1 Senaste redigerad av Zowie (2015-09-07 12:28:59)

Är det möjligt att sätta in en T3 (1980-1983) motor i en 1971 års early bay?

Stämmer växellåda ihop med motorn?

Blir det konstigheter med kopplingen?

Vad mer behöver modifieras

2

Nu kanske det kommer någon med gedigen kunskap i ämnet, men iom att blocket är i grunden detsamma som en typ1-motor, borde passformen mot låda stämma. Bästa tipset är att försöka hitta nyttig info om du googlar på "oxyboxer" som är ett begrepp för luftkonverterade vattenboxrar som följaktligen främst monteras i luftkylda vagnar. Det ger kanske mest info om passform mot låda/startmotor för dig, men det kanske kan vara en hjälp?

Annars tror jag den stora nöten är kylningen, hur man löser denna på ett bra och snyggt sätt. Men allt går att lösa, ser fram emot att läsa vad du kommer fram till!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Ok Kee. Men har jag helt fel i att den tidiga T3 motorn jag har från 1980 - 1983 var luftkyld från början, kom inte de vattenkylda efter 1983?

4

T3-motorn är luftkyld till 83. Den motorn har stor koppling (228mm) vilken inte får plats inuti din växellåda utan att slipa för frigång. Jag tror inte att den startmotorn som sitter där nu kommer inte passa ihop med det svänghjulet? Ett alternativ kan vara att byta till ett svänghjul för 210 eller 215mm koppling. Dessa finns i 1700 och 1800-motorn.

Fat chick fanatic

5 Senaste redigerad av Banansvamp (2015-09-07 18:42:27)

Jag kan ha fel. Om växellådan är av den typen som saknar fästöron ovanpå sprängkåpan så är nog en 200mm koppling det enda som får plats? I så fall krävs det ju även någon finurlig lösning till hur man ska hänga fast motorn ordentligt. Kylsystemet är ju ett kapitel för sig också ...

Fat chick fanatic

6

vad har earlybay för låda? är det en 113 är det kanske en typ 1 låda?
är det en 002 borde det vara enklare att använda större koppling?
fast det borde gå vilket som, här en länk:

http://www.moonrosedesigns.com/tunacann … ndex.shtml

jag skulle överväga att uppgradera lådan i samband med motorbyte för att kunna utnyttja motorn bättre
o få bättre utväxlingar o ekonomi kanske – försök hitta en 091:a

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

en länk till:

http://www.aircooledtechnology.com/inde … ons/type-2

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Det är en 002-låda i early bay fast den har en annan sprängkåpa och kortare ingående axel än en 002 i late bay som jag har förstått det. Kugghjulen till växlarna är annorlunda också. Early bay har samma typ av kugghjul som sitter i dubbelgavlade typ1-lådor medan late bay har den typ av kugghjul som sitter i enkelgavlade typ1-lådor. Står en del bra i denna tråden: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=143138

Fat chick fanatic

9

Helt riktigt, jag läste slarvigt och tolkade det som att du skulle i med en vattenboxer i en tidig bay.

Som redan konstaterats, så behöver man lösa kopplingsbiten, den djupare kopplingen hos de senare typ4-motorerna får inte plats i bussens originalväxellåda. man kan då, antingen som redan konstaterats, bygga om motorn med en 215mm-koppling, då ska det lira med original sprängkåpa och startmotor. Alternativ två är att hänga i en 091-låda från en sen bay och byta noskon på denna. Då bör du låta startmotorn hänga med den lådan så du vet att den funkar. Åttiotalsstarten kan funka också, men det är jag osäker på.

MEN det kanske största problemet är att i en 71a får inte motorn plats!!! Du måste antingen kapa upp motorrummet för att få plats med motorn som den är. Eller bygga om den till typ1-kylning, eller pröva något spännande alternativ, som tex DTM-kiten!

Jag var själv inne på typ4-motorkonverteringsalternativet för ett antal år sedan. Men jag har gett upp det till förmån för ett typ1-motorprojekt istället. Det som avskräcker är kostnaderna med typ4-motor, allt är mycket dyrare!

Hoppas du med detta blev lite klockare efter mitt första felaktiga inlägg. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't