1

jag är ny på forumet och sitter och väntar på mitt nyborrade block så jag kan börja bygga. Har tänkt 94 cyl och strokad. Tar gärna emot tips då jag inte kört typ 1 sen 80 talet.

1303s-74
1303s -73
Typ 1 - 61

2

Börja med:

Vad ska motorn sitta i? bubbla? buss?

Vad är användningsområde? gata, strippen, dra husvagn?

Vad är prio 1? Max effekt? Körbarhet, hållbarhet, driftsäkerhet?

Vad har du för budget? Uppenbarligen inte bara penselrenovering då du insett att man ska börja med att ar-borra blocket!

Skulle säga att tjockväggiga 92:or med 76-78mm vev är ett trevligt ursprungsläge, sen topplock efter användningsområde, förgasare utifrån motorkubik, ventilstorlek och användningsområde, kamaxel och vippor väljer du utifrån vad topplock flödar och tänkt varvtalsregister.

3

Blocket är redan borrat till 94 och jag har en bättre begagnad cyl.sats som jag tvekar att använda. Har även weber 48 IDA från 80 talet. Det är en bagge från 1970 som är tänkt att användas både på gata och kanske även i race.

1303s-74
1303s -73
Typ 1 - 61

4

ok, använd 94:orna eller tjockväggiga 92:or som jag skrev ovan.. De är 92 invändigt men som 94:or utvändigt = tjockare gods som håller bättre. Vid seriöst motorbygge stresshonar man cylindrar med tex sunnen.

Du var intresserad av de topparna jag hade (044:or) som dock redan är sålda.. Kika på Cb performance mini wedge, de flödar runt 180cfm har jag för mig.. ska du ha ut över 200hk behöver du nåt värre, tex cb:s ultra wedge.. man får tänka på att en gatmotor behöver kylning.. vilket många race-toppar har ger för lite av för gatkörning. 42-44mm insugsventil känns väl ganska lagom.. tyvärr har de flesta eftermarknadstoppar onödigt stora avgasventiler.. men det får man väl leva med om man inte vill köpa custom.

Ida:er är bra, då slipper du tänka på om förgasarna räcker till.. Se till att kolla eller få dem kollade.. byta spjällaxellager, kolla acc-plunch och stång så att de inte glappar eller är otäta. spjällen ska gärna vara hyffsat täta när de är stängda med. Det finns renoveringssats från en som heter alfa1750 på ebay (han har allt till webrar).

Se till att köpa korta insug till förgasarna, iaf om du vill kunna åka med stängd motorlucka. Filter är ett gissel.. svårt att få plats med tex stora K&N.. finns sockar tex piperX, ramair m.fl.

Ska du varva lite är det bra att balansera vev med svänghjul, koppling och remskiva.. stakar och kolvar viktas, gärna mindre än 1gram skillnad.

5

Ok, jag får anledning att återkomma! Behöver en ny motviktsvev som är smidd balanseras eller är den"klar". Har du förslag på fabrikat med hög kvalité?

1303s-74
1303s -73
Typ 1 - 61

6

Det är inte alls säkert den är bra balanserad från fabrik... tyvärr.. Gå runt hos mekaniska verkstäder och kolla om de kan balansera vev etc.. större chans att få bra pris än hos bilfirmor.. då de troligtvis ändå lämnar till mekanisk verkstad.. hör med folk som pysslar med racing i din närhet. För några år sen kom jag undan med 2500:- för balansering av helt vevpart samt lättning av svänghjul..

Ang. vev så vet jag inte.. de flesta eftermarknadsvevar tillverkas i Kina.. DPR och Demello är bra, de svetsar motvikter och stroke:ar originalvevar.. men då får man köpa från Usa med vad det innebär.

7

Äntligen har jag mitt block nyborrat ICQ/ab  Nu börjar jakten på delar. Har tittat på jp motorsport. Kan deras toppar vara värda pengarna?? Känns väldigt dyra. Eller ska jag satsa på cb 1543 med 44/37 ventiler. Då jag redan har insug till mina 48or? Vill ha bra klipp i bilen och tittar även på 82 mm:s vev istället för 76. Finns för mycket att välja på ICQ/ag

1303s-74
1303s -73
Typ 1 - 61