1

Hej har en -77 Pickis med 2 liters insprutare som har stått stilla i 15 år, försöker nu få igång den, men det finns ingen gnista på stiftena, vad har expertpanelen för tips ang detta?
Själv är jag ingen expert på elektronikbiten!
Ös på med alla möjliga tips då blir jag glad

2

Jaha...
De vanligaste svaren på sådana frågor är ungefär följande:

Kolla brytarspetsarna, jag vet inte hur stort gapet skall vara på din motor, men 0,4mm brukar det vara på de flesta typ1 i alla fall. Kontrollera status på brytarspetsarnas kontaktytor, om det finns brännmärken tyder det på att kondensatorn är kass.
Kontrollera tändspolen, du kan ohm-mäta, enligt bifogad figur, eller koppla ett tändstift direkt till spolen, jorda stiftet med en startkabel, om det nu funkar skall du få fyra gnistor per varv.

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/ignition_coil2_zpsee193265.jpg

Sedan kontrollerar du att tändkablarna är hela och fina, att "tändhattarna" har kontakt med kabelns kopparkärna samt med tändstiftens anslutningar.
Sedan skall du ha nya tändstift, helst Bosch!
Fördelarlocket skall också kontrolleras, liksom rotorn, att rotorn får kontakt med de fem(!) kontaktytorna inne i locket.

Rotorn på typ2 är värd ett extra kapitel, då vissa modeller hade/har ett övervarvningskydd inbyggt i rotorn, en kontaktgrunka som påverkas av centrifugalkraften och då bryter strömmen till tändstiften vid ett visst varvtal. Här kan du ju ha ett problem, om du nu har denna typ av rotor, det kan ju vara så att du fått något vajsing på den, dålig kontakt, oxid eller så. Du kan ju faktiskt börja med att lyfta på locket och kolla din rotor!!
Jag jobbade för många herrans år sedan på en brandstation, och där bytte vi ut rotorerna på dubbelhyttarna så att man fick litet fart på bilarna under blåljuskörningar till pizzerian... ICQ/ad

Sedan brukar vi väl säga att tändspolar, kondensatorer och tändstift är förbrukningsvaror som borde ha ett "bäst före datum" och det kan i hög grad även gälla tändkablarna.

Om vi nu skall "ösa på med alla möjliga tips" och om du sedan skall lita på "Roy och Rogers Bilservice" så måste du också se till att fläktremmen inte trasslat in sig i dragkroken! ICQ/ae

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

En sak till:
Batteristaus?
Om batteriet är så där "halvdåligt" går all energi åt till startmotorn under startförsöken, det blir inte så många ampere kvar till tändspolen, och då blir det ingen gnista.
Så försök gärna med startkablar från annan bit för att få litet mer effekt!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Grymt Björn! Jag har provat att koppla en tändkabel direkt på tändspolen sen jordat stiftet på lämpligt ställe på motorn. Ingen gnista då. Men det du säger ang batteriet så tycker jag det inte är nån större fart på de, ska prova med starthjälp från min andra bil. Återkommer.. Tack så länge

5

Grymt Björn! Jag har provat att koppla en tändkabel direkt på tändspolen sen jordat stiftet på lämpligt ställe på motorn. Ingen gnista då. Men det du säger ang batteriet så tycker jag det inte är nån större fart på de, ska prova med starthjälp från min andra bil. Återkommer.. Tack så länge

6

På min pickup så måste jag släppa tillbaka nyckeln ca 2 millimeter när jag malar. Glapp i tändningslåset... Så håller ja fullt åt höger så har ja ingen gnista, men släpper lite så startar den direkt. Testa det ICQ/ab

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

7

Gahmen skrev:

På min pickup så måste jag släppa tillbaka nyckeln ca 2 millimeter när jag malar. Glapp i tändningslåset... Så håller ja fullt åt höger så har ja ingen gnista, men släpper lite så startar den direkt. Testa det ICQ/ab

Ja just det, ett ganska typiskt fel på gamla VW, och troligtvis på andra bilar också.
Kolla med en voltmeter eller testlampa, helst voltmeter, om och vad för spänning du har över tändspolen vid startförsök.
Men glöm inte rotorn!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Aerosport skrev:

Grymt Björn! Jag har provat att koppla en tändkabel direkt på tändspolen sen jordat stiftet på lämpligt ställe på motorn. Ingen gnista då. Men det du säger ang batteriet så tycker jag det inte är nån större fart på de, ska prova med starthjälp från min andra bil. Återkommer.. Tack så länge

En startmotor drar i storleksorningen bortåt 80-100 ampere på en modern personbil med 1,5-2 litersmotor läste jag nånstans, kanske mer om motoroljan är kall och trög. Om du har en diesel multiplicera med 1,5... men det har du ju inte i just den bilen.
Tändspolen tillsammans med tomgångsventil och chokeelement förbrukar på min 1600 AS-motor omkring 1,5 A så det är ju en viss skillnad!
Glöm inte att låta bilen du kopplar startkablarna på vara igång, gärna på litet högre tomgång!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Har provat med en annan tändspole, bytt tändkabel, fördelarlock, brytare,ställt in brytare 0.45. Bytt rotor, bytt kondensator, provat att lägga konstant plus till tändspolen för att utesluta att tändningslåset kärvar, men ingen jävla gnista så långt ögat kan se.. Va fan gör jag för fel???

10

Mäter upp jord och ström på spolen, men det är 3 jord kablar och 2 strömkablar till den får ta å mäta upp varje kabel för sig å se vad dom har för uppgifter ena går iaf in i databoxen undra om den styr tillslaget till soppapumpen? Tycker detknappt har luktat nån soppa heller när jag har dragit runt motorn.. Hör ingen soppa pump som surrar heller för den delen kan nån på rak arm redogöra för mig vilka uppgifter dessa kablar har??

11

Det går en (grå?) från minus på tändspolen till datorboxen, den styr spridarna när dom ska öppna. Du kan testa om pumpen går genom att vrida på tändningen och sedan trycka på "flärpen" på luftmassemätaren som sitter inne i luftburken, då ska pumpen surra.
Kolla även uppe vid dubbelreläet, det ska gå in en brun kabel i kontaktstycket tillsammans med alla dom vita, typ 8 stycken. Den lilla bruna jäveln hoppade loss för mig en gång vilket resulterade i att bilen va stendöd...

Baywindow 2.0 -76 campinginredd
Vw T3 Buss -89 Coach

12

Det är inte ovanligt att kontakterna i tändningslåset går sönder heller... Men du hade ju kopplat direkt...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Känns som det flera fel med i bilden här.. Om man kopplar direktström alltså + och - direkt från batteriet till tändspolen å kör startmotorn med ett fräscht batteri. Får jag ingen gnista då. Så ligger ju felet nånstans mellan tändspolen----->tändstiftet.
Måste va ett jordfel nånstans.

14

Bild

Post's attachments

image.jpg, 185.14 kb, 640 x 1136
image.jpg 185.14 kb, 199 downloads since 2015-08-22 

15

Den svarta övre är + från tändningen
Den gröna + vad har den för uppgift?

Den grå/gröna - (minus) vad har den för uppgift?
Den gröna - (minus) går till brytare och kondensator
Den vita - (minus) vad har den för uppgift?

16

Aerosport skrev:

Känns som det flera fel med i bilden här.. Om man kopplar direktström alltså + och - direkt från batteriet till tändspolen å kör startmotorn med ett fräscht batteri. Får jag ingen gnista då. Så ligger ju felet nånstans mellan tändspolen----->tändstiftet.
Måste va ett jordfel nånstans.

Aj, aj, aj, så kan du inte göra!
Plus till tändspolen är ju helt ok, men inte minus!!!
Tändspolen jordas genom brytarspetsarna, det är när dessa ömsom bryter och sluter (minus-) strömmen som det uppstår en induktion i spolen som sentida blir till en gnista på stiften.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

17

Aerosport skrev:

Den svarta övre är + från tändningen
Den gröna + vad har den för uppgift?

Den grå/gröna - (minus) vad har den för uppgift?
Den gröna - (minus) går till brytare och kondensator
Den vita - (minus) vad har den för uppgift?

Svårt att veta utan att riva i kablarna. Men den gröna brukar vara minuskabeln från  brytarspetsarna, och ja, det finns svarta pluskablar! Den till tändspolen är ofta svart! Men mät för säkerhetsskull!

Har du möjligen ett diagnosuttag på din bil? VW-diagnos, en stor ful multikontakt i motorrummet? I såfall kan det vara kablar till denna.

Annars är det lätt att tro att det är anslutningar till breänsleinsprutningens elektronik, men här är jag blåst, har aldrig mekat med annat än förgasarmotorer, här lämnar jag efter en nätserve.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

En fundering till:
Har du backljus på bilen?
Isåfall kan det vara så att det går en kabel från plus på tändspolen med en hängsäkring på, som sedan går till en kontakt i växellådan, som sluts när du lägger i backen, sedan går kabeln vidare till backlamporna i baklyktorna.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-22 19:31:15)

Aerosport skrev:

Känns som det flera fel med i bilden här.. Om man kopplar direktström alltså + och - direkt från batteriet till tändspolen å kör startmotorn med ett fräscht batteri. Får jag ingen gnista då. Så ligger ju felet nånstans mellan tändspolen----->tändstiftet.
Måste va ett jordfel nånstans.


Ta av fördelarlocket, koppla en tändkabel med ett tändstift direkt på tändspolen Jorda stiftet.  Och dra  plusmatning direkt på spolen.
Om nu brytaren är sluten (stängd) , så kan du använda en mejsel och öppna brytaren försiktigt (se till att mejseln inte är jordad).
Nu ska det bildas en gnista.

Eller om du ser till att brytaren är öppen så kan du sluta kretsen med mejseln.
och när du tar bort mejseln så ska det bli en gnista.

Om det inte gör det kan det vara kondning med total kortis I (sällsynt).
Mer troligt att brytarna är felaktiga på nått sätt.

"ljushuvud"

20 Senaste redigerad av Aerosport (2015-08-22 21:25:30)

Mer troligt att brytarna är felaktiga på nått sätt.

Där hade jag felet, rookiefel nånting  satt från början brytare som va dåliga, bytte därför till helt splitternya och tog därför för givet att dessa va top, skulle ha mätt kontakten över dom tidigare, men nu blev det inte så.. Men efter att ha dragit lite fint sandpapper på dessa och rengjort med t-röd så kom äntligen gnistan, och bilen startade.

Tusen tack för era värdefulla tips, ni är guld värda

Bilen startar men går inte bra, funderar om jag har lyckats kasta om tändkablarna på fördelaren och den tänder i fel följd, hur vet jag hur dessa ska sitta?

Mvh

21 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-22 22:10:44)

1.4.3.2


Men går den och inte smäller och puffar är det nog, snarare problem med Kondning/stift/ tändspole.

Gnistan skall vara blå Och "fet", Gul = dålig kondning, ev tändspole.

"ljushuvud"

22

Där ser man, enkla fel kan tyckas vara jättesvåra.

Tändföljden är: 1-4-3-2!

Om du kopplat nån kabel fel så brukar det smälla och hacka rätt så bra.

Det finns kilometervis skrivet om detta på forumet.
Tag av fördelarlocket, se till att du kan se stora remskivan, jag har dålig koll på hur det ser ut i bussarna. Men när du har ett jack i remsivan ungefär "klockan 12" och rotorn pekar på en rits i fördelarhusets periferi ungeför klockan 1 så pekar nu rotorn på den anslutningen i locket som skall vara till ettans tändkabel. Tänk på att rotorn i fördelaren roterar hälvten av vad remsivan gör, det pekar alltså på ettan bara på vartannat varv.
Men det finns nog någon som ställt tändningen på typ2 nyligen som kan hjälpa dig.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

23

Ja det där med tändföljden är liksom lite viktigt.....hur var det nu igen. 1,2,3,4 eller.. Default/lol

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

24

Phileas Fogg skrev:

Ja det där med tändföljden är liksom lite viktigt.....hur var det nu igen. 1,2,3,4 eller.. Default/lol

My bad Volvo följden var det som jag felaktigt angav.
Om den är satt ett halvt varv fel , borde den väl inte starta/gå alls?

"ljushuvud"

25

Historia från verkliga livet.
Tecknaren och hot roddern Staffan Runhag hade VÄÄLDIGA problem med tändningen på sin -36a coupé.
Till slut fick han hjälp av en mer tekniskt begåvad vän som skrek rakt ut "Hur i helvete har du satt tändkablarna"

Staffan med sitt estetiska öga hade bara "friserat" kablarna efter snyggast dragning och hur de draperade sig galant ! !    Default/lol  Default/lol

Likt Krom Fritte var det mer show än go i vagnarna.   Vill minnas att Fritte hade Old bonanza inspikad i gillestugan i 30 år......

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------