Det är väl skivbromsar ifram på den?
Det är med 99% säkerhet ett bromsbelägg som ligger emot skivan men väldigt lätt, det blir då resonans i belägget och då gnisslar/tjuter det.
När du bromsar lätt lägger du åt belägget och då slutar resonansen i det, när du svänger och det slutar tjuta gör det så för att det blir lite rörelse i skivan alltså att skivan rör sig bort från belägget.
Åtgärd, ta ur beläggen slipa bort rost från anläggningsytorna på beläggen och i bromsoket men fila/slipa inte bort material utan bara rosten annars kan beläggen börja glappa upp o ner i oket.
Testa att du kan föra in belägget i oket utan att det går tungt, tryck in kolvarna i oket och de får heller inte gå tungt eller fastna, de trycks tillbaka med viss kraft men du ska inte behöva ta jättemycket.
Smörja beläggens och okets anliggningsytor med koppar eller alufett.
Skruva ihop grejerna och OBS trampa ut bromsarna innan provkörning.
Nu har du förhoppningsvis fått mer rörelse i beläggen så att de kommer ifrån skivan när du släppt bromsen.
Gör samma sak på båda sidor även om det bara låter från en sida.
1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(