1

Jag har en bubbla 1968 som läcker växellådsolja genom bakaxeltätningen. Jag köpte ett kit med packbox, schims och packningar för att åtgärda detta (Empi 311-598-051) som ska passa min modell.
http://dalhems.se/en/p/440c75326e9a45c4 … tningssats

Men när jag skulle montera allt så visade det sig att shims-brickan för liten. Hålet på lagerlocket är ca 48 mm och de gamla brickorna var ca 51.5 mm i diameter vilket gjorde att de stannade bakom locket. Men de nya som följde med i kittet är mindre än hålet i locket vilket gör att de åker ut.

Det kan ju såklart vara så att det har blivit nåt fel när de packat kitet på fabrik, men det känns inte troligt. Någon som råkat ut för samma sak och isåfall vet var man kan får tag på shims i rätt storlek? Jag mätte upp shimset som satt där till 51.5x30x0.8mm.

2

Jag inser ju nu själv att jag har missförstått vilken bricka det är som följer med i kitet. Det måste ju vara den inre brickan som sitter direkt utanpå lagret. Tyvärr så skadade jag den yttre brickan som sitter utanför packboxen så jag behöver få tag på nya.

Någon som vet var man kan tänkas hitta sådana?

3

Det är alltså den här delen som jag saknar. Jag har letat på ebay och på de ställen som säljer VW-delar men har inte lyckats hitta den. I de kit som finns med tätning av bakaxel verkar den inte ingå.

Det börjar bli lite panik eftersom det är besiktning nästa vecka och jag behöver få ihop det här. Så alla tips på hur man kan hitta denna bricka som reservdel mottages tacksamt  ICQ/ab

Post's attachments

1896012025_3_00.jpg, 129.92 kb, 986 x 621
1896012025_3_00.jpg 129.92 kb, 206 downloads since 2015-09-01 

4

Den funkar väl mer som "slungbricka" ? (sitter utanför tätningen)

Alltså, så länge radialtätningen är hel, så kommer det ju inte ut någon olja (läckage)....
Finns ett borrat hål nederst i lagerhållaren, som ska leda ut ev läckage genom bromsskölden.

Funkar väl utan ?

5

Du kan ringa till VW Classic och prata med dem, de kan ju dessa saker väl och känner till eventuella förändringar i reservdelsutbudet, såsom packboxar, shims och o-ringar. Jag har fått tätt på mina axlar även om utbytessatsen inte såg identisk ut med de delar jag byte ut. Lycka till!

Christofer

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)