26

Mr 56 skrev:

1. Spelet mellan tryckstång och huvudbromscylinder ska vara ca 10 mm.

På pedalrörelsen kan jag tro :-)

Ajjemen,just nu ha ja bara justera så ja känner att de finns ett spel iaf. Men spelar de nån roll om ja bara ha mindre spel än angivet? Känns som skillnaden borde bara vara att pedalen tar tidigare. Eller blir det fel inne i cylindern?:)

27

De är viktigt att kolven går hela vägen tillbaka i cylindern så den kan hämta ny olja efter att du luftat ut en liten mängd, lika så när oljan blir varm så expanderar den och kan då inte olja gå tillbaka till vätskebehållaren så kommer dina bromsar börja ligga an i stället.
1 eller 2 krets, då den bara låser fram?

Byggde 2-krets på farsans -56 som jag gjorde ordning i våras, på den tog pedalen lite långt ner i början men efter ett tag och lite användning så tog den högre upp ICQ/ab
Bromsade helt jämnt och fint på besiktningen efter 38års stillestånd ICQ/ab

28

H.Sundqvist skrev:

De är viktigt att kolven går hela vägen tillbaka i cylindern så den kan hämta ny olja efter att du luftat ut en liten mängd, lika så när oljan blir varm så expanderar den och kan då inte olja gå tillbaka till vätskebehållaren så kommer dina bromsar börja ligga an i stället.
1 eller 2 krets, då den bara låser fram?

Byggde 2-krets på farsans -56 som jag gjorde ordning i våras, på den tog pedalen lite långt ner i början men efter ett tag och lite användning så tog den högre upp ICQ/ab
Bromsade helt jämnt och fint på besiktningen efter 38års stillestånd ICQ/ab


Hela vägen tillbaka går den iaf:) de e ba en pip på toppn,så en krets?:) två krets på bajan.
Bak låser de tidigare känns de som iaf. Bromsar mer bak än fram iaf. Även tyckte ja att de rinner sakta som satan till huvudbromscylindern från behållarn. Den e bra liten pipen från behållaren. Sen grövre neråt.

Gjorde även en egen me en halvliters flaska med locket från behållaren. Sitter en luftnippel på den,så vände de upponer så de skulle komma mer vätska vid luftningen. Men hjälpte inte iaf:/

29

Snabb update, står inte helt stilla. Ha dragit lite el,typ kopplat in tändningslåset,tagit bort massa konstigt den tidogare ägaren gjort. Kopplat bakljusen,koppla in generatorn, förutom den som går till b+ från d+. Någom som vet om den måste va nån spec mm2? Ser på schemab att den e utmärkt grövre än resten av kablarna. Men på en bild på google vare en som körde "vanlig" 2,5mm2 lr va de brukar vara.

Imorn åker hjulen pån igen och biln ner på backen. Så imorn kommer de nå bilder:)

30

rogersalin skrev:
Mr 56 skrev:

1. Spelet mellan tryckstång och huvudbromscylinder ska vara ca 10 mm.

På pedalrörelsen kan jag tro :-)

Ajjemen,just nu ha ja bara justera så ja känner att de finns ett spel iaf. Men spelar de nån roll om ja bara ha mindre spel än angivet? Känns som skillnaden borde bara vara att pedalen tar tidigare. Eller blir det fel inne i cylindern?:)

Risken är att spelet försvinner om det är för tight och då låser sig ju hjulen.

Och det är ju rätt står temperaturvariation som det skall funka under typ -20 +30 till och med i Sverige.

"ljushuvud"

31

Mr 56 skrev:
rogersalin skrev:
Mr 56 skrev:

1. Spelet mellan tryckstång och huvudbromscylinder ska vara ca 10 mm.

På pedalrörelsen kan jag tro :-)

Ajjemen,just nu ha ja bara justera så ja känner att de finns ett spel iaf. Men spelar de nån roll om ja bara ha mindre spel än angivet? Känns som skillnaden borde bara vara att pedalen tar tidigare. Eller blir det fel inne i cylindern?:)

Risken är att spelet försvinner om det är för tight och då låser sig ju hjulen.

Och det är ju rätt står temperaturvariation som det skall funka under typ -20 +30 till och med i Sverige.

Okej,ja kan inte ha mkt spel för då få ja inge bromsar. Gjorde såhär.

Pluggade huvudbromscylindern. =dyngstum direkt.
Kopplade in bak,luftade,men va stum fort.
Koppla in höger fram. Luftade,men pedalen va halvmjuk.
Koppla in vänster fram. Luftade,pedalen ta nästan i golvet.

Alla backar e utjusterade till anliggning.

Så nu få den ta i bottn så få ja köra lite å börja om me luftning/justering igen.

32 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-08 21:47:53)

Låter som du har problem med främre kretsarna då.

Är det enkrets eller tvåkrets?

Be nån bromsa långsamt, och känn på trumman.
Om det är luftproblem så kan man inte snurra runt på den rätt tidigt.
Annars kan man känna /höra  att backarna rör sig inuti trumman.

Har du justerar ut båda "kuggarn" så båda backarna låser sig, och sen luftat?
För då ska det bli stumt.
Sen kan man ju alltid backa loss dom.

Lite långsökt men känn på bromsslangarna när nån trampar pedalen i botten, de kanske är dåliga och sväller under tryck.
Även nya grejor kan strula.

Spruckna trummor förekommer också.

"ljushuvud"

33

https://www.youtube.com/watch?v=qphf_4OYPgQ

https://www.youtube.com/watch?v=ZGSczGk5AV8

"ljushuvud"

34


Bör ju vara enkrets näre e gamla va?

Har inge hål på baksida trumma. Bara framsidan:)

Så har ena utjusterad några varv och andra skruva ja tills de bli stumt.

Har inte sett nå märkligt när ja tittat på slangarna under luftning.

35 Senaste redigerad av Mr 56 (2015-08-09 07:11:07)

rogersalin skrev:

Bör ju vara enkrets näre e gamla va?

Har inge hål på baksida trumma. Bara framsidan:)

Så har ena utjusterad några varv och andra skruva ja tills de bli stumt.

Har inte sett nå märkligt när ja tittat på slangarna under luftning.


Man bör/ska  justera båda "stjärnskruvarna" så det tar stumt sen backa lite.
På alla hjulen.
Se utdrag ur manual.
Tror det kan vara ett av dina problem.

http://www.brandow.eu/vw/tr/bromsjust.jpg

"ljushuvud"

36

Hållit på å fixat med marken kring garaget idag.

Men innan ja for hem så montera ja tanken och hjulen. Sen lite el åxå.

Ställde ner den på backen och såg att ja måste få på däck med lägre profil bak. Och höjja den ett hack. Och sänka lite fram.

Så nästa gång ska den höjjas och montera stolar.

Hittar inte spärr brickan till handbromsen så lär leta den åxå då den inte gick å köpa ny. Vet nån hur komplett den kromade handbromsspaken på classic vw är?

Post's attachments

image.jpg, 85.29 kb, 480 x 640
image.jpg 85.29 kb, 185 downloads since 2015-08-09 

image.jpg, 89.27 kb, 640 x 480
image.jpg 89.27 kb, 191 downloads since 2015-08-09 

image.jpg, 101.42 kb, 640 x 480
image.jpg 101.42 kb, 172 downloads since 2015-08-09 

image.jpg, 106.38 kb, 640 x 480
image.jpg 106.38 kb, 189 downloads since 2015-08-09 

37

Blir nog bra ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

38

Johan W skrev:

Blir nog bra ICQ/ab


Hoppas de iaf,ska försöka få den igenom besiktningen innan vintern. För i vinter är de utsidans tur. Av me skärmar och rikta små grejjer. Sen på me ny lack,samma färg:)

Väldigt sugen å byta den mot nå färdigt åxå.

39

All el är nu kopplad. Men när man kör på starten så kuggar den inte i svänghjulet. Ba skrapar när dreven tar emot varann.

Ni som har lite mer koll på detta,sitter en 1500 i,starten e troligtvis från en mindre.

Farbrorn hade en -56a han satte i en 1500 i,och han fick bricka ut startmotorn me två m10or.

Så tror ni ja måste byta start,lr måste den brickas ut?

Och en sak till,förgasaren tar i generatorn,måste upp typ 10mm. Nån som varit med om de?
Finns de backelit distanser å köpa eller få man bygga om röret?

40

1500 i en Callooker ?
Du har förmodligen inte matchande svänghjul och startmotor. 
Gå in på How to och leta upp Svänghjulstråden.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

41

Svwerker skrev:

1500 i en Callooker ?
Du har förmodligen inte matchande svänghjul och startmotor. 
Gå in på How to och leta upp Svänghjulstråden.


Yesbox. Har typ 3 bakvagn me vxllåda pån. Men starten kommer nog från en typ 1 me standard motor.

Okej de ska ja kolla.

42 Senaste redigerad av Svwerker (2015-08-14 11:37:15)

Till Typ 1 och 3 finns några att välja på så och svänghjul. Har du 109 eller 130 kugg?

Tänkte mest att en Callooker ska ha en potent motor. ☺

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

43

Svwerker skrev:

Till Typ 1 och 3 finns några att välja på så och svänghjul. Har du 109 eller 130 kugg?

Tänkte mest att en Callooker ska ha en potent motor. ☺

Gissar ju på att ja ha 130 kugg. För de gick precis in i lådan. 109 satt vell på de äldre/mindre motorerna.

Okej ja finns de flera blire som bökigare. Kan ju inte köpa en av varje ba för å testa,ksk skulle ha sökt en från en typ 3a:)

44

Typ 3 har samma som Typ 1.
130 kugg kom till årsmodell -67.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

45

Har beställt delar som ska komma i veckan. Så de e lugnt nu. Plockat startmotornav 1600an så ska se om den funka bättre på min. 

Någon som ha en 28 pict förgasare å sälja eller byta mot en pict 2 till 68/69 årsmodell?

46

Krångla lite me startmotorn,men ha hitta en som passar. Sen eftersom ja int hitta nån annan förgasare så ha ja beställt en distans å hoppas på att den inte tar i.

Monterat plattan med backspärren under vxlspaken åxå,även satt in nya handbromsspaken.

Nån som vet va de finns för rotorer att köpa? Köpte först en rotor till 13-15-1600 å hålet v för stort. Beställde en till 1200. Hålet va ännu större. Så måste nog kolla me art.nr vafan ja ha för fördelare.

Annars äre bara bytt oljetrycksgivare,halvljuslampa å lite sånt. Sedan äre bara problemet med stolar innan besiktning.

Monterade huven idag med,vart lite mer komplett utseende på biln. Har en likadan huv som e helt igenlagd som ska på när bilen lackas,den e just nu rosa/lila. Låg även distanser till huven så man få den lite vinklad som ja funderar på att he på. Men de e ju lite negativt om de regnar.

Lägger in ett par bilder.

Post's attachments

image.jpg, 79.14 kb, 480 x 640
image.jpg 79.14 kb, 185 downloads since 2015-08-23 

image.jpg, 70.8 kb, 640 x 480
image.jpg 70.8 kb, 186 downloads since 2015-08-23 

47 Senaste redigerad av rogersalin (2015-09-01 19:47:12)

Nu är allt klart för besiktning. Förutom att ja inte får den att ladda. Någon vänlig själ i västernorrland som har ett laddrelä att låna ut? Och nån som vet om de går att mäta laddningen på generatorns stift? Har kopplat enligt schema nedan

Post's attachments

image.jpg, 71.67 kb, 665 x 493
image.jpg 71.67 kb, 319 downloads since 2015-09-01 

48

Här kan du  läsa hur man mäter http://www.vw-resource.com/generator.html

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

49

Har bytt regulator,ingen skillnad. Testade koppla ett batteri på generatorn.jord mot huset och plus på D+,då snurrar den,om man hjälper den lite från början. Betyder de att generatorn e kass om den inste snurra själv från stillastående?

Mäter ja på batteriet:
Utan tändning 12,89v
Tomgång 11,60
Varva lätt,11,60-11,90

De borde ju betyda att den laddar ytters lite?

Nån som har något tips?

50

På svenska

Ta bort generator/fläktremmen, koppla loss ledningarna från laddningsregulatorn ("relät").
Lyft ut din blyackumulator ("batteri") och koppla pluspolen med hjälp av en ledning till ledningen som var ansluten till D+ på relät.
Den andra ledningen som kommer ut från generatorn , var ansluten till DF på relät, kopplar du till generatorns stomme.
Från minus polen på "batteriet" kopplar du en ledning till generatorns stomme.
Nu går generatorn som elmotor, under förutsättning att den är i skick. ta loss en av ledningarna från "batteriet", gör ett märke på generatorremskivan med tusch eller krita, koppla ledningen igen och bryt emellanåt och vrid generatorn så att kritsträcket kommer i olika lägen vid nya startförsök.
Om generatorn startar som elmotor från alla lägen så torde generatorankaret vara i skick. Då återstår fältlindningen. Koppla loss ledningen som normalt går till DF under det att generatorn snurrar som motor, nu skall varvtalet öka och momentet avta, eftersom magnetiseringströmmen upphör går generatorn endast på remanensen.
Om allt detta fungerar och din (bilens) laddningsregulator är i skick skall den nu efter inkoppling ladda. Denna kontrollmetod kan användas på alla Bosch 6 V och 12 V likströmsgeneratorer, som har yttre jordning. Däremot Bosch 24 V och Lucas har inre jordning och skall kopplas på annat sätt vid motorprovet. Är du osäker läs detta flera gånger så att inte generatorn skadas. Hoppas nu detta är till hjälp.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G