1

Jag har som för en del bekant skaffat en bay -72 som är reggad skåp - bostadsinredning 22.

Tanken är att bygga en ny campinginredning i den, likt westfalia men med egna lösningar och design.

Pga att det inte alltid finns tillgång till 220v där man slår läger tänkte jag att det är bra med kyl och kök drivet med gasol.. men efter att ha kikat runt lite verkar det ganska omständigt att installera.. samt att jag fick indikationer på att det eventuellt måste finnas med i pappren på bussen att det är gasol installerat och att om man ska regga in det är kravet att det ska vara nya grejer (vet inte om det stämmer).

Rekommendationen är att kylskåpet står mot en yttervägg, har minst 250cm2 ventilation både i över- och underkant ut genom karossen, samt att det är tätt slutet in mot bodelen. Ventilationen i nederkant måste också vara lägsta punkt så att gasen kan rinna ut.

Jag är inte jättesugen på att ta upp två stora hål i plåten... Hur har ni som åker buss med gasol gjort med installationen?

2

Jag förordar en kompressorkyl, som därför går på el hela tiden, och ett löst gasolkök med liten tub. Då behövs ingen besiktning och du behöver inte ta upp hål för ventilation.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Du tog orden ur munnen på mig kee  ICQ/ab

Kombi 231 -67 "Duvan" Dove Blue
Bubbla soltakare -59

SÅLDA...alldeles för många

What we do in Life, echoes in eternity

4

Har funderat på detta jag med. Men det känns som att det inte är värt krånglet och risken som det ändå innebär att ha gasol. Idag så finns det ju så mycket strömsnåla grejer så vi kommer i alla fall klara oss ganska länge på ett rejält "camping-batteri". Med kompressorkyl och led-belysning så kommer det räcka länge, i värsta fall får man väl komplettera med en solpanel så är man självförsörjande. Men jag kanske har fel, det har jag ofta...  ICQ/ad

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

5

Jo, jag har kollat på kompressorkyl också.. men de är ju snordyra.. 9000:- för ett kylskåp.. det håller inte riktigt min budget för.. när jag gav 300:- för ett fungerande gasolkyl :-P

6

Ja ska man ha ett helt kylskåp så kostar dom väl det. Jag har mer kollat på kylboxar 25-35 liter och då ligger dom mellan 5000-7000 (Waeco) Jag ser ju fördelar med en sådan eftersom man lätt kan flytta över den till bilen om man vill eller ta med någonstans. Verkar även som att dessa håller sitt andrahandsvärde väldigt bra för dom kostar nästan lika mycket begagnade. Ber om ursäkt att jag hamna lite OT här.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

7

Du kan nog fynda ett för neråt 4-5000 nytt. Sen finns ju alltid alternativet att köpa sig ett löst aggregat och installera i ett befintligt skåp. Men just kompressorkyl är en sån här "cry once"-grej. De dyker upp på blocket ibland också.

Annars är det väl bara att sätta kapen i bussen och besiktiga!  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Slår också ett slag för kompressorkyl. Jag kanske har haft tur men har köpt både en nyare waeco kylbox (rätt praktiskt då den går att ta med extra) och ett litet äldre kylskåp begagnat och bägge fungerar prima. Enda nackdelen är att man ibland glömmer sänka effekten och fryser ölen ICQ/ae

Här är i samma prisklass som gasolkylen.
http://www.blocket.se/goteborg/Div_bat_ … mp;amp;w=3

Och ett sådant här kylskåp har jag
http://www.blocket.se/kristianstad/Kyl_ … mp;amp;w=3

9 Senaste redigerad av MrPete (2015-09-02 08:17:31)

Det är ingen fara med OT, handlar ju ändå om kylning av mat i bussen..

Den säljaren i Göteborg har jag mailat och frågat om han kunde testa funktionen.. men har inte fått svar.. får ta och ringa istället, är ju inte så långt att åka heller.

10

De som fanns på blocket i Göteborg var sålda tyvärr..

Seasea har kompressorkyl för runt 4000:- men det är ändå ganska saftigt..

11

Denna kanske du har kollat upp:
http://www.blocket.se/goteborg/Gasolkyl … =6&w=3

Annars är det väl vanligt att bussägarna kör den här typen av lösning, brukar dyka upp på blocket för vettiga pengar ibland.
http://www.legoelektronik.se/sortiment/ … 00egp.html

Sista varianten tilltalar mig när det blir mer flexibelt, vet flera som kastat ut fasta kylskåpet för att det tog för mycket plats.

/foppa

12

gasolkyl har jag en redan... men börjar fundera på om man inte ska försöka hitta en med kompressor istället.. vill inte gärna ta upp så stora hål i karossen för ventilation till gasolkyl...

13

Aha ok, hade inte koll på skillnaden där. Får väl skylla på att jag inte har skaffat någon buss, än...  ICQ/ag

/foppa