Vill ni ha en billigare försäkring till er veteran VW ska ni teckna via MHRF http://www.mhrf.se/forsakring
Allt ni behöver göra är att bli medlem i en ansluten klubb, ex. VWHK www.vwhk.se
Fordonet ska ägas och brukas uteslutande i hobbysyfte och får inte användas som bruksfordon. Det innebär bl.a. att det inte får användas för körningar till och från arbetsplats och att det inte får användas som ersättningsfordon för ett bruksfordon. En enstaka körning till jobbet för att visa den fina bilen för arbetskamraterna är OK - men inte ta bilen till jobbet för att vardagsbilen är på service! Det skall alltid vara ett nöjesmoment förknippat med körningen. Traktorer och lastbilar får naturligtvis inte användas för "normalt" arbete
______
Hur kan man påstå att man gjort försäkringen för veteranbilar & sedan behöva poängtera att det måste vara ett nöjjesmoment förknippat med körningen!!! De är ju ett nöjjesmoment redan när man öppnar garagedörren och ser sin bil....
Nä vill köra min bil när ja vill hur ja vill å slippa vara oroliga att nån skadereglerare vägrar betala ut för att ja inte kunde bevisa nöjjesmomentet eller bort förklara matkassen i baksätet....
Då betalar ja hellre mina hundralappar som hel försäkringen av mina bruks/entusiast VW kostar.... Har fått bilarna fotade & kommenterade av bolaget när ja tecknade.
MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894
Det var av just den anledningen jag hoppade över denna försäkringen, det blev helförsäkring hos länsförsäkringar istället.
Bättre att ta en entusiastbilsförsäkring hos exempelvis LF. Har nyttjat den i ca 20 år och det funkar väldigt bra, tom när det skedde ett missöde med bilen så reglerades det snabbt och smidigt!
Sen räcker det med att vara ansluten till MHRF för att kunna ta försäkringen som nämns i inlägget ovan, inget krav på medlemskap i VWHK.
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Jag blev nekad helförsäkring på bussen, fick bara trafik på vanligt bolag. De tyckte värdet var för högt på dessa fordon och hänvisade till entusiastfordonsförsäkring. Blev ju bra det också med en Bilsport-försäkring.
MATS
Jag har MHRFs försäkring och förra sommaren då motorn skar 50 mil hemifrån frågade de; Var vill du transportera bussen? Hrm? svarade jag och väntade mig ett nej men till närmate verkstad.
Nej de skickade en bergningsbil och lastade bussen, vi fick hyrbil och körde hem. Dagen efter kom bergningsbilen till mitt garage hemma.
Notan slutade på 500 kr i självrisk
Så jag är verkligen nöjd med den försäkringen.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss