1

För ett par veckor sedan hädade jag och installerade elhissar i min bay. Det är kanske inte så estetiskt tilltalande med två plastlådor på utsidan av dörrsidan och puritanerna kanske fnyser åt tilltaget. Men sjukt praktiskt är det, dörrsidorna var redan "förstörda" med högtalarhål och jag är nöjd med funktionen på hissarna. Det är ju en daily driver, så finishsnobberi är ute ur leken redan.

MEN, så kom man ju på en sak i efterhand, det vore ju smutt att kunna veva ner passagerarrutan från förarplats. Så några alternativ till hur detta kan uppnås har jag grunnat på. Antingen flyttar man strömbrytarna till en central plats som nås av båda, tex på i-brädan. Eller så kopplar man in ännu en strömbrytare på passagerarsidan och placerar den bekvämt för föraren. Såsom många moderna bilar har det kopplat.

Då så frågan till hur man eventuellt kopplar in två strömbrytare, som vardera har en polvändningsfunktion (upp/ner) utan att de interfererar med varandra. Jag är i dagsläget inne på att man får lov att parallellkoppla dessa två, och därför även dra dubbel kabel till dörren. Kan göra en skiss på hur brytaren är kopplad idag, så ni förstår, men det får bli senare.

Sen behöver jag då en till strömbrytare, gissar att Kjell har en del, men brytaren ska ju vara tvåpolig (sex anslutningspunkter), treläges fjädrande on-off-on. Eventuellt vill man byta ut alla strömbrytare till samma format. Kom med förslag!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Sätt knappen mitt på instrumentpanelen så nås den från bägge håll.
"KISS"

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Eller använd selfie-pinnen.. ICQ/ag

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

4 Senaste redigerad av michaelth (2015-08-21 12:40:23)

Robba någon nyare bil på brytarna.sedan en 2lefare från förarsidan tillpass motorn.
Annars en cenntral plats e väl bra.. E ju inte såååå breda dessa bussar

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

michaelth skrev:

Robba någon nyare bil på brytarna.sedan en 2lefare från förarsidan tillpass motorn.
Annars en cenntral plats e väl bra.. E ju inte såååå breda dessa bussar

Det är inte säker det funkar, det kan finnas någon "smart" elektronisk funktion i nya bilar som inte fungerar tillsammans med den gammaldags "polvändningstekniken". Men du får väl botanisera på skroten!
Du kan ju koppla ett "dubbelkommando" med en polvändande strömställare till högerdörren, och placera dubbelkommandot i vänsterdörren, men det blir en ful kabeldragning, och det blir kortslutning om en trycker uppåt och den andre nedåt... möjligen kan någon reläfunktion eller någon diodkoppling förhindra detta.
Det lättaste är nog som redan föreslagits att ha två polvändande och återfjädrande strömställare placerade centralt i bilen, eller mellan stolarna, med då endast en tvåledare ut till varje dörr. Möjligen kan du demontera de strömställare som nu sitter i dina utanpåliggande motorer och helt enkelt flytta dessa inåt i bilen och då plugga hålen på något snyggt sätt.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Porsche 911 70- och 80-tal har precis den funktionen, så ett tips är att kolla på ett elschema från dem.

7

Tack för svar!

Ja jag kan flytta dem, men då lämnar jag hål i dörren där de suttit. Plus att det inte finns något logiskt ställe att sätta dem i i-brädan. Kanske montera en egen liten panel inunder? Mellan stolarna har jag ju en gång bakåt i kupén. ICQ/ad

Insåg också att det skulle kunna bli kortis om man parallellkopplar två brytare och dessa två ställs åt olika håll. Frågan är hur troligt det är att det händer? Kanske är det inte troligt, men tillräckligt avskräckande att det känns oproffsigt att göra så?

Jag behåller det som det är ett tag till så får jag se hur jag gör. Säsongen är snart slut och med nästa säsongs start har jag nog hundra andra saker som känns viktigare... ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

8

Kanske inte så trolligt att brytarna hamnar åt olika håll, men en lätt åtkomlig automatsäkring kan ju skydda och lätt återställas om det skulle hända.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."