Kul att det går framåt ! 
En liten uppdatering. Har Ängnat lite tid åt tjejens bubbla så den gick igenom besiktningen. Hade lite rost att laga, man såg mycket av asfalten bredvid pedalstället samt ett flertal mer ställen som (ful) lagades på grund av tidsbrist.
Sen blev det lite gjort på ghian med. Ventilation till ventilkåporna inkoppling av bränslepump slutmontering av förgasare, olja i växellådan mmm Gjorde en panel för bränsle attiraljerna. i brist av tid stripade jag den med klibbor istället för färg. går ju lätt att ändra när jag tröttnar på det.
Sen skulle jag koppla in givaren till oljekylen, vilket visade sig vara fel diameter, (kopplas in på olje slangen) Får leta delar imorgon.
Hej!
Trevligt, det börjar närma sig inkörning.
Såg bubblan utanför idag.
Håkan
Hej!
Trevligt, det börjar närma sig inkörning.
Såg bubblan utanför idag.Håkan
Tjenare håkan! Stanna till nästa gång så får du en kaffe och kanske lite däcksparkande i garaget 
Gör jag gärna.
säg till om du behöver hjälp någon kväll. Har flyttat in till kalmar och bor på vintergatan. Knappt 500 m från ditt garage.
Håkan
Idag har varit en STOR dag. Thomas som byggt motorn kom upp till kalmar för att hjälpa till med det sista finliret och uppstartandet av motorn.
Efter att den fått olja i hela systemet hoppade den igån..
Lite krabb med en ventilkåpe packning, laddning som bråkar. Men första turen närmar sig!!!
Riktigt fin ghia du har.
Trevlig pratstund vi hade påvwimporten igår också, hoppas du kommer till Airmeet med ghian i juli.
Och kom ihåg vad vi sa, ingen dagstur utan helhelgs vistelse 
En seriös fundering: kan du ta en närbild av främre blinkers åt mej? Hur ser de ut o hur sitter de fast?
Riktigt fin ghia du har.
Trevlig pratstund vi hade påvwimporten igår också, hoppas du kommer till Airmeet med ghian i juli.
Och kom ihåg vad vi sa, ingen dagstur utan helhelgs vistelse
Alltid trevligt med lite vw snack 
Körde hem ghian idag så det blir lättare att komma iväg till besiktningen. Trevlig tur men gaspedalen har inte lika mycket spel som länkaget till förgasarna vilket resulterade i att bara 2/3 av gasen används.
kanske lika bra inför besiktningen !
Hoppas på airmeet men får se hur det ser ut med tiden.
25hpman
Här kommer lite bilder på infästningen på fram blinkers

"Du har tyngst grejor att hämta, kommer du ihåg?" Var detta medelande till mig 25hpman?? vet inte av några delar tror jag!
Hej, grym Ghia:)
Har du svetsat fast blinkersen själv? mina satt med två muttrat var, en cromad del mot karossen sedan cromad ring som håller fast glaset med två skruv...
mvh Mazan
Nej, det inlägget var till Lasslo som började jiddra om grejor han skulle ha. Nej, vi har inga såna affärer.
Jag som trodde att de tidiga ghiorna hade som en kromad strut som höll i glaset o som var skruvat på samma vis som din. Som på en 60-63 års typ 2, fast då med vattenavrinningshålet nedåt förstås. Men det var kanske bara de riktigt tidiga bilarna 55-57?
Vattnet kanske inte rann av som det skulle, så man skippade struten o valde sarg istället. Lamphållaren är ju definitivt från 1958 eller senare, för detta året introducerades ju flatstiftsanslutningar.
Mazan, din blinkers är för 1960 - 63, tror jag.
Din ghia är väl "stylad" för att se modernare ut, det var väldigt vanligt förr.
Nej, det inlägget var till Lasslo som började jiddra om grejor han skulle ha. Nej, vi har inga såna affärer.
Jag som trodde att de tidiga ghiorna hade som en kromad strut som höll i glaset o som var skruvat på samma vis som din. Som på en 60-63 års typ 2, fast då med vattenavrinningshålet nedåt förstås. Men det var kanske bara de riktigt tidiga bilarna 55-57?
Vattnet kanske inte rann av som det skulle, så man skippade struten o valde sarg istället. Lamphållaren är ju definitivt från 1958 eller senare, för detta året introducerades ju flatstiftsanslutningar.
trevlig info, mer än vad jag vet. Vet inte om det är riktigt orginal heller, det händer ju lite med en bil på 50 år när folk skruvar.
39 2011-07-05 07:58:22 Senaste redigerad av mazan (2011-07-05 08:09:45)
så här ser min ut, bild på en annan bil fast likadann.. ser ut som dom gör på alla andra 58 samt 59 ghior som jag set blivit renoverade ..
Jag ska konsultera en besserwisser innan jag kommenterar vidare...och , ja, det finns fler. 
Jag ska konsultera en besserwisser innan jag kommenterar vidare...och , ja, det finns fler.
Ha ha låter bra det... 
"nya" blinkershuset kom med karossnummer 22922, vilket betyder tidigt på hösten 1957. Från vad jag kan förstå innebär det att tidiga 58:or kan ha äldre blinkers.
Besserwisser :-)
Älskar detta, alltid kul och givande att få lära sig nya saker.. Tack Tobias.
Men hur var det med strut kontra sarg som denna gröna ghia har då?
Men hur var det med strut kontra sarg som denna gröna ghia har då?
Jag tycker det ser ut som att det är svetsat av tidigare ägare säkert, jag själv kommer att lacka min strut i samma färg som bilen då jag inte hittat på nya såna, men crome ringen blir detsamma dvs cromad.
Nu har ni nog fått lite fel för er. Jag lägger upp bilder imorron på de olika alternativen. O jag som inte kan ett "skit" om ghia...
hur svårt är det att hitta sådana blinkers kompletta i någotsånär skick.. behöver mao inte vara mint.. 2 st... gärna den enkla utan massa krom 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Köp då ett par buss-blinkers...samma sk nästan, kallas "jungfru-bröst"
Från www.kglowlightregistry.com
Lowlights had essentially 2 versions of front indicators
1. Turret Type
The first version fixed onto a 'turret' which was integral to the front wing It was made up of a chrome bulb holder (similar to the early oval/type 2 assembly), a semi-conical chrome-plated steel outer trim with a rubber seal between the outer trim and body surface at its base, and a Hella lense
2. Non-Turret Type
From chassis 2 103 015 (03.10.5, Karmann began using front fenders without stamped turrets, onto which screwed chromed die cast turrets
Är det till nån hjälp i blinkersfrågan?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Lite grann. Då kan man fråga sej, vad denna gröna ghia har för nåt då?
Sen fanns det ju minst 2 utförande på den tidiga krom-konen.
Ok, lite bilder från min NOS samling då...



Som ni ser, har det funnits strutar med både runda o trekantiga hål. De rund kom nog först, men då ytspänningen på vattendroppen gör att den inte gärna rinner igenom ett runt hål, blev väl dessa trekantiga istället.
Plåtkonerna är för insvetsning i skärmen, men dessa stämmer inte mot struten. Lite konstigt det där. 
