Splittbuss 64 dubbeldörr.Köpte mig en dubbeldörr 64 i april förra året som jag tänkte lägga upp som en projekttråd!Säljaren ringde mig på en Lördag eftermiddag ifrån Runhällen, dagen efter var jag o hämtade den helt osedd ca 80 mil tur o retur!. Första bilden på åbäket!!
Var rätt slut då den stått ute i många år bland annat som jaktstuga ute i skogen. Bevis på detta var de sönderskjutna framrutorna som det sas att de sköt en räv som sprang utanför igenom.
En liten bild på skicket...som synes finns ingenting av trösklarna kvar!
Efter att farsan sålt gården jag haft garaget på så har jag tagit hemm bussen till garaget där jag bor.
Det jag fått gjort på bussen under det första året är att jag fått dit nya trösklar och rivit ur golvet på den. Mycket mer ahr jag inte hunnit med då jag o min sambo köpte oss ett hus för snart ett år sedan och att far sålde gården så det har gått mycket tid till att måla tapetsera, städa m.m Men har under tiden samlat delar till den och senast nu i dag var jag o hämtade hem framdörrar baklucka o ch en bakre kofångare hos en kille i Hjo. Tänkte lägga in lite mer bilder av skicket då jag köpte den så man kan se utveckligen av renoveringen när den nu kan tänkas ta fart smile
Dålig batterihylla
Golvet på väg ur...är frisk i rambalkarna o hyfsat i de tvärgående!
Tröskel klar på vänster sida....finns ingen före bild då det inte ens fanns en tröskel !
Tyvärr ser alla 4 lastrumsdörrarna ut så här sad
Här har jag dock fått tag på lite NOS delar!
Lastad för flytt från gamla till Nya garaget.[img]http:/ /www1.garaget.org/gallery/archive/54896/930740_10dti2.jpg[/img]
Här är både bussen o ovalen på plats i nya garaget.
Igår började jag ordentligt med att förbereda mellanvägen som jag hämtade uppe Töcksfors för att kunna sätta in i bussen då någon en gång i tiden tyckt den varit i vägen och kapat ur den... Började i måndags med mellanväggen.Kapade rent o slipade till de gamla kanterna som förberedelse!
Här är mellanväggen förberedd.....kommer att svetsa den med lite överlapp mot den gamla plåten som finns kvar i bussen.
Här är den isvetsad....saknas dock lite småbitar här o var men det ska jag ta senare.Försöker att få gjort så mycket grovt arbete som möjligt så får jag finlira senare när jag fått tummen ur och köpt gas till svetsen så jag inte behöver köra med den j..la rörtråden.
Här har jag börjat med vänster bakhörn. kommer inte byta hela hörnet utan flera mindre bitar där det behövs då ekonomin inte tillåter för tillfället att köpa all repplåt som behövs. så det kommer att få bli lite spackel efteråt här.
Ny batterihylla tillverkad och en mall är tillverkad så jag har till höger sida oxå!
Nedre delen av hjulhuset bytt...mallat även här..
Ännu mer plåt bytt.....dock ej helt klart då vissa kanter o ytor behöver masseras med hammare och mothåll!
Som ni ser är inte svetsarna riktigt bra....men det är inte lätt att svetsa bra med rörtråd.....samt att jag ska försöka få igång bussen med en hyfsad budget och samtidigt att den ska se rätt ok ut. Är inte ute efter att göra en superduper renovering så om jag får använda lite spackel o så för att jämna till saker o ting så får det bli det. En liten halvtidsbild för dagen
Nu börjar det ta form ordentligt Så igår var det dags för några timmar med bussen igen. Nu är batterihyllan på plats oxå på vänster sida så nu är så gott som vänster sida klar utom en liten liten plåt bit på ca 1x2 cm.
Nästa del i projektet blir höger bakhörn....här kommer att behövas ännu mer plåt!
och här kommer det att bara vara själva hörnet allra längst ner o längst ut som sparas då den är i hyfsat skick (jobbig att bocka åt alla håll o kanter oxå)
Fick mig en liten stund i garaget idag....börjat malla upp för nya plåtbitar på höger bakhörn, fasen vad mycket det blir att göra på den sidan......måste laga plåten mellan motor och hjulhus, byta överdelen på balken som är helt angripen, hela hörnet, batterihylla m.m .....dock inga bilder ännu. Var ute en liten stund ikväll...började kapa loss plåten mellan motor o hjulhus samt övre delen på balken som måste ersättas. blir mycket plåt som får bytas på denna sida....bilder kommer senare när jag fått tillverkat något som kan ersätta det dåliga! Fick mig lite tid med bussen i Lördagskväll då sambon vart iväg. Hann med lite iallafall... Kapat bort lite dåligt. Denna sida var sämre än dn andra.
Fick tillverkat lite nya plåtdetaljer oxå.......
Kommer väl sitta nåt så här ungefär......vet hålet är inte det snyggaste men det kommer att funka ändå wink
En utav delarna till den inre ståendes balken.
Ett par halvtidsbilder.........nu börjar även höger bakhörn ta sig!
Fick gjort lite idag igen.... Fixat lite ny plåt.
Och börjat att svetsa i dem i bussen..... Vart ute i garaget och svetsat lite till på höger bakhörn....dock så känner jag att jag får se till att skaffa svetsgas så man kan få lite ordning på svetsarna! Tog oxå slägghammaren och började rikta min bakre kofångare lite då den vart bucklig o jäklig som fan. Vart utge i garaget igen efter en helt galen månad med fullt upp på jobbet med mässa och massa nya projekt så det har inte funnits ork till bussen.....men i dag fick jag äntligen tummen ur. Så nu är höger bakhörn färdig svetsat.
Så här såg det ju ut före!
Har gjort lite till det sista. Nu är vänster hjulhus bak klart även i framkant.
Samt även nedre delen av C-stolpen
och plåten framför bakjulet är färdigsvetsat samt att det nu oxå finns en hel kanal att sätta dörrlisten i!
Tänkte att jag lägger upp lite mer bilder på hur bussen såg ut när jag köpte den. Som synes så fanns det inte så mycket att utgå ifrån att veta vart den nya trösklen skulle sitta.
Även tröskeln på höger sida var obefintlig.

[img]http:/ /www1.garaget.org/gallery/archive/54896/632762_gtc4vf.jpg[/img]
Framrutan med det snygga skothålet smile
En liten halvtidsbild när golvet var på väg ur.
Rost även vid framrutorna
Instrumentpanelen....notera nycklarna jag hängt i ratten....hittade dem liggandes i ett råttbo under instrumentpanelen!
Som sagt har en lång bit kvar!
PS. Tack Johan W för hjälpen med att fixa denna tråd så jag slapp länkar och att göra om den!
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

...