1

Jag har två instrument jag väldigt gärna skulle vilja använda i mina bilar, men de är defekta på endera vis. Och jag undrar om det finns någon i vårt avlånga land som specialiserat sig på att renovera gamla mätare och därför också skulle kunna ta sig an dessa. Det är inget problem att skicka mätaren till vederbörande om avståndet avskräcker personligt möte, men Stockholm-Uppsala-Enköping är föredraget.

Ena uppdraget är en VDO-klocka "das ei" som bara behöver nytt glas (men en funktionstest är nog bra också). Glaset sitter bakom en pressad övervikt stålkant och glaset har en fals ute i kanten. Vet inte om den ursprungligen också ska ha ett hål i centrum för justering av tiden? Gick till en vanlig glasmästare för ett par år sen, men de gick bet på uppdraget.

Det andra är en Eb-lyxbussklocka, den är elektromekanisk och behöver en total genomgång. Kanske går den inte att använda? Då har jag tänkt bygga om den med ett quartz-verk, men även den operationen är kanske lämpligast för en van finmekaniker som inte har sönder grejerna pga för starka nypor eller ovana.

Kom med inflikningar, kanske är jag helt ute i mina idéer?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2 Senaste redigerad av Gahmen (2015-08-23 19:48:34)

Dessa är välkända för att fixa mätare: http://instrumentjige.se

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

3

Tack för tipset.  ICQ/ab

Ska höra med dem i veckan som kommer (bara jag kommer ihåg), så ska vi se vad de svarar. Men tills vidare är jag intresserad även av andra tips.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Skulle ringa instrumentjige igår, ringde under de föreskrivna kl 10-12 men ombads ringa tillbaka. Då googlade jag lite och hittade denna sajt http://www.junggrens.se/

Han är förvisso specialiserad på klockor, så han kanske inte åtar sig vilka mätare som helst, men i mitt fall är det frågan om just två klockor. Efter ett mejl på förmiddagen, blev jag både mejlad och uppringd på eftermiddagen (snacka om att känna sig önskad som kund!) och efter det samtalet känner jag mig mer och mer förvissad om att Torbjörn är rätt man för uppgiften! Nästa vecka postar jag klockorna, så ska han ge mig ett kostnadsförslag när han tagit emot dem. Jag uppdaterar tråden med hur det går, spännande!

Med klocka i vagnen kanske man inser hur bråttom man har och blir lika stressad som "alla andra idioter" och börjar köra för fort?  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5 Senaste redigerad av kee (2015-09-15 17:13:26)

Min gode Torbjörn har sedan någon vecka redan reparerat båda verken och de är redo för återskick.

Men en "detalj" han inte lyckas lösa är glas, samt kantring, till lyxbussklockan. Jag forskar febrilt på att försöka lösa detta medan han fortfarande har grejerna, på så vis skickar jag dem till honom och han kan färdigställa. Kantringen är original av mässing och jag tror den inte får vara för tjock, utan har ett ganska platt utseende. Glaset brukar vara avfasat i kanten, samt ha justerratt i mitten. Originalglaset från "blindhålet" har jag kvar, men det har ingen justerratt och är helt plant och jag vet inte hur det eventuellt går att använda med klockan.

Jag har varit inne på alla möjliga varianter, enklast ter sig att ta grejerna från en befintlig klocka. Men lyxbussklockor till tidig bay är nog ovanligare än dito porscheinstrument, och reservdelsobjekt finns det nog inte en enda av. Jag är närmast inne på om någon "vanlig" VDO-kienzle-klocka kunde ha rätt delar för operationen? Det behöver inte se exakt original ut, men funktionen ska vara densamma som original. Har även övervägt att kontakta de som tillverkar retrovarvisar till tidig bay och det "tredje hålet" för att fråga om jag kan köpa lösa delar av dem. Det löser dock bara ena halvan av problemet, för glasen hos varvräknarna har inte justeringsratten för tiden. Jag är dock duktigt sugen på en sån varvis ändå.

Någon som har ett förslag på var jag kan vända mig i detta ärende? Diameter på klockan är 80mm vill jag minnas, någon som kan bekräfta/dementera detta? Slutligen, sitter någon i detta avlånga land på en tidig lyxbusklocka och vet hur tjock kantringen tillåts vara, eller om det är något annat man ska tänka på om man försöka modda delar från andra vagnar?

Ytterst tacksam för hjälp och stöd i detta!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Vad tog han för att renovera en klocka. Har en i min ghia som behöver en genomgång.

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992

7

har du en bild på den klockan du manglar glas till ?

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

8

Naj jag har ingen bild på klockan just nu, då jag inte fotade den innan jag skickade den, och jag har bett honom att hålla den ett tag till. Men här är en bild på hur en sån klocka ska se ut, jag saknar alltså kantringen och glaset och det är jag ute efter att försöka lösa på endera vis. Junggren fixade verken (och glaset på den lilla klockan) men hade inte just denna storlek glas på lager.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/121416.jpg

Jag kan inte exakt säga vad en klocka blir, då det är alldeles beroende på vad han ska göra med dem. Dessutom lämnade jag in två klockor på en gång. Du får skicka klockan, så ger han ett kostnadsförslag, är du inte nöjd, skickar han tillbaks den. Torbjörns egna uttalande är "är det ett Kienzle-verk med den vita plastkåpan, bukar det mesta gå att lösa".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Har du frågat lokale glasmästaren? Borde inte vara några problem att skära till och försiktigt borra ett hål i.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

10

jeg tenkte på om glaset til variant/notch kunne passe ? http://i27.photobucket.com/albums/c160/ingenbremser/CIMG1017.jpg

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

11

Jag är också inne på att det kan gå med ett glas från en annan vagn. Glasmästaren har, vad jag vet, inga justerrattar på hyllan, och för att ett glas ska vara komplett, måste det sitta en sån där. Dessutom är dessa glas ofta fasade i kanten (något inte alla glasmästerier klarar) och rätt ofta är de gjorda i plast (plexiglas?) enligt Torbjörn. Ett vanligt slätt glas, utan avfasning (fals?) och justerratt, har jag redan, det är ett sånt som sitter på bussarna utan klocka.

Jag har funderat på typ3-klockorna, men dessa är ju inte heller helbilliga och även om glaset kanske har rätt diameter, verkar kantringen vara alldeles för djup.

Det vore intressant med lite mått på dessa glas, gärna även på typ3-glaset, men även originalglaset för blindhålet. Jag vill minnas att klockan är 80mm i diameter, men vill få detta bekräftat. Har inte hittat denna uppgift någonstans på nätet.

Det jag kan tänka mig kan fela, även om diameter och passform mot själva huset är korrekt, är om justerratten inte når ner/tar i för tidigt, eller helt sonika har fel passform (drivning) mot mätarna.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

12

Volvo 140 klocka då? Den är samma diam(tror jag iaf). Dom brukar kosta en 50lapp på veteranmarknader. Det brukar väl iof typ3 klockorna oxå kosta.

Jag har en 140 klocka i garaget, jag kan mäta och fota den om du vill.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

kan måle på en typ3 klocka imorron

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

14

Ja något sådant tänkte jag mig, mät gärna på båda era klockor, kolla hur "djup" kantringen är och hur "drivningen" av justeringen ser ut. På så vis kanske jag kommer ett steg närmare sanningen?

Tack!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

hei, djupet på notchklockan her, er 20mm ned til glaset, største diameter på ringen er 82mm, minste diameter på ringen er 76mm,

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

16

skal måle på klockan till opel kadett-b , den ser og veldig lik ut. der er det løse glas med justerknopp

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

17

https://www.google.no/search?q=klokke%2 … cNUezzM%3A

No one is completely useless. They can always be held up as a bad example

18

Avfasat glas menar du med att det är slipat eller?
Isf är det inga som helst problem för en någorlunda modern glasmästare.
Inte hålet i mitten heller.
Jag ska ordna nya glas till min splitt.
Både hastighetsmätaren, klockan och backspegel och på den sistnämnda är det ju slipade kanter med

19

Johan: Det är möjligt att glaset kanske går att bygga själv, då förslagsvis med det "blanka" glaset jag redan har. Det har ju rätt diameter och jag inser också att det går att få fatt i en glasmästare som kan fixa det. Dock dyker direkt ett antal följdfrågor upp i mitt huvud:

Men knappen då? Kan man ta "vilken som helst" med avseende på drivningen av klocknålarna vid justering? Går dessa knappar med lätthet att lytta från ett glas till ett annat? Och slutligen, fortfarande återstår problemet med att sarg saknas. En "fullösning" är att helt sonika limma fast glaset med några enkla punkter lim, det kläms ju ändå fast i instrumentbrädan när man skruvar fast klockan?

Det vore dock skönt att lösa detta genom delar från en annan klocka. Kanske funkar både sarg och glas Kanske köper jag någon på tradera att experimentera med?

nobrakes: Återkom med hur din klocka ser ut, mått och kanske bilder? Jag är intresserad!

Vore synd att inte få detta "rätt" nu när jag är så nära målsnöret! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't