1

Hallo!

Har funderingar på att dona till motorn (2liters insprut GE) sitter i en 78: DH nu, som använd dagligen, och skulle vara kul med lite mera tryck i motorn, bara lite ICQ/ad
Den är renoverad förra vintern (helt original) med ny std kam, nya hyudraliska lyftare, cylindrar, kolvar, oljepump, kam/vev/ramlager, renoverade toppar m.m
Med börjar fundera på att få ut lite mer ur den under vintern, så jag har kollat lite och undrar vad ni har för ide om detta:
Web cam 107i ( http://vwparts.aircooled.net/Web-Cam-Ty … 00-612.htm )
Tillhörande kamlager + hydrauliska lyftare
Lämna iväg topparna för bearbetning
Kolvarna som sittir i nu är med "grop" i toppen, någon ide om det blir bra att köra vidare med dom eller byta till plana, eller rent av skaffa cylindersatsen som finns så det blir 2,1 liters?
Och köra vidare med std insprut, är väldigt nöjd med det då det funkar bra, och som jag förstått så går det att använda så länge man inte öser på för mkt effekt i motorn då ska det väl ev justeras om lite?
All input är välkommen, någon som gjort liknande och har lite ideer ICQ/ab
Ha en go dag!

2

du har aldrig funderat på andra vippor
Volym är aldrig fel om man har en sådan tung bil
Det som kan ställa till det för dig är din insprutning om du byter kam för då ändras vakum pulsen  och ofta blir sprutet knäppt
Efter som det inte är Map styrt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Så vad rekommenderar du Micke på denna motor förutom en renovering.
Att enbart snygga till topparna?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-09-09 11:34:03)

Du kan byta cyllar(lite större är inte fel)(då får du bättre komp) sen vippor och fixa topparna
Och en justerbar bränsle regulator så kan du fuska upp mängden av bränsle mängden på dina spridarna så
För med mängden av soppa som motorn får i dag är lite förlite med dagens soppa med inblandning av  alkohol (5-6%)
så du inte kanackar  sönder  din ny renoverade maskin  (ofta går dom för varma i dag pågrund av detta )
Ps har en polare som satte in ensådan kam då räckte inte förgasarna till så det fick dit IDF 40 för det skulle gå kallt
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

Så här i efterhand när man höll på med motorn förra vintern så kunde man ha passat på redan då, men hade aldrig öppnat en motor, så det kändes bra med standard delar, men suget har som börjat komma att det vore kul med liiite extra ork ICQ/ad
Men det kanske som räcker med fix av topparna, vippor, samt större cylindrar och låta innanmätet vara för att öka lite?
Läste på typ2-klubben om någon som funderade på web cam 107i, så det var lite därför jag funderade på den, för med den ska man tydligen kunna köra original sprut:

This particular Web Cam grind is basically a Factory Waterboxer Grind, but done in a Type 4 version. It's completely compatible with stock or aftermarket FI, and obviously a grind this mild is compatible with any carburetor system. This is fantastic with Automatic Transmissions too! This is a nice upgrade on stockish engines, it's an outstanding bus cam! HD Springs are required! This cam works best with Compression from 7.75-8.25:1. Power band is from Idle-4000

6

Man kan köra med mycket Men ofta är det bränslesystemet som sätter stopp
Om du skulle montera dit en bredbands lambda så ser du hur snålt den stackas motorn går redan nu
Efer som man har ofta värmeproblem o bussana så kanske det är smart att få bort dessa problem
Dom är ofta relaterat till soppan
När jag var 16-17år (1976)var jag ute o jobbade att måla lagårdar då hadde bi en pickup som drog massa soppa och det gick kallt som den
När min morbror stälde pickupen i ladgården   efter 25år tog han ut den igen  då började det gå varmt som satan  Han fick rådet av vw att öka soppa mängden  Då började den gå kallt igen

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Sluta mesa nu Jonas   ICQ/ab

Du har ju en Typ4 med massa plats för större kubik. Här har du en cylindersats för 2366cc.

http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … tauto=full

Den kostar 7600:- men en ny 94mm eller 96mm kostar 4500:-, så du får 300cc extra för 3000:- Sen tillkommer kanske bearbetning av block och toppar för 3000:-??

8

Ha ha Demian, klart man ska ha mer  ICQ/ag
Men utöver en sådan sats, bearbetning av toppar/block, vad mer behövs?
Ny kam eller räcker orginalkammen till?
Jag har ingen aning, håller på att läser på som en  tok  ICQ/af