70-talet ja..blir nästa skyltning hos oss..väl mött! 
late,
in love,
and a little drunk..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Bilder & film » Dagens VW-bild
Sidor Föregående 1 … 292 293 294 295 296 … 338 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
70-talet ja..blir nästa skyltning hos oss..väl mött! 

Ja man tittar ju 2 ggr iallafall.. 

Saxat från dagens BBT-blog..härlig buss,jag skulle också vara så här glad om den var i min ägo.. 

Ron Clarks -70 VW Typ1 “Bugzilla”
Foto: Brian Wagner Dragzine
Motorn är ett 377ci aluminium Brodix block med Brodix Track 1 toppar och en Lunati vev och stakar samt JE kolvar och med en 8-71 Weiand kompressor på toppen.
Lådan är en race-preppad Powerglide byggd av PTC.
9 tums Ford bakaxel med 3.70 drev
Sander double headlock fälgar med 315 Mickey Thompson drag radials.
Den gör 4.70 på 1/8-mile.
För ca en vecka sen, på väg hem från jobbet sent en onsdagskväll släpper jag av lite på gasen i "södra länken" jag grips av panik när bussen helt plötsligt bromsar in kraftigt av sig själv. Nejnejnej, inte motorstopp i södra länken igen! Men när jag gasar, accelererar bussen som vanligt igen. Dock tycker jag mig höra ett missljud från drivlinan. Kan det vara en drivknut? Växellådan? Motorn? På väg upp ur tunnelsystemet släpper jag återigen på gasen och då tvärnitar bussen! Jag kliver ut på motorledsavfarten med varningsblinkers på, däckspår från bakhjulen! En okulär besiktning ger inga synliga fel med drivlinan. Vidare färd ovan jord hemåt tas med stor ångest och förundran över vad det kan vara. Missljudet blir bara värre och jag får inte i trean längre. Varje gång jag motorbromsar bromsar bussen kraftigt in. Jag tar mig precis in på min parkering och får styra om de närmaste dagarnas planering så jag kan komma åt min vinterbruksis. Mitt upp i allt hade jag lovat medverka vid en filminspelning med bussen, som jag tyvärr fick avboka.
Jag har nu bärgat bussen till garaget och senare i vinter ska drivlinan plockas ner, förhoppningsvis får vi då se vad felet kan vara. jag är för närvarande inne på att ett löst svänghjul skulle kunna ge dessa symptom. Motorn tickar på som vanligt, utan missljud. vore kul med gissningar på vad det kan vara.
Och just det ja, en bild: Detta ekipage gick som tåget! Bästa dragbilen jag ägt! Man får trösta sig med en tråkigt praktisk modern vagn, när den gamle gubbmagneten sviker.

Måste säga att jag blev riktigt imponerad av mig själv när jag lyckades backa in detta ekipage på första försöket! Och rakt blev det också!
(jag har inte mycket erfarenhet av att köra med släp och när jag gör det brukar jag få baxa runt dem för hand när det är möjligt)
Det ekipaget hamnade även på Facebook
Har även funderat på det här med varningsblinkers som man inte har i en äldre buss, om man skulle bli stående på en olämplig plats... haveri eller soppatorsk typ... 
Jaha,kan det vara här namnet Dr Emile Schuffhausen från filmen Rivierans Guldgossar kom..?Om nu inte så,en trevlig liten VW-traktor.. 
Det ekipaget hamnade även på Facebook
![]()
Har även funderat på det här med varningsblinkers som man inte har i en äldre buss, om man skulle bli stående på en olämplig plats... haveri eller soppatorsk typ...
Jaså? Jag står ju utanför systemet, så det är varken något jag vet något om, är ansvarig för, eller har sett själv.
Ja jag har tänkt på det en del gånger också, nu har jag "lyckligtvis" råkat ut för de flesta av mina oplanerade stopp i denna vagnen, som just har varningsblinkers, men i splitten är det ju en intressant modd. En klassiker från körkortsboken vid stopp längs mörk väg, är att tända innerbelysningen. Den sprider ljuset bra och drar inte så mycket ström.
Jag köpte en batteridriven "saftblandare" med sugpropp på loppis i somras jag tänkt lägga i bubblan. Hade en exakt likadan, fast bara med blått glas tidigare
, denna hade valbart blått, rött eller orange glas. Inte helt hundra hur lagligt det är att slänga upp ens med orange glas, men resonerar att det är bättre att synas än inte om olyckan är framme. Biltema säljer väl en modern variant med led (batteridriven, magnet och "blixtljus").
När jag tänker efter, hur olagligt kan det vara om man står still!? Vill minnas att en av mina första "jultidningspremier" på slutet av 80-talet var ett fhandlampa med inbyggd radio och varningsljus, och på bilden på förpackningen någon som bytte däck på en mörk landsväg i skenet från handlampan som även blinkade orange och poppade musik från radion 
Blått ljus får endast nyttjas av utrycknings fordon typ polis brand ambulans.. vägkontroll bilar med icke poliser i, får endast ha orange.. då alla jordbruksredskap och grävmaskiner får har orange, som varning. så är det nog helt okey som privat person att ha ett dylikt.. tillochmed rekommendabelt vid olycka.:D

Blått ljus får endast nyttjas av utrycknings fordon typ polis brand ambulans.. vägkontroll bilar med icke poliser i, får endast ha orange.. då alla jordbruksredskap och grävmaskiner får har orange, som varning. så är det nog helt okey som privat person att ha ett dylikt.. tillochmed rekommendabelt vid olycka.:D
Bezzervisskommentar:
Det finns fler sorters utryckningsfordon.
Blodtransportbilar, liggande sjuktransport, spårvägens trafikledningsbilar, en del elbolag har utryckningsfordon åt jourreparatörer. Här i Göteborg har en del tungbärgare status som utryckningsfordon, de är dom som har utrustning för att bärga spårvagnar och havererade fordon med farligt gods. Tullen har en del utryckningsfordon, liksom Sjöräddningssällskapet, SSRS, det kan då röra sig om trailerdragande bilar med en RIB eller svävare på trailern.
Jourläkare, stadsjour i beredskap åker blåljusbil, men inte motsvarande veterinär ej heller får djurambulansen köra med blåljus.
Sjöfartsverket och det som tidigare hette "Luftafartsverket" har några Volvosar med blåljus. Likaså hade SJ och nuvarande bananverket något utryckningsfordon.
Industribrandkåren på Volvo har en del obskyra fordon som är utryckningsfordon också.
Å så en bild igen.. 
Den här köpte jag för att ha i bubblan (som saknar varningsblinkers).
Ett modernt alternativ är ju att ha denna ligga i bilen (hade själv tänkt köpa en innan jag hittade den andra).
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … rtId=39554

Hittade detta i ladan i morse, hade glömt att de var parkerade där... sen ringde väckarklockan.
Trevligt med lite space i garaget.. 
Lew Savage Rat -63a
Foto: Rothfink Industries
MMMM!!! GHIA!

MMMM!!! GHIA!

Sidor Föregående 1 … 292 293 294 295 296 … 338 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Bilder & film » Dagens VW-bild
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.