om det är std eller 1,25 kan vara lite svårare att se om det är av std typ
Släp vippor som är på bilden är eftermarknas som kan vara 1,25/1,30/1,40/1,50/1,60 Har 1,62)
Man mäter först på stötsången (justerskruven) sen på ventilen
Typ så här mät lyftet på justerings skruven om det är typ 8 mm multiplesera med 1,25 (om man tror det är 1,25 vippor)= vad det skall lyfta på ventilen (10mm )
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Eller så mäter man på ventilen och delar med rörelsen på stötstången.
Lite svårare och inte lika säkert men avståndet mellan centrum på axeln till ventilen delat med samma avstånd till stötstången ska ge samma resultat.
Ali G
Jag fick det till 1:25 när jag mätte. Så där var jag rätt ute, men det har dykt upp fler ?? i mitt huvud.
Jag har stötstänger som ser ut så här:
Vidare hade jag Mexiko till verkade 043 toppar, men ventil storleken fick jag till 32 och 39 mm. Lite svårt att mäta
med ett vanligt skjutmått. Men kollar man på bilden är det tight för att 39 mm skall få plats.
Toppen säger det er något?
Lite putsat:
Sedan var det 86 mm cylinder, fick för mig att det skulle vara 1641, men det var det ju inte.
Hittar inga 86 mm cylindrar, mer än till Porsche.
Slaget var 69 mm.
Kamaxel är en Scat C45. Då den kräver lite mera varv, så kan ni se om det är en motviktsvev?
Klarar en original vev upp till 6500 varv?
Dubbla fjädrar:
Vidare finns dubbla Dellorto 40 förgasare.
Denna motor sägs att den är byggd av Landelius.
För väldigt länge sedan var den uppstartad:
https://www.youtube.com/watch?v=VVouoAtJf_E
Pigg: Ja
Den är bara uppstartad, har ej varit i någon bil. Står fortfarande på pall..
Jag tycker mig känna igen den som Klabbes motor som jag byggde för ca: tio år sen. Gick riktigt bra med förgasarna så det är nog läge att behålla den. Dellorto växer numera inte på träd.
Veven och svänhjul +tryckplatta var balanserade ihop. En originalvev klarar lätt 7000rpm med dubbla fjädrar. Cylindrarna är original VW första överstorlek dvs 86mm. Undrade var den tog vägen då det tog 12månader innan den löstes ut och hörde aldrig av Klabbe var den hamnade. Sätt på kylplåtar och fläktkåpa så är det bara ut och gasa. Skadar inte med remskiva heller.
Om jag minns rätt så bytte jag insug till 39mm. man kan se sätena skymta fram i mässingsfärg dvs JM7.
Köpte du motorn av Klabbe?
Ja, det stämmer att jag köpte utav Klabbe. Köpte en hel bil plus motor utav han. Sedan glömde
han att ta med reg beviset.
Men pengarna fick han. Blev inte ägare på bilen på 2 år.. Sedan efter lite press blev jag ägare utav bilen, men hade då lessnat
så jäkla dant på mitt misstag att lita på en "kompis". Sålde bilen men behöll motorn. Och där har motorn
stått och samlat damm. Vad är det för stötstänger?
Så bilen stod i mitt garage och jag ville inte göra något för att bilen inte var "min".
Så se bilen varje gång man var nere i garaget var minst sagt inte roligt.
Brukar du sätta i en 39 mm ventil eller?
Topparna blir väldigt effektiva med 39mm insug. Gjorde en hel radda med toppar 39x32 för tio år sen.
Tanken var att om någon hade en körklar bil kunde tänka sig att byta mot min motor, kanske min bubbla -62 och lite pengar.
Har inte haft något körbart på ett par år, så en körbar typ 3:a vore inte helt fel
Går bra med en typ 1:a och typ 2:a också.
Fast det hade ju varit roligt att få testa motorn i en bil någon gång.
Topparna blir väldigt effektiva med 39mm insug. Gjorde en hel radda med toppar 39x32 för tio år sen.
Är det samma som på 041 topparna?
Japp
Japp