1

Börjar tröttna på bilen nu.
Startar bra när motorn är kall.
Kör till jobbet ca 2 mil, stänger av och ska starta
igen, knappt så att startmotorn går runt.
Har bytt det mesta. Vad kan det vara för fel?
Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Testa att byta startmotor, alternativt startmotorbussning.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Piraten skrev:

Testa att byta startmotor, alternativt startmotorbussning.

Båda två är bytta till nya.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

4

Tändspolen om den är glödhet.

Hur varm är motorn, har du något fel så den går varm?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

5

Dålig jord mellan motor/låda och kaross?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Det är inte så att du har stoppat i en 1600 i en växellåda som är dåligt urslipad? Så när motorn blir varm så tar svänghjulet i någonstans? Kanske är lite långsökt men en ide.

utan vw just nu... :-(

7

Det är en sprillans ny Bosch tändspole monterad.
Hur mäter man motortemperaturen
Har hotoilsensor monterad och den varnar inte.
Har 1300 motor i fast med 1600 cyllar och dp toppar. Har inte behövt slipa ur lådan.
Har inte bytt flätorna men borde det inte vara samma syndrom när motorn är kall?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

8

Det finns en sensor som ersättare oljestickan, samma princip som hotoilsensorn, men som kopplas till ett oljetempinstrument istället. Rätt så dyrt.
"Clas i sjön" säljer små digitala termometrerpennor, för beröringsfri mätning, att ha i bröstfickan och användas vid behov... Någon slags laserfunktion. Funkar lika bra som febertermometer ICQ/ad .

Kan du lista ut om det är bränsletillförseln eller något elektriskt fel när motorn inte vill starta?

Kolla ändå med en annan tändspole, detta är ett typiskt tändspolefel, låter det som.
Sedan kan man misstänka ett sådant där ånglås, eller vad det kallas, i insuget, att det blir så varmt att bränsleblandningen inte kommer fram, men det känns ändå långsökt.
Hur har du det med brytarspetsarna?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9

Jag hade samma problem på min buss, det gick över när jag bytte jordflätan mellan växellådan och chassit. Fråga mig inte varför, tycker också att det borde vara samma problem kall...

Pickup EH -76
1303 cab -78

10

Det är inte så att tändningen är lite tidig? Så att den motarbetar sig själv tänker jag?

11

Hur kan det vara tändspolen om motorn knappt går runt när den är varm?

Ta en startkabel och jorda mellan motor och batteri, funkar det då så har du dålig jord.
Har du bristfällig kontakt så kan den bli ännu sämre när grejorna blir varma och expanderar.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

Spetsarna är 0.4.
ska prova med en ny jordfläta.
Hur kan man motverka att det blir ånglås?
Även om det blir ånglås så borde väl inte starten gå långsammare för det eller?

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

13

bahamas skrev:

Spetsarna är 0.4.
ska prova med en ny jordfläta.
Hur kan man motverka att det blir ånglås?
Även om det blir ånglås så borde väl inte starten gå långsammare för det eller?

Det har du rätt i!
Ånglås hade jag för många år sedan på en ganska så trimmad 1302:a med 2-litersmotor, det blev för varmt i motorrummet, det blev till att öppna luckan i överkant. Det var en centralt placerad fet dubbelportsförgasare, och insugningsrören blev ju litet för långa. På samma bil med samma motor fick tändspolen värmeslag också, vill minnas att jag förbrukade två spolar i den.

För något år sedan iordningställde jag min buggy, och där fick jag sätta en extra jordkabel mellan startmotorns ena fästbult och bottenplattan, då original jordfläta var borta, att det funkade ändå, fast väldigt dåligt berodde nog på att växelådans gummikuddar var väldigt slitna... Eller så jordades det genom växelföringen... Hua. Eller ännu värre, genom bakhjulslagren..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Har bytt flätan mellan växellåda-kaross. Blev ingen skillnad.
Får kolla tändningen igen. Har en 009 fördelare, Hur ska tändningen stå då? Nu är det ca 7 gr över dp. Har aluminiumskiva med gradering

Mvh Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

15

Kabel kabelskor mellan batteri och startmotor !?

West Coast Volks
Attitude is everything !

16

Sondis skrev:

Kabel kabelskor mellan batteri och startmotor !?

Endast kabelskon på starten eftersom den är utbytt mot en ny.
Kan prova att byta kabeln med. Vet någon längden på den så kan jag köpa en ny på vägen hem.

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

17

Känn om anslutningar/kablar blir varma när du kört på starten. Blir det varmt har du problemet där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Har samma problem jag med. Fick berättat för mig av en som hörde den att tändningen är för tidig. Har inte orkat kolla upp det, den startar efter några min vila.

19

fann du någon lösning sedan?

Latebay -79 2,0i
Nybörjare men suger information som en svamp ICQ/ad