1

Sen jag köpte min Ghia för för någon månad sedan har jag funderat på prisbilden på Ghior och försökt förstå. Att de tidiga bringar ett högre pris fattar jag men jag känner ändå inte att jag knäck koden.

Denna 68 ligger ute för 140k, cab i fint skick. Måste säga att jag tycker att det verkar vara ett bra pris.

http://www.blocket.se/goteborg/Karmann_ … 9.htm?aw=1

Men för ett par dagar sedan kom en Low Light cupé ut för 220k och gick direkt. Jag upplever att skicket var likvärdigt men det är svårt att säga.

Hur förhåller sig cab vs cupé? Vad har jag missat?

2

Jag tror det är svårt att hitta en vettig prisbild på ghior i Sverige. Det säljs helt enkelt för få, och dom varierar i pris och årsmodell.

Jag reagerade oxå på 59an som såldes för 220k häromdan, jag trodde inte det skulle gå så snabbt att sälja den, iaf inte för dom pengarna.

Nu har det kommit ut en ny 59a på blocket. Slitet yttre, men väldigt bra maskinellt, för 140k. Det borde ju vara ett fynd i jämförelse ICQ/ab
http://m.blocket.se/kalmar/VW_Karmann_G … 11&w=3

Nu kan vi snart få ett snittpris på en 59a ghia iaf ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Håller med lasso. Men, för att något annonserats ut för en viss summa betyder inte att den bytte ägare för det priset, så 220 får man ta med en nypa salt tror jag.

Kollar man i Tyskland verkar drygt €19 000 vara "standard" begärt utgångspris för en icke-korrekt, men körbar lowlight. Riktigt fina, helt korrekta, lowlight coupéer kommer sällan ut på marknaden, så det är svårt att veta vad en så'n skulle ligga på.

4

Nu är även 68an såld.

Menar ni att Cupé anbringar ett högre pris trots att de är mycket vanligare?

5

Nä, jag vet att utsatt pris inte ofta är faktiskt pris.  Men om vi tänker på 220k ghian häromdan, så såldes den på nån timme. Och om man säljer en bil på blocket efter nån timme så har man nog inte sänkt priset så värst mycket.

Personligen så hade jag heldre ägt 140k 59an som kom ut idag än den häromdan. Gammal sliten lack på en ghia är betydligt ärligare än ny blank lack ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

6

lupus skrev:

Nu är även 68an såld.

Menar ni att Cupé anbringar ett högre pris trots att de är mycket vanligare?

Nej, en cab anbringar högre pris än en cupe, men en lowlight cupe anbringar högre pris än en 60tals cab, tror jag iaf ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

7

Japp, jag skulle också tro det.

Det finns nog fler 60-tals cabar kvar, än det finns 50-tals coupéer.

Den dyraste ghian att handla, är förmodligen en 50-tals cab, om man kanske bortser från coupéer tillverkade 1955 med väldigt låga chassinr.

8

Det verkar som att jag borde justera upp försäkringsvärdet på min -57:a.....
Vet man att den blev såld för 220, eller togs annonsen bort av annan anledning? I mina öron var det ett överpris, men man har väl som vanligt inte fattat vad våra pärlor faktiskt kostar! Default/hmm

9

Knepigt det där med Ghior och pris...
Skicket på bilen och hur mkt dyra prylar man slängd dit på den. Skulle nog inte våga köpa en ghia som jag inte sett plåtren, då de ofta är pissigt renoverade. Det är inte så lätt att hitta alla tokigheter om man inte renoverat ghia tidigare. Min egen ghia trodde jag var seriöst renoverad och den var "riktigt fin" på 90-talet. Sedan sprack lacken på några ställen och helvetet började. Nu är jag i slutfasen av totalrenovering av min -61a och vågar knappt tänka på vad det har kostat. Garanterat  200-250K. Hela bilen är som ny. Skulle inte sälja för 300K. Alltså kolla noga innan köp!

10 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-16 15:59:29)

Din bil blir tokfin Kurre! En arbetsseger!

Ett tips för er som ännu inte är Ghia ägare är att ta med en magnet. Testa gärna innan på en känd bil så ni vet hur det "ska" kännas.

11

En magnet är alltid en bra indikation- men  samtidigt ska man  även  betänka att en ghia har en massa tenn på sig från fabrik som inte funkar med magneten- Vad då göra för  den okunnige??
Vi som kan  bilar ser ändå skicket på en bil  vid inköp.......

Sen över till tråden.
Min personliga åsikt är att en cab ALLTID är värd mer än en kupe! Detta gäller alla bilar utom Ghian. Enda anledningen att vi valde en  kupe är just de  snygga svepande taklinjerna. De taklinjespelet gjorde att vi både valde bort  Porsche 356 som är för bullig och rund och Ghiacabben  som ser ut som en knäckebrödsmacka.
Sen är som regel en äldre bil oftast  dyrare än en  ny( speciellt ghior) men  även här valde vi den karossmodellen vi gjorde  för  vi ville ha just en  sådan.
Att sedan jag och FV  båda är  födda  -63 är bara en ren tillfällighet.
Ska man aldrig sälja bilen spelar det  ingen  roll vad som  är värt nåt lr inte.
Själv har jag inte sålt en  enda hobbybil de sista 25 åren ( bara bytt bort en mot 3 tomter på Gotland- å ångrar det än)

mina 5 cent

12

Precis som du skriver  så är det din personliga åsikt, knappast verkligheten. Jag vill påstå att cabbarna ligger 50-100% högre än kupérna i värde. Vilken som är snyggast är upp till var och en att avgöra.

63 Highlight skrev:

Sen över till tråden.
Min personliga åsikt är att en cab ALLTID är värd mer än en kupe! Detta gäller alla bilar utom Ghian. Enda anledningen att vi valde en  kupe är just de  snygga svepande taklinjerna. De taklinjespelet gjorde att vi både valde bort  Porsche 356 som är för bullig och rund och Ghiacabben  som ser ut som en knäckebrödsmacka.

13

Till att börja med ser ghia cab inte ut som en knäckemacka och hur man kan välja bort en 356 tycker jag är underligt. (jag kan köpa en Ferrari men de är så fula så jag köpte en renault clio?) jag skulle vilja påstå att utseende är bara en faktor. De som samlar bilar vill inte bara ha en snygg bil utan historia och en bil som inte varje Svensson har eller kan köpa. Cabriolet även ghia inräknat är ganska ovanlig och inbringar då betydligt mer slantar än en coupe som förvisso kan vara snygg. Tillgång och efterfrågan = sånt som är sällsynt brukar i regel vara mycket efterfrågat. Nog tjatat om detta

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

14

Ahhhh,,,,Då har jag alltså gjort fel som köpt en bil med hjärtat - Jag skulle  köpt en bil  jag  tycker  är fulare bara för den  är mer värd den dagen jag säljer  den.
Det var så Du menade va??   ICQ/ad

15

Vi diskuterar prisbilden på ghior och hur den utvecklats den senaste tiden och inte så mycket personligt tyckande och smak. Lite skillnad. Klart man skall köpa bil med hjärtat men rent generellt så betingar en cab (även ghia) en större summa pengar än en kupé. Detta kan nog de flesta var överens om. Så nog om detta, tycker jag.
Vidare så är det ju verkligen på tiden att även ghiorna får haka på den generella prisboomen som bussarna (helt jäkla galet egentligen att folk betalar de summorna för en livsfarlig skitbil ...egentligen;), bubblorna har fått uppleva. Det är ju trots allt den i särklass vackraste de byggt.

16

Ja då är vi alla överend då!! - som jag sa:

63 Highlight skrev:

Min personliga åsikt är att en cab ALLTID är värd mer än en kupe!

17

Jonas Burman skrev:

Vidare så är det ju verkligen på tiden att även ghiorna får haka på den generella prisboomen som bussarna (helt jäkla galet egentligen att folk betalar de summorna för en livsfarlig skitbil ...egentligen;), bubblorna har fått uppleva. Det är ju trots allt den i särklass vackraste de byggt.

Jag tycker också att det är väldigt konstigt att Ghiorna har varit såpass billiga. De är ju en av bil världens snyggaste modeller. Hade de haft en porschemotororiginal, så hade de nog varit i samma prisklass som 356 or.

Men jag antar att fler än mig har hört uttrycket. "nja du vet, jag är ingen ghiakille"

Vad nu det uttrycket egentligen betyder  ICQ/ab