1

Jag måste ta av en topp för att få bort lite rostflagor som åkt ner till kolven från insprutningsröret på en motor som stått i åratal. (dock runtdragen hela tiden) Antar att man inte kan få bort flagorna på annat sätt eller?

1. Måste man ta ut de hydrauliska stötstängerna, eller räcker det att bara ta bort vipparmarna för att komma åt skruvarna eller kommer man åt ens utan att ta bort något så allt kan sitta kvar?

2. Vad behöver man byta för packningar när man sätter tillbaka toppen, vad sitter det på en typ 4 mellan topp och cylinder är det bara en ring av något slag? Måste packningar bytas vid ventil "rören" bara för det varit isär

3. Ska det "limmas" något mellan topp och cylinder eller bara sättas ihop med då ev. packning

4. Om det är någon form av ring/packning, Var köper man såna på nätet enklast

5. Moment, åtdragningsordning vet jag men är det något annat jag som nybörjare behöver tänka på vid isärtagande och hopmontering

Tacksam för hjälp

2

Små rost-flagor försvinner ut med avgaserna på en sek när du startar motorn.

3

Hej Stickan.
OK jag tänkte så också, men jag visste först inget om motorn och fyllde på en typ av kryp olja i varje cylinder innan jag drog runt den så dessa eventuella flagor blev nog blöta. Det liksom måste ha kommit in såna för det var rätt fullt hela vägen in i kanalerna med rostflagor det verkar som om själva insugningsrören inte är så bra för motorerna när de står länge de är väl i plåt inte gjutjärn som det varit om den haft förgasare

Men! ev gegg lär ju snabbt torka *ler* så de kanske flyger detta ut ändå? är det någon med erfarenhet som vet mer om detta, måste man ta isär för att göra rent sånt här fingegg eller åker det tveklöst ut genom avgasventilen som Stickan skrev. Det är ju inga muttrar direkt

4

Ställ avgasventil öppen och blås med tryckluft i tändstiftshålet..brukar fungera bra! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5

Pompejus Tack ja självklart borde man ju kunnat räkna ut själv, men så ska jag göra och är man ihärdig lär det ju bli rent utan att man ska behöva ta isär motorn som annars inte har något behov av det