1

Tänkte att jag skall höra om det finns någon här som kan ge mig lite råd. Har nu snart kört 100 mil med min buss i år, och tycker jag har fått ordning på en hel del detaljer. Men från bakaxeln hörs det lite ljud som jag inte gillar. Jag tror det är två ljud, ett lite dovare "klonkljud" som jag tror kan komma från det främre växellådsfästet. Jag är ganska säker på att det är original från -67, så det behöver nog bytas. Detta dovare ljud uppstår nog mest vid start, alltså från stillastående, men inte då man växlar vidare uppåt. Det andra ljudet är ett knäppljud som låter lite mer metalliskt, och det uppstår oftast i samband med att jag släpper upp kopplingen efter att ha lagt i ettan resp. tvåan. Tror inte att jag hört det på trean eller fyran, kanske för att belastningen då är annorlunda. Jag har fått för mig att det kanske är något som inte är 100% där axlarna går in mot kronhjulet, men vet inte hur det funkar där, så det är bara en amatörmässig gissning. Har dock hört att det är något där som skall skimsas in för att det skall funka bra. Då jag hissar upp bilen baktill och roterar hjulen tycker jag att det knäpper från växellådan. Vet liksom inte vad som är normalt, men det är ju en gammal bil, så jag anar ju att det är något som är slitet. Jag kan ju tillägga att reduktionsväxlarna mår bra, den ena är gammal men utan glapp, och den andra fick fyra helt nya lager i våras. Bägge har fullt med olja. Någon som har råd att ge?

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

2

Jag hade problem med att skruvarna som håller reduktionsboxarna mot svärden glappade upp ett tag. Då klunkade det till varje gång man bytte körriktning framåt och bakåt. Tänkte eftersom du verkar haft loss dem kanske kolla så att de är åtdragna ordentligt.

3

Nja, bultarna sitter fast ordentligt, och ljuden har inget samband med fram- eller bakåtkörning, utan vid växling på de första växlarna (alltså främst 1:an och 2:an). Det är alltså precis då man lagt i någon av dessa växlar och axelererar iväg som ljuden uppstår. Det dova klonkljudet hörs då man släpper upp kopplingen (från det att bilen står helt stilla) på 1:an, då brkuar det klonka till (tror som sagt att det kan vara växellådsfästet, så det oroar jag mig inte så mycket för). Det metalliska ljudet är dock lite mer obehagligt, även om det inte låter så högt Default/yikes . Det hörs strax efter att man släppt upp kopplingen, tror främst på 1:an och 2:an. Jag misstänker alltså växellådan snarare än reduktionsväxlarna, är det någon som är guru på dessa lådor?

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)

4

Prova titta bakifrån på bilen när nån kör iväg, är växellådsfästena riktigt kassa kan man se att motorn rör sig onormalt mycket vid acc och växlingar.

Jag bet i det sura äpplet och lämna in min låda för total genomgång i vintras, kostar en slant men sen funkar den ju grymt bra efteråt!

Mats Herrlander i Bjärred sysslar med sånt,
Hans Landelius i Södertälje
Sen tror jag där är nån åt Blekinge hållet och nån i Västerås vad jag vet som också åtar sig sådana jobb.
Krävs en del kunskap och specialverktyg för att göra iordning på rätt sätt.

5

Ja, växellådsfästena tänkte jag byta nu i vinter oavsett, det kan aldrig skada. Då kanske jag får bukt på klonkljudet. Att lämna in lådan har jag också funderat på, men det kan ju som sagt dra iväg. Har redan lagt en hel del pengar på renovering av motorn, men den går ju som en klocka, och det kan det ju vara värt. Tänkte mest kolla om det fanns några bra tips på detta forum för en egen diagnos av problemet. Har fått många riktigt bra råd och tips här med andra problem på bussen  ICQ/ab

- Första bil vid 18 års ålder var en VW bubbla 1200 -65
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:- ICQ/ac
- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)