1

Ja, var ska man montera det?

Original hamnar det ju i sängen och även om man, mot förmodan gillar bilringar, vem vill ligga och klämma på ett reservhjul?

Fram går fetbort, nästan så att jag hellre går hem.

Nu ligger det på takräcket, men det ser inte så kul ut, och takräckesribborna har blivit böjda av åratal av belastning.

Har funderat på de "offraoadbussar" som har hjulet på bakluckan. Det ser lite ballt ut, men fjädrarna lär knappast orka. Kan man montera det på annat sätt?

Inunder finns knappt någon plats, speciellt inte på en sänkt buss.

Moderna alternativ? Minihjul verkar ju många ojja sig över, är det en dålig idé? Reservhjul på burk?

Tja kom med lite inflikningar och diskussioner!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Klassiskt vis i fronten.
På ett gångjärn utanpå bakluckan.
Förstärk lastribborna och ha kvar det på taket.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jag fick tag i en orginal plastkåpa som man trär över hjulet i skuffen. Har även rock´n roll soffa och de funkar fint att sova där iaf. Luktar inge gummi alls.

Försök få tag på en sån vettja!

VW Latebay -77

4

Jag vet inte om det är gummilukten som stör mig så mycket som att jag får kompromissa bort en del sängplats. Nu har jag förstått att det kanske är tänkt att man sover "i färdriktningen" men i min buss har det oftast varit bekvämare att sova "baklänges", mycket tack vare att det är mörkare där, men det kan man ju såklart överväga. Dessutom använder jag en 120 cm IKEA-bäddmadrass ovanpå dynorna och det gör komforten kunglig och skulle interferera med hjulet och dess överdrag.

Menar du att man kan sova två pers gott utan att fajtas alltför mycket med reservhjulet? Kåpor har jag sett komma och gå, nu börjar jag fundera på om jag borde ångrat att jag inte hoppat på någon av de avgångarna. någon som har en kåpa till salu?  ICQ/ae

Men man kunde ju ha hjulet inne i kupén vid vardagskörning och på taket när man behöver platsen vid camping?

5

kee skrev:

Men man kunde ju ha hjulet inne i kupén vid vardagskörning och på taket när man behöver platsen vid camping?

Så kör jag....

6

Hej
Jag har en kåpa och även en hållare för främre stötfångaren till salu.

T2b taigagrön ´77

7

Jag minns inte hur det ser ut i en buss med 2+1 säten fram, men på min 68 pickis låg hjulet under framsätena. Hur ser platsen ut där i en buss?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Ja det vore smutt att bygga om till icke-walk through, det är ju en finess som används väldigt sällan ändå (förutom när polarn ska gå bak och breda mackor när man inte har lust att stanna). Då hade man ju, utöver en extra sittplats, även löst reservhjulsfrågan. Men jag har inget svar på din fundering. Icke-wt glasade bayar i Sverige är nog väldigt ovanliga, men det borde rimligtvis se likadant ut på paneler och pickisar.

Men jag är nu mest inne på Demians linje, vid semesterresa, upp med hjulet på taket, vid vardagskörning, in med det bredvid (i) sängen.