1

Har beställt sänksatser av typen "puma", och sökt runt på nätet ang. montering.
Ser då att det finns en hel del olika sätt att gå tillväga.

Jag vill helst undvika att kapa i framvagnen mer än nödvändigt.

Centrumklumpen är ju svetsade på tre ställen runtom röret.
Finns några olika metoder för att lösgöra centrumklumpen från röret, så att den går att justera.
Jag fastna för metoden att man slår loss centrumklumpen efter lite uppvärmning.... Och sen kapa upp spåret.
(hur é dé ? spåret ska kapas neråt när man sänker va??)

Någon här som har tips och erfarenhet av operationen.. ICQ/ab

Post's attachments

Bay beam (2).jpg, 97.5 kb, 684 x 684
Bay beam (2).jpg 97.5 kb, 197 downloads since 2015-08-29 

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

2

Centrumklumparna är inte svetsade, dom sitter bara med en bult och tre jättestora "körnslag"

Jag har provat både "värma och slå i sidled" metoden, och att borra ut fästena.

Det är snabbare och smidigare att borra, men det kan bli svårare att justera sen, så vart det för mig iaf. Dels för att jag inte kunde "jucka upp" klumpen så mycket, det blir ju bara nån cm fram och tillbaks, i samma spår. Sen när man svetsade plåtar över hålen så är det lätt att det drar ihop sig lite och klämmer.

Därför rekomenderar jag att värma och slå åt sidan metoden.
Då vidgar sig röret lite samtidigt, så det blir lättare att justera. Och man har inget att svetsa igen ICQ/ab
Men man får slå så in i helvete..... ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3 Senaste redigerad av michaelth (2015-08-30 10:34:46)

en del förespråkar låta framvagnen sitta i .. jag hade min lös stående på en träkloss.. sen stoooora släggan och ge på. ett tjockväggigt rör eller axel är bra. tänk på att fjäderpaketen skall i på samma sätt som innan dvs v sida av paketen  skall vara på vänster sida.. så man inte vrider dom på andra hållet..... märk enklast med ett snitt med vinkelslipen i ena änden.. skriv upp vilken ICQ/ad  sedan buntband runt dom kladdiga  paketen.. eller dra ut med ena sidans bärarmar....buntband glider undan senare vid monteringen.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Jag tycker det verkar enklare att borra ur presspunkterna. För så hårt som mittklumpen sitter trots bortborrade pressar, så kan jag inte ens föreställa mig hur hårt den sitter om man inte tar bort dem! Default/yikes Sen filar man bort ev grader och svetsrester som blir, Att klumpen kan röra på sig efteråt kollar man innan man monterar tillbaks.

Detta tycker jag är enklast, men det finns ju å andra sidan de som sänker bussar utan att ens plocka väck framvagnen från fordonet, och det borde ju rimligtvis vara ännu enklare!  Default/yikes  Själv värdesätter jag en god arbetsställning, för att kompensera för eventuellt klåpande vid själva meket.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Det går såpass fort att plocka bort framvagnen, så jag tycker inte att man tjärnar in nån tid på att ha kvar den. Det tar bara längre tid att få dit sänksatserna.

Jag slår alltid bort mittklumpen utan att borra ur försänkningarna eller att värma. Jag har ett rör som jag svetsat igen ändarna på.

Det viktigaste är att ha en riktigt stor slägga. Mittklumpen släpper efter tre fyra slag, sen motionerar jag den fram och tillbaka några gånger innan jag svetsar dit sänksatserna.

Det viktigaste är nog att motionera efter att man svetsat. Röret drar ihop sig en del.

Ett tips är att ta en lång M14 hjulbult och svetsa på ett 1m långt rör. Sedan gängar man i det och motionerar sänksatsen upp och ner..

Efter det orkar man justera sänksatserna för hand.

6

Jag gjorde så att jag borrade ur körnslagen på det övre röret då de är tillgängliga.. då var det lätt att slå centrumbiten åt sidan. På det nedre röret borrade jag bara det synliga körnslaget, de andra sitter under fästet..

Var inte så farligt att slå loss det.. la dit sänksatsen och markerade hålet.. borrade längst upp och kapade ur biten mellan med vinkelslip. Sen använde jag bandslipen genom hålet för låsskruven, väldigt smidigt att ta ner körnslagen och lite runtom inuti rören.

Jag fick aldrig tagit speciellt många foton under tiden jag gjorde det tyvärr.. jag som sa att jag skulle skriva en how-to.. sorry..

7

Ang vilket håll du ska ta upp hålet.. titta åt vilket håll länkarmarna vrider sig när bilen fjädrar ihop.. det blir uppåt från upsprungligt hål om du tittar på framvagnen bakifrån.. så det inte blir fel och du höjer bussen istället.

8

Var försiktigt med gängorna i mittklumparna om det ska motioneras med ett långt skaft, det är ganska lätt att sabba dom.
Jag brukar knacka med en hammare på utsidan av torsionsrören (runt mittklumparna ) för att det ska gå lite lättare att justera sänksatserna. Visserligen har jag även svarvat ner dom men efter att sänksatserna blivit faststekta brukar det ända krävas lite justeringar.
Jag knackar även lite med ett drivdorn o hammare i långspåret för att göra röret lite större innanför det svetsade fästet till hjälpstyrarmen.

9

Verkar som att jag är den enda som kapar upp röret innan operationen med mittklump och sänksatser, sätts igång? Enligt mitt tycke enklast att jobba med grejerna löst, dessutom har man ju ett bra tillfälle att smalna av framvagnen på en gång. Jag kanske borde känna mig dum nu, men det har inte ens slagit mig att göra det med rören intakta. Default/yikes

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Ska man ändå korta framvagnen finns ingen mening att banka loss.. men man måste ju ha nya gavlar då med..

Smartast är då att montera gavlar på bussen, lägga i rören och justera innan man loppar fast dem.. dock med jättetunna distanser så man inte får den gristight mot chassit.

11 Senaste redigerad av michaelth (2015-09-01 18:29:07)

På det nedre röret sitter ju fästet färmstyrarmen över pressningarna.. Borrar man bort  mittbitenhar man hål att stänga till..  kortar man rören kan man ju kapa bort mittbiten. Och sedan satta i en press och pressa loss mittbiten i nedre röret..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Man måste ju inte byta gavlar för att smalna av framvagnen, men man kan smalna av mer då. Faktum är att du kan ta ca två tum utan att byta gavlar. Sen att de flesta gör det ändå är förmodligen för att det blir enklare.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Hur kortar du framvagnen utan att byta gavlar? Det går väl inte att ta i ytterkant på rören?

14

Nej, men man slipar upp svetsarna mellan rör och gavel, och sen skjuter man dem inåt så rörets mynning ligger kant-i-kant med gaveln. Men nu när jag tänker efter så kanske inte det går på en kulledsframvagn då röret har större diameter längst ut? Jag har bara gjort just kortningen på ledbultsframvagnen och där kan man enkelt göra så. Men det är ju klart mer jobb än att montera nya gavlar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't