Tänkte att jag skall höra om det finns någon här som kan ge mig lite råd. Har nu snart kört 100 mil med min buss i år, och tycker jag har fått ordning på en hel del detaljer. Men från bakaxeln hörs det lite ljud som jag inte gillar. Jag tror det är två ljud, ett lite dovare "klonkljud" som jag tror kan komma från det främre växellådsfästet. Jag är ganska säker på att det är original från -67, så det behöver nog bytas. Detta dovare ljud uppstår nog mest vid start, alltså från stillastående, men inte då man växlar vidare uppåt. Det andra ljudet är ett knäppljud som låter lite mer metalliskt, och det uppstår oftast i samband med att jag släpper upp kopplingen efter att ha lagt i ettan resp. tvåan. Tror inte att jag hört det på trean eller fyran, kanske för att belastningen då är annorlunda. Jag har fått för mig att det kanske är något som inte är 100% där axlarna går in mot kronhjulet, men vet inte hur det funkar där, så det är bara en amatörmässig gissning. Har dock hört att det är något där som skall skimsas in för att det skall funka bra. Då jag hissar upp bilen baktill och roterar hjulen tycker jag att det knäpper från växellådan. Vet liksom inte vad som är normalt, men det är ju en gammal bil, så jag anar ju att det är något som är slitet. Jag kan ju tillägga att reduktionsväxlarna mår bra, den ena är gammal men utan glapp, och den andra fick fyra helt nya lager i våras. Bägge har fullt med olja. Någon som har råd att ge?
- Ägde i 20-årsåldern en pickup 1967, sålde för 700:-

- Har sedan 20 år en VW-buss från 1967 (stått avställd i 15 år, nu rullar den igen!)
. Det hörs strax efter att man släppt upp kopplingen, tror främst på 1:an och 2:an. Jag misstänker alltså växellådan snarare än reduktionsväxlarna, är det någon som är guru på dessa lådor?