1 Senaste redigerad av Norren (2015-09-14 21:46:01)

Hej..  jag har min första bubbla någonsin så ej mekat i dom innan..  fått tag i en 1302 -72 med en 1600cc AD motor som är orörd..

har tuffat omkring med den i sommar men sitter och funderar på att uppgradera lite..  har tittat runt lite och de här funderar jag på att göra..

90,5 cylindrar med kolvar 1776cc ..

putsa upp orginal toppen / Dubbelport så de blir mer flöde i den. sätta dit 2 st IDF 40/44 lutar åt 40.
uppgraderad oljepump. tanken är att ej klyva blocket då de är inget spel alls i veven.  bror på hur ramlager är då.. 

men nu kommer vi till mina problem..

tror ni att de där receptet fungerar bra och vad bör jag tänka på  och är de något som krockar som ex måste jag göra något jobb på blocket eller mer jobb på topparna och mitt största fråga  Cylindershims..  hur vet jag vilken tjocklek jag ska ha..


jag tänkte bätre att fråga här bland er mer erfarna och se dum ut än att stå där sen och är dum då jag gjort bort mig totalt  ICQ/ae

Tack på förhand

Daniel

1302 -72

2

Du måste dela blocket om du vill ha 1776cc, både block och toppar måste bearbetas för att det ska passa.
Det största du kan ha utan bearbetning är 1679(88mm). Det finns även 1641(87mm).

Ett "lätt" sätt att få lite mer effekt är att snygga till topparna, ha utväxlade vippor, bättre avgas, dubbla 40mm förgasare och ev en 87 eller 88 mm cylindersats.
Så har jag kört på flera bilar i många år.

Det bästa är att göra det ordentligt och klyva motorn, borra lagerlägena( din motor är förmodligen sliten trots att du inte känner glapp), och samtidigt ta upp för större cylindrar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Tack så mycket för info..  blir nog som du sa 88 mm sats med 1:25 vipp och idf 40..

men hur funkar de och hur vet jag vad jag ska ha för tjocklek på Cylindershims?

1302 -72

4

Man mäter vändhöjden.

Är det inget fel på dina cylindrar så tjänar du inte mycket på att byta cylindrar. Mer volym ger inte mer effekt men däremot kommer effekten på lägre varv på en större motor.

Får man föreslå lite litteratur?
Skaffa en bra verkstadshandbok. Robert Bentlys http://www.bokus.com/bok/9780837616230/ … 1970-1979/ är den bästa du kan köpa.

How to Hot Rod Volkswagen Engines http://www.amazon.com/How-Hot-Rod-Volks … 0912656034 för trimtips samt hur du mäter upp block mm. Bra om man vill att det ska hålla.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

ok..  tack så mycket  ska beställa dom där och ha lite nattlig läsning

1302 -72

6

Köp förgasarsatsen först, samt en 009 fördelare, och prova ut detta på motorn INNAN du river, du blir överraskad över skillnaden ?

"Starkare" och varvar till 5000 istället för 4000...

Har själv testat på helt orörd motor - IDF 40:or

7

ok..  jag är då inte ute efter vrål trim men lite extra umf skulle inte sitta fel..  har nu beställt lite natt läsning  ICQ/ab

1302 -72

8

AdLibris har "how to hotrod" för 199:-. Kollade på amazon och hittade frakter på dubbla bokens pris, 374:-, så det kan ju faktiskt löna sig att leta lokalt ibland. Jag har beställt en så jag har till pornografisamlingen.

9

mettis skrev:

Köp förgasarsatsen först, samt en 009 fördelare, och prova ut detta på motorn INNAN du river, du blir överraskad över skillnaden ?

"Starkare" och varvar till 5000 istället för 4000...

Har själv testat på helt orörd motor - IDF 40:or

Satsa på en typ 3 fördelare om du inte byter kamaxelen
(jag viste inte att en sådan fördelare gav  effekt =009 )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
mettis skrev:

Köp förgasarsatsen först, samt en 009 fördelare, och prova ut detta på motorn INNAN du river, du blir överraskad över skillnaden ?

"Starkare" och varvar till 5000 istället för 4000...

Har själv testat på helt orörd motor - IDF 40:or

Satsa på en typ 3 fördelare om du inte byter kamaxelen
(jag viste inte att en sådan fördelare gav  effekt =009 )
/// M

Nej, fördelaren är inte inblandad i mitt påstående....
Men den ger bra "övergång" dvs inget flat-spot, och man brukar ju inte använda vaccumstyrningen när man sätter dit dubbla IDF ?
Som du säger finns det flera alternativ, men man måste ju fixa fördelaren hur som....

Själv brukar jag ta isär en 70-talsfördelare och fixa till tändkurvan 10 - 33grader med att laborera med fjädrar, böja fästen för dessa och slipa ur för större utslag. (Om jag inte bara sätter på en 009:a ,-)

11

lasslo skrev:

Du måste dela blocket om du vill ha 1776cc, både block och toppar måste bearbetas för att det ska passa.
Det största du kan ha utan bearbetning är 1679(88mm). Det finns även 1641(87mm).

Ett "lätt" sätt att få lite mer effekt är att snygga till topparna, ha utväxlade vippor, bättre avgas, dubbla 40mm förgasare och ev en 87 eller 88 mm cylindersats.
Så har jag kört på flera bilar i många år.

Det bästa är att göra det ordentligt och klyva motorn, borra lagerlägena( din motor är förmodligen sliten trots att du inte känner glapp), och samtidigt ta upp för större cylindrar.

Vilken typ av cyllar pratar vi om här. Är inte de väldigt sprickbenägna, tunnare vägg i dem eller beror det på vilket märke man väljer?

Vad är livet utan en boxermotor

12

det var nog 88mm (1671) som kan spricka
efter som std borr är 85,5mm och man ökar borret så finns det alltid risk
Några har kört länge med 87mm(1641cc) Bara dom inte går varma på grund av dåligt med soppa så brukar dom hålla (ps en vw motor  som går  10000mil är det länge )
Jag¨hoppas du köper mahle kolvar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Jag har kört med 88mm cylindrar i min buss i tio år, dom varken sprack eller blev ovala.... Och jag har varken kört snällt eller kallt alla gånger..
Jag tror att det är en vandringssägen/internetsanning att 88mm cylindrar spricker och blir ovala.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

14

Tack så mycket för all info och tips

1302 -72

15

Norren!
Jag ser att ingen har svarat på din fråga om cylindershims - du skall mäta vändhöjden dvs när kolven står som högst i cylindern (tändläge). Det skall original vara 1,4 mm. Om vändhöjden är för liten shimsar du upp så vändhöjden blir 1,4 mm - är det tvärtom kan du behöva ta av cylindern lite. Man kan åka lite mindre vändhöjd (jag har åkt 1 mm på racemotorer) men 1,4 mm är ju inte taget ur luften en gång i tiden av de som utvecklade motorn så.. ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

16

så mäter man båda sidorna på motorn

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke