letar jag nytt jobb.. Så kommer jag inte hinna få bussen klar för gatan till nästa sommar.
Målet har hela tiden varit en färdig buss sommaren 2017!
Så, bubblan byggs klart och kommer brukas under nästa sommar innan de blir försäljning.
Några veckor bort är jag väl tills den kan rulla ut, och då börjar jag jobba på bussen.
Och förhoppningsvis har jag en färdig buss 2017! 
Nudå, har tänkt ha detta som min samlingstråd för de jag gör.
Och kommer väl bli lite om bubblan framöver!
Idagsläget:
Har jag bytt lager och packboxar bak, olja i motor och låda, sänkt den bak, kortat 80mm samt satt i sänksatser som jag moddat lite. Lagat en del rost, gjort stötdämparfästen i innerskärmarna, blästrat och pulverlackat plåtfälgar, slipat bort värsta ojämnheterna/spackel samt kapat/borrat upp alla hål denna callooker miste en gång i tiden.
Är en del kvar att göra innan lack, men inte så mycket. Grovjobbet är i princip färdigt!
Demian och Gustaf var på besök i torsdags, och ska få låna en brotsch av Demian så jag kan flippa styrstagen och därefter göra en framvagnsinställning.
Ska svetsa instrumentpanel och några rosthål som återstår.
Slipa, spackla och lacka bilen in och utvändigt, fräscha till motor och bygga/modda ett ormbo och stinger.
Sen är de i princip finlir och montering av allt igen.
Provade även BRM-fälgarna vilket satt fint tycker jag och kommer nog bli bra häng när allt fått sätta sig.
Fälgarna ska få sig en omgång till sen åker de på rätt feta svålar bak.
Kan nog bli bra.
Och lite bilder då! 

Volks Of Hälsingland
Kommer nog bli väldigt bra 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Kanske skulle försöka få ihop trimmotorn ändå till sommaren.
Haha!

Volks Of Hälsingland
Tänkte jag kunde visa hur jag gjort med fälgarna.
Har tagit lite tid som sagt.
Men såhär har de gått till innan jag påbörjade nedslitandet.
När jag får lite tid över sedan ska jag testa en grej till på dom som jag tror kan fixa den sista touchen. Sedan planerar jag på att sko dom med gummi slita dom lite i vägsalt i vinter här.
Då borde dom se rätt ut inför kommande sommar.
(Ursäkt för vridna bilder. Laddat upp via mobilen. Fixar till det sedan)
Volks Of Hälsingland
50 2015-11-27 17:47:40 Senaste redigerad av Spaan (2015-11-27 17:49:34)
Nu är två av fälgarna nära min vision av hur den tänkta looken ska se ut.
Kvar återstår att "smeka" bort dom vassa kanterna och sen ska gummi på, sedan blir det vinterkörning när bubblan rullar ur garaget.
Därefter får moder natur göra det sista jobbet.
Men nu är jag nöjd med utseendet! 
Volks Of Hälsingland