1

Skulle glad i hågen byta den interna laddningsregulatorn på eftermarknads vxl-strömsgeneratorn. Hade ett nästan nytt relä från original generator (modellen med kol/relä i ett). Men icke sa Nicke, eftermarknads (och även nya Bosch ser det ut som) har inte regulator och kol i ett. Någon som mekat detta? Måste man ut med generatorn för att komma åt och byta regulator?

http://www.classicvw.se/images/products/100222.174801.jpg
http://vwparts.aircooled.net/mobile/Product.aspx?ProductCode=9190087003#PhotoSwipe1438863766002

Relät i fråga http://vwparts.aircooled.net/mobile/Pro … 8863766002

2 Senaste redigerad av Frederik (2015-08-06 14:27:32)

Ser inte bättre än att man måste ut med generatorn för att komma åt det bakifrån/ skruva av bakstycket. Inte helt lyckad lösning kan man tycka, och nya Bosch verkar ha samma lösning.

Undrar om budgetgeneratorn har samma relä som Bosch (länken ovan)? Konstruktionen är ju den samma i alla fall.

3 Senaste redigerad av Frederik (2015-08-10 10:12:42)

Spinner vidare själv. Nya växelströmsgeneratorer med intern regulator (både Bosch och kopior) är i princip likadana som original med extern regulator, bara att man byggt in regulatorn jäkligt korkat! Kolhållaren/uttaget för detta är likadant som original med extern regulator, bara att anslutningarna (förutom D+) sitter på insidan och regulatorn sitter för sig inne i generatorn och inte är åtkomlig utan att ta ur generatorn och montera isär den. Överväger skarpt att bygga om detta och sätta regulatorn utanpå generatorn.

Det enda jag funderar på är om det finns någon vits med att regulatorn sitter på insidan/får kylning. Inte för att det verkar spela någon större roll den gamla höll inte länge även nör den satt i generatorn.

4

Uppdaterar med lite info.
Regulatorn till Bosch AL82 (och kinakopian jag har) heter 9 190 087 003.
Kolen/ kolhållaren heter 9 121 080 281

Kolhållaren är identisk om man vill bygga om en regulator med externt relä eller vise versa.

För att byta regulator var man tvungen att plocka ut generatorn, skruva av fläkt och bakstycket. Jag byggde faktiskt en lös extern regulator av från en slaktad regulator och det enda man behövde ha gjort var att borra ett hål i kolhållaren för att dra in kablarna. Generatorn har en jordskruv uppepå som man kunde fästa det i. I slutändan köpte jag dock ett nytt internt relä, mest för det estetiska. Gick in på en lokal tillbehörsfirma och eftersom det skulle vara original Bosch och hemma dagen efter så köpte jag det. Nu var det tyvärr inte bosch ändå så nästa gång beställer jag ett för 1/4 av priset.

5

Här sitter relät
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/399B7220-802C-407F-A756-9411E94D1761_zpswut58ajx.jpg

Två kablar går så fram till kolhållaren för DF och B/D+ med vanligt kabelskofäste, D- jordas med fästet. Så det jag testade att göra var att ta relä/kol från en annan skrotgenerator med intern relä, bort relädelen och lödde istället på två kablar för D+ och DF samt en för D- som kan jordas på utsidan av generatorn.

6

Här är jämförelse mellan de nya eftermarknads "AL82" (Bosch och Kina) generatorernas kol och original "AL78?" med externt relä. Kolhållarna är rakt av utbytbara och AL82 är i stort en kopia av AL78, bara att man byggt in relät krångligt. På original med inbyggt sitter ju kol och relä som en enhet och byts lätt utan att plocka ur generator.
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/6BA4B91F-4842-41FF-8321-99200F67BF19_zpsllxaydnt.jpg
http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/5AE29350-6500-4712-BEF4-1A167B1B7C9E_zps4v29203p.jpg

7

Instruktivt som vanligt,härligt.. ICQ/ab ,snygga flip-flops förresten.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

8

AL82 är Bosch USAs kortnummer för alla Typ 1 växelströmsgeneratorer med inbyggd regulator. Lite korkat kan man tycka med tanke på framtida reservdelsbehov men det  är ju ett amerikanskt påfund och de är kanske inte smartare.

Den version som levereras idag är den som satt på de sista Typ 1:orna från Mexico och de sista luftkylda Typ 2:orna från Brasilien. VW numret är 040 903 025 1