1 Senaste redigerad av Andreas90 (2015-08-31 13:32:12)

Tjena!

Är mitt i renoveringen av min typ1 1300 -66...
Och nu skulle ja börja med motorn...men kan inte identifiera den, nån här som kan de?

Hittar inte motornummret i nån av alla listor ja kollat på

Sitter en Solex 30 pict 1 på den
6volt
Lägger upp lite bilder

Som ni ser så finns de två olika motornummer

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-659e1475d6251c9c2d45e6d8e2d4b45c.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-43610e80d25a8d5b806119d73785d6f2.jpg

Det är även större fördelare på den

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-7af523ea7eab092919c0056af51d2195.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-f46022de6da27f59d680a8be6e41698a.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-26fa812e490ce64388d68a9f4d8106ba.jpg

Nån som har koll?
Säg till om de behövs bilder på nått speciellt...

2

Det ser ju ut som en tidig 1300. Om insuget lutar lite inåt där det är är bultat i topparna så är det en 1300. Om det går rakt ner i topparna så är det en sen 1200-motor.

3

stickan skrev:

Det ser ju ut som en tidig 1300. Om insuget lutar lite inåt där det är är bultat i topparna så är det en 1300. Om det går rakt ner i topparna så är det en sen 1200-motor.


Är de detta du menar?

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-dcc0acb40224417b60b28724fdf74507.jpg

4

Just det! Pinnbultarna lutar, och då är det en 1300-motor!

5

Vill att de ska va en 1300...vill inte lägga tid/pengar på en 1200 när de ska va en 1300 i min egentligen!
Men vad ska man tro om motornumret då? Eller båda numren!?

6

Ja du, det är ju en annan femma! De äldre 1300-motorerna brukar ju ha märk-bokstaven F framför motornumret och ett nummer utan märk-bokstav brukar man hitta på 1200-motorer. Det skulle ju även kunna vara en 34 hk 1200-motor med 1300 toppar.

7

gör rent runt siffrorna vid tornet och kolla om du hittar mer siffror eller symboler.
Du har det halvmåneformade hålet under generatortornet, det kom väl 65 om jag inte har helt fel. Rätta mig i så fall så jag med lär mig ICQ/ag

8

Typsnittet på siffrorna ser inte ut som det brukar så jag gissar på att den är renoverad alt. utbytes.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Tog och tvättade av motorn med jobbets hetvattentvätt igår!

Och då hittade man ett gäng med nummer lite här och var!



Här är alldeles bredvid oljekylaren

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-4db7242642dfdfa8e3031c766d74bb08.jpg


http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-8796ce3abdd247dedb790b60cc2b83d0.jpg


Och här på vänstra motorhalvan är framför oljekylaren, samma kod som är inskriven på tvären under generatortornet på högra motorhalvan

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-bac79dbc3f35fc155b9227358bc36289.jpg

10 Senaste redigerad av Frederik (2015-09-02 09:18:16)

Numren bredvid oljekylen är stansade av Vw: först har motorn suttit i en typ3 (numret till höger) därefter har blocket ingått i vw utbytessystem (lämnats in som utbytes och renoverats av Vw). Detta har skett rätt tidigt då man senare först istället fräste bort det gamla numret och därefter helt slutade använda begagnade block i utbytesmotorer. Numret till höger (med Vw utbytessymbolen framför) är det nya motornumret som stansades in när den hamnade i en ny bil. De andra numrena ser helt klart amatörmässigt instansade ut, i det ena fallet har man kanske valt att "flytta ut" motornumret om motorn sattes i en typ1?

Motorn började i alla fall sitt liv som en 1500 april -64 i en typ 3 om man skall tro http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … berst3.php därefter bör den rätt omgående havererat, lämnats som inbyte och renoverats av Vw och fått ett nytt "typ3" nummer. Vad som hänt sedan är oklart.

11

Äntligen nån med bra svar ICQ/ab

Ja den satt i min typ1 1300 -66

Men undra om de är en 1300 motor?
Den har lutade insugportar i toppen, de borde väl tyda på att de är 1300 toppar i alla fall?

12 Senaste redigerad av Frederik (2015-09-02 09:37:38)

1300/1500/1600 toppar/cylindrar passar väl alla samma block (och har lutningen på insuget) så man kan ju både ha behållt den 1500 eller bytt. Så länge Vw var inblandade var dett nog en 1500.

13 Senaste redigerad av Andreas90 (2015-09-02 10:02:28)

Så länge de inte är en 1200 så e ja nöjd!!  Default/yikes

Men verkar ju vara en salig blandning den här motorn...

14

Frederik skrev:

1300/1500/1600 toppar/cylindrar passar väl alla samma block (och har lutningen på insuget) så man kan ju både ha behållt den 1500 eller bytt. Så länge Vw var inblandade var dett nog en 1500.

Jodå men 15 och 1600 toppar passar ju inte på 1300-cylindrar. Skruva bort en topp och mät!

15

Andreas90 skrev:

Äntligen nån med bra svar ICQ/ab

Ja den satt i min typ1 1300 -66

Men undra om de är en 1300 motor?
Den har lutade insugportar i toppen, de borde väl tyda på att de är 1300 toppar i alla fall?

Det är ju först nu vi fått tillräckligt med info för att kunna identifiera den.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Det kan ju även vara en 1500-motor!  ICQ/ad

17

Tog och öppnade den idag!

77 borr och 69 i slag...så då är det en 1300 då Default/smile


http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121021/121021-9cab74c056fc0af07520bc83a0d47755.jpg

18

Ja, då är det en 1300!