Tackar Larss!
Blir fetingturbo bygge av den då 
Boarding completed..
Men vars for bilden? Nytt försök.
Verkar svårare att få in en bild än att få loss ett par fastrostade bromstrummor!?

Bra sida med härlig kuriosa o värt att veta om typ4...
https://www.type4.org/technology/wiring.html
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73
Bra tips! Har just lokaliserat bensinfiltret i jakten på att få igång "rödingen".
Motorn gick iaf runt och tände tom till på startgas. Hopp finns 
Grattis!! Ska bli kul o följa utvecklingen.. Var håller du till?
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73
En fundering från en rookie. Kan Brasilians framskärmar passa 412:an? En uppenbar skillnad är att tanklocket är placerat snett bakom framhjulen men framlysen verkar vara lika. Verkar vara svårt att hitta plåtdelar på denna sida Atlanten! Nå'n som vet?
Lilljugga skrev:Ja behöver hjälp, har drabbats av läckage i ena hjulcylindern bak på 412an, var på en bromsfirma i Umeå, dom kollade och kollade, till slut hittade han en, som visade sig vara fel. Den är längre än den som sitter på plats. Vars kan jag hitta rätta grejerna? Skulle även behöva repsats till fram oken å, eller är det typ 3 ok? Alternativt är ju att bygga om bakbromsarna till nån skiv variant. Synpunkter.....
Om bilen är svensksåld och utrustad med självjusterande bromsar finns det inga nya hjulcylindrar bak att uppbringa. Byt till sköldar, backar och hjulcylindrar från en Typ 3 66-72 eller från en 411 (manuell justering).
Packningar till bromsoken finns här: http://www.vwcsp.se/product.asp?hkat=11 … =311698471
Håller på och kollar upp en del saker på 411an, bl.a bromsarna. Enligt ovanstående förstår jag att det går att få tag i repsatser men min fråga är om det även är samma bromsok på typ3 och typ4 av de årsmodeller som beskrivs i länken?
Håller på och kollar upp en del saker på 411an, bl.a bromsarna. Enligt ovanstående förstår jag att det går att få tag i repsatser men min fråga är om det även är samma bromsok på typ3 och typ4 av de årsmodeller som beskrivs i länken?
Svarar med ett citat från en vanligtvis seriös Typ3 sida...skillnaderna utesluter dock inte att packningarna skulle kunna vara samma för allihop.
Lars S
"The LATE...... type 3 caliper and rotor and pad set.....is the exact same as the EARLY VW 411 and Porsche 914 caliper.
That means that the caliper that fits a 411 or 914....TO AUGUST 1972 (meaning through the last day of July 1972)......is identical to the LATE type 3 caliper and rotor and pad set.
The caliper and rotor and pad set FROM AUGUST 1972 (which includes the month of August....and technically means its a 1973 model and would therefore be a vw 412)......DOES NOT FIT....the late type 3.
You must have the caliper, rotor as a set because the axle stub is different early to late.
The rotor part # is 411 497 075 for early (which will fit late type 3)
The rotor part # for the 412 and late 914 (which will NOT fit late type 3) is 411 407 075 B "
914 -72
412 -73
Har för mig att det finns nya bromsok till typ4
på CSP!
213 2015-08-15 22:29:05 Senaste redigerad av Rehnström (2015-08-15 22:30:13)
Skulle tippa på att det är en 1700 med 80 en gång i tiden pigga hästar... 59kw fick jag fram när jag kollade reg nr
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73
köpte mej en 412le variant idag 73a hur vet jag om de är en 2L maskin?
411/412 fanns (tyvärr) aldrig med 2L. Har nån stoppat i en sån så syns det säkrast på motornumret.
Insprutningsmodellen LE hade alltid 1.7L och 80hk...motornumret börjar med W.
Lars S
914 -72
412 -73
ah de var ju synd men o andra sidan är de väl bara cylindrar o kolvar som skiljer i volym.
Det är längre slaglängd på två liters motorn också.
...samt skiljer sej topparna åt, 1,7 tar mindre dia än 2,0 (100 resp 105mm ytterdia på cylindŕarna om jag minns rätt).
1,7 toppar kan dock fräsas upp till 105mm.
Lars s
914 -72
412 -73
ah de med topparna fattade jag, får kolla vad de finns för cylindrar till en 1700 då.
Kommer nog o plocka motorn o sälja resten då den är lite för rostig för mej.
Har inte tid o laga den just nu. så är någon sugen så sej till.
De kommer upp en annons inom kort me.
Mvh Macke
Hjulcylindrar till 412 mfl bak ute på Tradera!?
Håller på lite med mitt 411 projekt. Trodde först att växellådan var trasig då ingående axeln i växellådan var intryckt och stack ut i framkant på lådan. Nu visade det sig att det inte är något fel. Man ska alltså ta bort en täckplugg, skruva bort en mutter och ta bort en låsbricka och sen går det att dra ut axeln en bit så att man när man ska ta ur motorn bara behöver sänka den rätt ner utan att bry sig om ingående axeln, mycket smart!
Nu är det så att brickan saknas, den ska både låsa på axeln och i växelådshuset så att axeln varken kan åka för långt in i svänghjulet eller nöta i täckpluggen. Så är det någon som har en sådan bricka är jag intresserad av en. Har inte lyckats få fram Vw numret på den ännu.
Håller på lite med mitt 411 projekt. Trodde först att växellådan var trasig då ingående axeln i växellådan var intryckt och stack ut i framkant på lådan. Nu visade det sig att det inte är något fel. Man ska alltså ta bort en täckplugg, skruva bort en mutter och ta bort en låsbricka och sen går det att dra ut axeln en bit så att man när man ska ta ur motorn bara behöver sänka den rätt ner utan att bry sig om ingående axeln, mycket smart!
Nu är det så att brickan saknas, den ska både låsa på axeln och i växelådshuset så att axeln varken kan åka för långt in i svänghjulet eller nöta i täckpluggen. Så är det någon som har en sådan bricka är jag intresserad av en. Har inte lyckats få fram Vw numret på den ännu.
Ja, detta är en liten finess på 411/412.
Brickan nr9 på bild heter 004 311 151. Möjligen kan jag kolla på dimensionerna om Du inte hittar nån...
/Lars S

914 -72
412 -73
223 2015-08-19 21:56:22 Senaste redigerad av Firken (2015-08-19 21:58:24)
Firken skrev:Håller på lite med mitt 411 projekt. Trodde först att växellådan var trasig då ingående axeln i växellådan var intryckt och stack ut i framkant på lådan. Nu visade det sig att det inte är något fel. Man ska alltså ta bort en täckplugg, skruva bort en mutter och ta bort en låsbricka och sen går det att dra ut axeln en bit så att man när man ska ta ur motorn bara behöver sänka den rätt ner utan att bry sig om ingående axeln, mycket smart!
Nu är det så att brickan saknas, den ska både låsa på axeln och i växelådshuset så att axeln varken kan åka för långt in i svänghjulet eller nöta i täckpluggen. Så är det någon som har en sådan bricka är jag intresserad av en. Har inte lyckats få fram Vw numret på den ännu.Ja, detta är en liten finess på 411/412.
Brickan nr9 på bild heter 004 311 151. Möjligen kan jag kolla på dimensionerna om Du inte hittar nån...Ja, du kanske kan kolla det, har googlat runt men inte fått napp. Du har ingen till övers annars?
/Lars S
224 2015-08-20 05:40:22 Senaste redigerad av Larss (2015-08-20 14:44:13)
Ja, du kanske kan kolla det, har googlat runt men inte fått napp. Du har ingen till övers annars?
/Lars S
Tyvärr har jag ingen till övers men kan ta ut den ur min bil och kolla...lite bökigt men jag gör det om du inte hittar nån. Misstänker dock att det är specialmått på den.
Testa först att annonsera under köpes på BV samt även på FB (låna bilden ovan), det finns så pass många Typ4 vrak att låsbrickan borde finnas hos nån...
Edit: brickan finns b a r a på 411/412 lådor.
/Lars S
914 -72
412 -73
På jakt efter packboxar till bakhjulsnaven på min 412'a, verkar lurigt att få tag på mått 48*63*11.
VAG har slutat sälja dem. Någon som har ngn ide om packbox till ngn anna bil som kan passa?
412 -73 Race edition
412 -73 Streetcar edition

