1

har varit ute och kört med min bubbla ett par dagar nu , och den har gått skitbra , men idag helt plötsligt så började den gå på tre cylindrar  stiftet för blött och  så jag provade byta stift och tändkabel men den går fortfarande på 3   någon som har en lösning eller tips och råd ?

2

Det började min också göra. Ska testa ha bilen igång och ta bort en tändkabel i taget och se vilken cylinder som inte går. Sen kollar jag om jag får gnista där. Finns gnista så kollar jag komp. Finns ingen komp så får jag väll kolla ventilspelet och be till Gud att det inte rasat..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

3

Floodi skrev:

har varit ute och kört med min bubbla ett par dagar nu , och den har gått skitbra , men idag helt plötsligt så började den gå på tre cylindrar  stiftet för blött och  så jag provade byta stift och tändkabel men den går fortfarande på 3   någon som har en lösning eller tips och råd ?

NGK-stift?

4

Nya hippa färgglada tändkablar?

Jag har nu vid några olika tillfällen upptäckt för egen del och på vwänners bilar, att det blir glappkontakt mellan tändkabeln och "tändhatten" det kan hjälpa att skruva loss hatten, klippa av ca 10mm av kabeln och skruva in hatten i kabeln igen. Jag har också sett att de små låsringarna i hattarna, som skall greppa om tändstiftets gängade lilla toppskruv, att dom små låsringarna blivit slappa eller helt ramlat bort, då går bilen i bästa fall på tre cylindrar...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

har exakt samma problem och har följt Björns råd, men tyvärr går den fortfarande illa, märkte även att motorn blev varmare på vänstersidan än högersidan

6 Senaste redigerad av Floodi (2015-08-09 14:25:17)

Vipparmsaxelns ena skruv  har gått av hur fan löser man detta på lättast sett

7

Du måste väl försöka skruva loss den del som sitter i toppen för att byta? Har den gått av jämns med där den blir 8mm ?

Gubbjävel; dvs originalfantast

8

Den har gått av långt ner så det blir jävligt tufft att få bort den tror jag

9

Hm, då har även gängorna rykt i toppen?

Gubbjävel; dvs originalfantast

10

Jag fick iallafall ordning på mitt problem. Brytaravståndet var inprincip lika med 0. Konstigt att den gick alls, var kanske mer slitet på ena.. Justerade och nu går den bra!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

11

fick bort den jäveln
men nu letar jag efter en ny vipparmsskruv  har aldrig sett en sånn innan har bara sett den som är hel på bilden
någon som har en liggandes

Post's attachments

bild(7).JPG, 187.41 kb, 1632 x 1224
bild(7).JPG 187.41 kb, 137 downloads since 2015-08-09 

12 Senaste redigerad av Fats (2015-08-09 20:19:16)

Menar du pinnbulten?
Finns för 39:-
http://www.classicvw.se/pinnbult-vippar … ts_id/3979

13

gängpajj i toppen .  plus att pinnbulten var konisk  den jag fick tag i , och inte den gamla

14 Senaste redigerad av Kurtivan (2015-08-30 07:00:49)

Lite längre ner i denna tråd http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 18&p=3  står hur jag löste mitt problem...

Gubbjävel; dvs originalfantast