1

Bästa Boxervillare!

Jag har blivit med 1302 Cab. Eller ja... bil utan tak och med en sjukt dålig sufflet. Vad jag förstår så är träribborna fram och bak slut, innertak, stoppning och vinyl. Alltså behöver hela kitet bytas... Sidoramen är dock hel. Och det är ju alltid nåt ICQ/ab

Är det någon som kan rekommendera en bra kapellmakare/ sadelmakare i Stockholmsområdet med omnejd? Såg att priserna i USA på delar är rejält lägre än i Europa. Är det värt att kitta upp med delar därifrån eller ska jag låta makaren själv få beställa delar i hans kanaler?

Jag har aldrig varit så intresserad av vädret som nu. Let there be sun!

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

2

TopnTrim har jag hört mycket gott om. Fast från jänkebilsägare och ägare till andra tyska bilar. Detta är spännande då jag iaf inom överskådlig framtid står inför samma fråga till min -67 cab. Vet att dett diskuterats på andra ställen bl a vissa cabbe-projektlänkar.

Mvh Mikael

3

Har just vart i kontakt med Topntrim i Hägersten och dom hade något slags fastpris om allt skulle bytas och det var 28 tusen. Många pengar... Vet inte om jag ska köra på det eller om det är värt att jaga lägsta pris. Jobbet blir ju säkert efter hur mycket pengar man ger dom i fråga om material och utfört arbete.

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90

4

Vet när jag jagade cab till ghian så alla jag frågade så fick jag svaret att vw är dom dyraste och krångligaste att byta på så jag gjorde det själv ICQ/af

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

5

Har övervägt det också. Skulle väl säkert kunna spara 7-10 tusen på att göra det själv. Dock blir jag alldeles för stressad om det blir fel eller inte blir så bra som jag hoppats, så det kan vara lika bra att lämna iväg kanske.

Jag fattar inte hur träpinnar som ser ut som en 8-årings misslyckade slöjdprojekt kan kosta flera tusenlappar. Snacka om att karva guld ICQ/ab

6

Jag skulle nog prova själv, även om man lär säkert säga en del fula ord längs vägen och att det tar mycket längre tid än för en yrkesman. Men om man bara ger sig tid så fixar man det säkert om man har material med god kvalitet och passform. Sedan kan det väl kännas extra skönt att ha gjort något sådant.

Här är en länk till KHM i Tyskland med lite priser på prylar du kan behöva https://www.cabrio.de/khm/en/softtops-m … gen/kaefer. Har fått ett sufflettöverdrag uppsytt för 20 år sedan som fortfarande är tiptop. Det är ju vinyltopp på din bil, så det blir ju lite billigare än Sonnenland. Jag vill minnas att jag har en bok som visar i grova drag hur man byter sufflett. Den kan man ju alltid ta kopior på.

/christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

7

Hasse här på forumet fick sin monterad av Nisslars som också finns här. Nisslars håller till i Täby.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 4&p=40

Bubbla -62

8

28 tusen för byte låter otroligt billigt om det  är med mtrl.Yttertak innertak
Stoppningen trädetaljer gummilister diverse montagemtrl  vajrar mm mm.redan där är det runt 28 kanske

9

Länken med delar var bland dom bättre sidorna som har cab-detaljer. Riktigt bra priser också!

Inväntar prisförslag från ett sadelmakeri i Traneberg som sägs vara bra och billiga. Ska kolla med Nisslars om han har tid och likaså vad han vill ha. Han hade ju lite bilder på färdiga bilar och dom blev riktigt bra. Annars så får jag starta processen med TopnTrim så att dom kan börja med jobbet. Kollade igår med en firma på kungsholmen(Alfa bilkapell) som tydligen är rekommenderade i Miata kretsar, men han skakade bara på huvudet och drog till med 35+moms.

10

Yttertak, innertak och och stoppning och div plock går lös på ca 800 Euro. Lägger man till gummi å blir det mer och träbitarna ungefär 1000 euro till, det skulle bli ca 10 papp för att montera, vilket låter billigt, med tanke på att det är ett litet pyssel. Sedan behövs kanske stommen fixas till.

Hasse din sufflett såg ju riktigt snygg ut!

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

11

Tranebergs sadelmakeri skulle ha 24 för jobb inkl vinyl, innertak, stoppning, och sen skulle träreglarna tillkomma. MEN dom kunde inte ordna till allt gummi.

Som det ser ut nu så är det väldigt lockande att lämna det till Nisslars, så att jag vet att det blir korrekt utfört och bra gjort. Visst kan det vara kul att jaga bra pris, men hellre ett lite högre pris och allt sitter ihop och är injusterat korrekt, än ett tak som skevar och viner för en låg peng. Hade kanske varit annorlunda om jag bara skulle byta vinylen, men nu behöver i stort sett hela skiten gås igenom och bytas...

12

Bye once cry once

13

Om det är så mycket jobb, så är det nog bara att hosta upp slantarna. Det kommer att kännas bra när det är klart. Sedan är det skönt att få ett helhetsåtagande när man ändå lämnar bort något. Kör på!

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966