26

En liten korrektion, Porsche gick inte ner i diameter på vevstakslagren med 74 veven dom gick upp till 53 mm men designade om vevstaken för frigång mot kammen. Gissar att det blir rätt stora frigångsproblem med 30 hk originalstakar på 74 mm svetsrtrokad 30hk vev. Vet att Honda stakar använts vid dylika operationer.

27

Tack för rättelse och tips! …och tack också för att du under mitt bygge svarat på mina många frågor  ICQ/ab

28

ICQ/ag

29 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-06 09:03:14)

http://forumbilder.se/ECGTF/img-7792x.jpg?width=450
Så var det dags att anpassa kolvarna till nya veven för att få frigång. Bengt H hjälpte till med ritningar från Okrasa, så jag började modifiera enligt dessa. Men, Okrasa hade inte motvikter på 50-talet, så det räckte inte. Lösningen fick bli att dessutom ta av 4 mm runt om på höjden (se ritning ovan). Sedan var det bara att väga in kolvarna. Även här var de ganska lika redan från början.

Nästa steg var att ta en titt på cylindrarna.

30

Underbart bygge. Hela konceptet runt din ghia är helt rätt. Factory Look.  ICQ/af

1968 912
1956 Oval

31 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-06 12:16:11)

Tack! Det här har varit, och är, ett jätteroligt projekt. Parallellt har jag också renoverat en uppsättning 356A bromsar som kommer hamna på Ghian.

http://forumbilder.se/ECGTH/img-7846x.jpg?width=450

…men åter till projektet. Honing av cylindrarna fick jag hjälp med av Danne i Dingtuna, men en hade dessvärre en rostskada. Efter några försök att få tag i en fin begagnad cylinder kom Bengt till undsättning med en NOS.

Det är nämligen mer noga med cylindrarna på en strokermotor än på en originalare. Eftersom kolven kommer vända på nya ställen så får det absolut inte finnas antydan till vändkant. De cylindrar jag ratade var förmodligen fullt OK för en originalrenovering.

32 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-08 05:57:12)

http://forumbilder.se/ECH10/img-7835x.jpg?width=450

Då var det dags att fortsätta prova ut cylindrar/kolvar.

Vid den här tidpunkten är blocket bara ihopdraget provisoriskt. Jag ville prova ut alla detaljer innan det slutgiltiga montaget. Bland annat gällde det att få rätt vändhöjd nu när jag har längre slaglängd.

Det är "bara" att göra som med nyare VW motorer och lägga distansringar i botten. Problemet är bara att de för nyare cylindrar inte passar och de distansringar som finns att köpa till 30-hästare endast är tänkta att korrigera för mindre maskinbearbetningar av blocket. Så, om man inte vill stapla ringar på varandra får man låta tillverka egna.

Till min undsättning kom Mats från Linköping (En av flera trevliga människor jag lärt känna under detta projekt!). Han hjälpte mig tillverka fyra distanser för att få cylindrarna i rätt höjd. 2,7 mm blev det för att nå en vändhöjd på 1,3 mm.

Nästa steg: Att slutgiltigt sätta ihop blockhalvorna.

33

http://forumbilder.se/ECH44/img-8773x.jpg?width=450

Sätta ihop blockahalvorna på en 30-hästare är ett snäpp lättare än på de nyare. Här är det inga lyftare som behöver hållas på plats under övningen.

När vi kommer till svänghjulet så uppenbarar sig vad jag tycker är en rejäl vurpa i konstruktionen. Mitt i det mycket korta och stumma skruvförbandet har man lagt in en packning av papp. Senare VW motorer har den inte och Porsche gick över till en metallpackning. Men här är det papp, ett material som sätter sig under belastning.

Mitt råd är att vara vaksam på det när ni shimsar in svänghjulet. Ett vanligt förfarande är att prova med en bunt shims, dra lite lagom, mäta och därefter prova igen. När man är nöjd drar man muttern till korrekt moment. Problemet då är att packningen sätter sig ytterligare vid slutdragningen så man tappar några hundradelar i spel. Inte bra om man låg i nedre delen av intervallet från början. Mitt råd är att mäta en gång till efter slutdragningen för att vara riktigt säker på att man har rätt spel.

Jag nämnde shimsen i ett tidigare inlägg. De är inte av samma dimension som för nyare motorer och det är bra att ha några extra i olika dimensioner att labba med. Så, skrota aldrig en 30 hästare utan att ta rätt på shimsen!

34

http://forumbilder.se/ECHAB/img-7885x.jpg?width=450

I andra änden av motorn var det nu dags att ägna oljepumpen en tanke. Men, vilken skall man välja? Skall jag behålla originaloljepumpen med 17 mm drev, eller skall jag uppgradera? Skall jag i så fall välja 21, eller 26 mm?

Större är inte alltid bättre. En för stor pump drar mer effekt och oljan värms upp av allt extra pumpande. Med andra ord, man skall inte ha större pump än vad som krävs för att klara jobbet.

Som vanlig vedbotrimmare har jag ingen möjlighet att utföra några djupare studier i ämnet så jag förlitar mig på Volkswagens omdöme. 17 mm drev användes i motorer upp till 34 DIN hp. När typ 3 lanserades under tidigt 60-tal, med en 45 DIN hp 1500 cc, ansåg VW det nödvändigt att gå upp till 21 mm. Min gissning är att en S-Ghia motor på 1300 cc, men ungefär samma effekt som typ 3, skulle försetts med en sådan pump.  Således blir det mittenmodellen av pump som hamnar i min motor.

En skillnad på dessa äldre oljepumpar är att pinnbultarna är 6 mm, istället för 8 mm som på de nyare. De flesta oljepumpar man kan köpa i dag är för de större pinnbultarna, vilket också funkar (se Bengt H's 10 hästar till tråd), men jag lyckades köpa en 21 mm pump för 6 mm pinnbultar från Folkabiten (en leverantör som under projektet visat sig ha prylar som de "normala" firmorna saknat)

35 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-12 20:44:12)

http://forumbilder.se/ECHDF/img-7783x.jpg?width=450
Någon undrade tidigare i tråden om vilken ventilstorlek Okrasatopparna hade. Svaret är 33 mm på insug, mot 30 mm i original (om jag minns rätt) och 28 mm på avgas, som på originalet.

Nya ventiler till Okrasatopparna är inte något större problem. Wolfsburg West fina i rostfritt och man kan köpa ventiler i motsvarande material från Italienska IVAM som Classic VW Up North tar in via BBT i Belgien. Bra priser är det dessutom.

En luring är att IVAM i sitt standardsortiment har avgasventiler för standard 30 hästare i ett sämre material. Då de är fysiskt lika de rostfria specialarna från BBT kan sammanblandningar ske. Jag var lite misstänksam och bad vännerna i norr prova ventilerna med en magnet innan de skickade dem. Mycket riktigt, de första de tänkte skicka var magnetiska, vilket tydde på standardmaterialet. Men, nästa sändning från BBT innehöll korrekt ventiler, så det löste sig.

På bilden ser ni till vänster en av mina gamla insugsventiler som var lättad och med "pitting" i ytan. Kanske hade de funkat, men det kändes bättre med nya.

Med ventilerna säkrade fick Danne i Dingtuna ta över toppar och ventiler för inslipning, tillsnyggning och montering.

36 Senaste redigerad av TobiasL (2015-09-12 21:26:26)

http://forumbilder.se/ECHGJ/img-7883x.jpg?width=450

Redan under litteraturstudierna inför projektet hade jag gjort en mental notering att Okrasa nämner Champion L87Y som det tändstift Okrasa TSV1300/30 utbytesmotorer levererades med. Men, detta är normalt inte den tändstifttyp man använder för VW motorerna. Märkligt tyckte jag då.

När jag väl provmonterade tändstift i topparna konstaterade jag att elektroden hamnade ganska långt in. Efter kontakt med min mentor i projektet, Bengt H, konstaterade han att man kunde prova en typ av stift med elektroden lite längre ut. Jag kom då ihåg vad som stått i Okrasa manualen om L87Y och helt plötsligt kändes det rimligt.

Så, det blev att skaffa en omgång tändstift för tidiga Volvo 140 med B20 motorn, som har just denna "extended tip". Vill jag byta till ett snäpp hårdare är det stift för Volvo 123GT som gäller.

På bilden ser ni "extended tip " till vänster och vanlig, som är normal för VW typ 1, till höger. En notering: Wolfsburg Wests Okrasa-kopior är inte direkta kopior. Jag tror de är gjorda för "vanliga" stift)

37

ICQ/ad

38

http://forumbilder.se/ECHMP/bild-4.jpg?width=300

Nu tar vi en paus i arbetet med topparna och tittar till oljekylaren,

När jag rev min motor stötte jag på oljekylaren till höger. Det är den tidiga typen av oljekylare som drogs med problem i form av sprickor. Den till vänster kom senare under 1957 och hängde med till 1970. Tydligen en betydligt stabilare konstruktion.

Efter att ha läst 10-hästar till tråden bestämde jag mig dock att lyxa till det och köpa en ny oljekylare från Custom  Speed Parts i Hyllinge. På de nyare får man ta bort stenskottsgallret som sitter fastpunktat om man vill använda dem i en 30-hästare. Se till att få bort allt i nederkant. Risken är annars att en liten plåt i fläktkåpan rider på den och försvårar montage (jo, jag har provat).

39

http://forumbilder.se/ECHT3/img-7403x.jpg?width=450

Det är klart att en sådan här motor skall ha en BOSCH gjutjärnsfördelare, men vilken?

Återigen vänder jag mig till förebilderna:
- Okrasa körde originalfördelare med centrifugal/vakuum (och inte centrifugalfördelare som många renoverare i USA tycks tro)
- Porsche körde bara med centrifugalfördelare

För min del blev valet enkelt, med NDIX förgasare lånade från Porsche så var det centrifugal som gällde då dessa inte har uttag för vakuum.

Först tänkte jag använda fördelaren som kom med min motor, en BR8/019. Men, när jag under projektets gång lärde känna old-speed fantasten och veteran-BOSCH experten Henrik B fick jag möjligheten att införskaffa en BR25/010. Den ger lite mer total förtändning och "svarar" snabbare än den förstnämnda. Om den är bäst för min motor vet jag inte, men det är den som hamnade på. En vacker dag plockar jag nog ned min 019 och provar skillnaden.

40 Senaste redigerad av Mogge (2015-09-17 08:22:12)

1. Det finns Ferritiskt rostfritt som också är magnetiskt, nu kanske inte det materialet används i ventiler, men allt "rostfritt" är vara sig just rostfritt eller omagnetiskt. ICQ/an

2. Jag har läst att tippen på tändstiftet skall sitta djupt för att inte bli för varmt och börja glöda........

3. Rätta mig gärna.  ICQ/ab

4. Otroligt trevlig läsning. ICQ/ag  ICQ/ag

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

41

Jag kör med "pointed" stift, inga problem  ICQ/ag

42

1. Jag vet. Men IVAMs "fina" material är austenitiskt.
2. Är det gott nog åt Volvo B20 är det gott nog åt mig  ICQ/ad
3. Tack
4. Tack!

43

Ett seriösare svar på 2: trots extended tip sitter inte tippen längre in i förbränningsrummet än original VW.

44

TobiasL skrev:

Ett seriösare svar på 2: trots extended tip sitter inte tippen längre in i förbränningsrummet än original VW.

Så der er også plads til extended tip på "normale" 30hk topstykker?
Ps utrolig god tråd!

45

peter_plade skrev:
TobiasL skrev:

Ett seriösare svar på 2: trots extended tip sitter inte tippen längre in i förbränningsrummet än original VW.

Så der er også plads til extended tip på "normale" 30hk topstykker?
Ps utrolig god tråd!

Tack! Vet ej hur det funkar med extended tip och originaltopparna. Jag menade Okrasa med extended tip jämfört med original med standard stift.

46

http://forumbilder.se/ECI08/image.jpg?width=450

Jämfört med nyare motorer så är det lite pyssligare att justera längden på stötstängerna i dessa gamla motorer. Wolfsburg West skickar med förlängningsbitar till sin strokervev. För att ,montera dem får man försiktigt separera stötstång och lyftare, lägga in förlägningsbitarna och pressa tillbaka delarna igen.

När du fått isär allt hittar du troligen en träpinne. Det är OK, det skall vara så. Jag valde att plocka bort mina, precis som VW gjorde i de senare 30 hästarna.

Men, för mig blev det backjobb. Jag hade missat att mina toppar var nedtagna för högre komp, så stötstängerna blev för långa med förlängarna... Givetvis borde jag provmonterat allt innan jag gjorde något åt stötstängerna...

47

Funkar utan problem i en originaltopp ICQ/ab  4,5 mm + vändhöjd i frigång

Post's attachments

20150918_095506.jpg, 589.71 kb, 1600 x 1200
20150918_095506.jpg 589.71 kb, 300 downloads since 2015-09-18 

48

Hörde jag någon nämna Okrasa  ICQ/ad  så här ser det ut i en original Okrasatopp. Stiften sitter djupt  ICQ/ad
4mm + vändhöjd i frigång.

Post's attachments

20150918_171133.jpg, 625.7 kb, 1600 x 1200
20150918_171133.jpg 625.7 kb, 322 downloads since 2015-09-18 

49

Bra bilder Bengt! Här ser man tydligt varför extended tip är att föredra på original Okrasa.

50 Senaste redigerad av Kjell Roar (2015-09-18 21:36:37)

Flott tråd, Tobias

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.