1

Hei!
Bilder och info om min JPM motorsports motor.Litt dålig med Skandinavisk håper du forstår!

Vi var i Danmark tilen Legolands tur och fikk en ventil säte problem på väg hem.
Jag demonterat motor och kontaktet Johannes fra JPM motorsports.
På möte med han så bestemt vi å bygger om motor til en 2056 med dubbel Weber 40 IDF.

Här är spec:


96x71mm bore/stroke (2056)
Fully balanced.
41x34mm valves
9:1 CR
JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods
Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers.
Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic Ignition.

Post's attachments

image.jpg, 141.87 kb, 1024 x 768
image.jpg 141.87 kb, 148 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 136.14 kb, 1024 x 768
image.jpg 136.14 kb, 147 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 98.04 kb, 640 x 480
image.jpg 98.04 kb, 158 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 113.87 kb, 640 x 480
image.jpg 113.87 kb, 147 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 107.05 kb, 640 x 480
image.jpg 107.05 kb, 135 downloads since 2015-09-13 

1978 Helsinki.
96x71mm bore/stroke (2056),Fully balanced,41x34mm valves,9:1 CR,JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods,Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers,Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic ignition.

2

Alle delar är pulver lackerat.
Nye Weber (inte Kina!)
Jag monterat alle delar på motoren efter Johannes satt sammen motor.
Fikk hjälp av broren min å motoren i bussen.

Post's attachments

image.jpg, 82.2 kb, 640 x 480
image.jpg 82.2 kb, 155 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 294.48 kb, 1280 x 960
image.jpg 294.48 kb, 155 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 71.88 kb, 640 x 480
image.jpg 71.88 kb, 128 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 206.37 kb, 960 x 720
image.jpg 206.37 kb, 158 downloads since 2015-09-13 

1978 Helsinki.
96x71mm bore/stroke (2056),Fully balanced,41x34mm valves,9:1 CR,JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods,Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers,Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic ignition.

3

Efter en liten stund jag hadde bussen på benken med Johannes jag och familien min kjört opp till Stavanger fra Skåne (1000km)
Hadde ingen problemmer med motoren,bara justert ventil klaringer i Norge.

Totalt på turen kjörte vi 2500km.

Post's attachments

image.jpg, 155.44 kb, 1024 x 768
image.jpg 155.44 kb, 157 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 169.01 kb, 1024 x 768
image.jpg 169.01 kb, 163 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 101.79 kb, 640 x 480
image.jpg 101.79 kb, 145 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 167.67 kb, 960 x 720
image.jpg 167.67 kb, 151 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 151.27 kb, 640 x 480
image.jpg 151.27 kb, 170 downloads since 2015-09-13 

1978 Helsinki.
96x71mm bore/stroke (2056),Fully balanced,41x34mm valves,9:1 CR,JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods,Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers,Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic ignition.

4

Trevlig motor och fin buss du har , vad kostar det att bygga en sån här ?  ICQ/ag

5

Motor kostat 85 tusen inkludert weber och python avgass.
Nästa projekt är rost,bilen skal blir demonterat och ALT rost kappas bort.
Efter det så blir det lackering i samma original färg.Nye tält til pop top stå klar i garasjet.
Nye gummi lista på alt.
Skap är i nyskikk så det är ok,fram säte skal jag setter inn litt mer moderna säte från en t25.
Tepper framma skal blir Madmatz,bak skal blir tregulv.
Mycket arbeid framover men da blir bilen 100% perfekt! Kanske den bästa Westy i hela Sverige?

1978 Helsinki.
96x71mm bore/stroke (2056),Fully balanced,41x34mm valves,9:1 CR,JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods,Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers,Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic ignition.

6

Bilder inne på bilen.

Post's attachments

image.jpg, 79.91 kb, 640 x 480
image.jpg 79.91 kb, 152 downloads since 2015-09-13 

image.jpg, 168.66 kb, 1024 x 768
image.jpg 168.66 kb, 161 downloads since 2015-09-13 

1978 Helsinki.
96x71mm bore/stroke (2056),Fully balanced,41x34mm valves,9:1 CR,JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods,Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers,Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic ignition.

7

Det är bra investerade pengar i sån bil, bara fortsätter med uppgraderingar!

Jag undrar hur mycket bränsle den dra? Du har ju kört mycket så du har säkert koll.

T2b taigagrön ´77

8

Jättefint prosject , det kostar att renovera en sån motor , inte många som förstår . Du har lagt pengarna rätt ock
kommer säkert ha mycket glädje av den .. ICQ/ab

Mvh
erich

JETech , S. Halland

9

På väg upp til Norge så brukte den mycket bensin ock olje,det är bättre och bättre när motor har kjört litt.
Ligger på 1.2 på motorväg (110) och 0.9 til 1.0 på landsväg (60,70,80,90).

Min plan är til å renoverer bilen helt och riktig!

Kanske nok til å har den i en motorblad?
Vi får mycket glädje av å bruker bilen,men den bråker litt från forgasserer,plannen är å bygger en luftfilter boks med en panel filter for å hjälpa til med insugs lyd.
Vet at CSP säljer dom men det är inte billig,det skal blir en bra vinter projekt.
Klart när bilen blir lackert så vil den har mycket lyd isolasjon monterat.

1978 Helsinki.
96x71mm bore/stroke (2056),Fully balanced,41x34mm valves,9:1 CR,JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods,Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers,Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic ignition.

10

Det här luftfiltret menar du, eller?

http://up.picr.de/23114115ic.jpg

T2b taigagrön ´77

11

Ja,det är den!

1978 Helsinki.
96x71mm bore/stroke (2056),Fully balanced,41x34mm valves,9:1 CR,JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods,Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers,Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic ignition.

12

Man hade ju förmånen att se bussen live i lördags - Riktigt kul att se.
Och som sagt var enda krona som spenderas i en buss nu för tiden -  kan ses som en bra pensions försäkring ... ICQ/ab

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

13

Lästa du klister märka på bussen min? "Sell my bus?rather shove wasps up my ass"

1978 Helsinki.
96x71mm bore/stroke (2056),Fully balanced,41x34mm valves,9:1 CR,JPM custom designed cam
JPM Billet 7075 dual taper pushrods,Weber IDF 40's with 28mm venturis
Phyton CSP 42mm exhaust with stock heat exchangers,Type 1 oil pump with JPM primer.
Electronic ignition.